Husk meg
Brukernavn
Passord

Lyn lokker unge Fredrikstad-talenter med treningsleir(tyrkia).

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 16 feb 06, 21:45
Gutter helt ned i 13-14 års alderen har nå fått konkrete tilbud fra Lyn.
Og dette er snakk om de aller største talentene i distriktet.
Jeg har snakket med foreldre som til og med har planer om å flytte til Oslo pga. av dette.

De første reiser nå i følge (sikre foreldrekilder) til Tyrkia på treningsopphold.

---------------------------

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".


_Anette_

Knøttespiller
Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 39

Lagt til: 16 feb 06, 23:05
Endret: 16 feb 06, 23:26
Helt riktig, Møklegård. Lyn reiser nedover med disse guttene på et treningsopphold nå den 21.februar. Har en bror som har blitt plukket ut til å delta på dette. Guttene vil bli fulgt opp i ettertid av treningoppholdet og eventuelt få tilbud om skolegang ved Norges Toppidretts Gymnas i Oslo. Etter det jeg har forstått er det meningen at guttene skal flytte uten foreldre...Selv om dette hørtes fryktelig ungt ut, å bo alene allerede som 14-15 åring.

Blir uansett litt spennende å følge med på da, synes nå jeg.

Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 16 feb 06, 23:32
Opprinnelig postet av _Anette_
Helt riktig, Møklegård. Lyn reiser nedover med disse guttene på et treningsopphold nå den 21.februar. Har en bror som har blitt plukket ut til å delta på dette. Guttene vil bli fulgt opp i ettertid av treningoppholdet og eventuelt få tilbud om skolegang ved Norges Toppidretts Gymnas i Oslo. Etter det jeg har forstått er det meningen at guttene skal flytte uten foreldre...Selv om dette hørtes fryktelig ungt ut, å bo alene allerede som 14-15 åring.

Blir uansett litt spennende å følge med på da, synes nå jeg.


Sammarbeider Norges Toppidretts Gymnas med Lyn?

Og...- det er sikkert veldig spennende for guttene det gjelder. Og "lurt" av Lyn.

---------------------------

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".


_Anette_

Knøttespiller
Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 39

Lagt til: 16 feb 06, 23:41
Etter det jeg har forstått så er det et samarbeid mellom Lyn og NTG, ja.  FFK burde gjort noe tilsvarende.
For min del ser jeg helst at broder`n heller kunne blitt rekrutert av FFK. Go` laget

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 16 feb 06, 23:52
Lyn og NTG har en veldig god samarbeidsavtale, ja. Det er jo hovedårsaken til at Lyn er spekket med mange veldig gode talenter. Mange av de beste talentene i landet havner på NTG og der kan Henning Berg nærmest plukke fritt... En meget god deal for Lyn og de skal selvsagt ha kreditt for at de også gir mange av ungguttene mye tillit i Tippeligaen, men er bare litt lei av å høre mange si at Lyn er fryktelig gode på talentutvikling når det i realiteten er slik at de fleste av talentene hentes opp fra NTG...

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 16 feb 06, 23:57
Bare så det er sagt, rett skal være rett:

 - Det er tre førsteårs guttespillere (født 91) som er INVITERT med NTG/Lyn på treningsleir. 

- Guttene har ikke fått noe konkret tilbud fra Lyn slik det blir påstått. (Allikevel så er det jo selvfølgelig en grunn til at de er interessert, men dette er nok bare kartlegging og ikke tilbud i første omgang)

- Når det gjelder NTG og Lyn, er rollene følgende:

     Norges ToppidrettsGymnas har en "vanlig" fotballlinje og der kan hvem som helst søke om opptak (videregående skole).

     NTG/Lyn er en annen del av fotballlinjen. Denne delen er det Lyn som finansierer, og klubben bestemmer derfor mye når det gjelder hvilke spillere som får gå der.  Blant annet er det spillerutviklere som er ansatt både på NTG og i FC Lyn Oslo. Der har du samarbeidet. (Lyn bruker forresten 10-20 ganger mer penger på dette en det FFK gjør på hele Byprosjektet.)

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 17 feb 06, 00:02
Du har litt rett, men har også misforstått litt, Costanza. Lyn bruker faktisk veldig mye ressurser på dette samarbeidet. I motsetning til andre klubber i Norge så har de faktisk en klar struktur i det de driver med. De har også en klar policy på at enhver A-lagstrener i Lyn må forholde seg til klare retningslinjer om at de unge spillerne SKAL satses på. Hvis ikke treneren vil forholde seg til denne strategien, så er han ette det som er blitt sagt (førstehåndsinformasjon) heller ikke ønsket som trener i Lyn. 
Jeg er absolutt ikke noen Lyn-suporter, men tilfeldighetene har det slik til at jeg kjenner en del til hvordan Lyn sin spillerutviklingssatsing er.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 17 feb 06, 19:53
Opprinnelig postet av A.Scheie
Bare så det er sagt, rett skal være rett:

 - Det er tre førsteårs guttespillere (født 91) som er INVITERT med NTG/Lyn på treningsleir. 

- Guttene har ikke fått noe konkret tilbud fra Lyn slik det blir påstått. (Allikevel så er det jo selvfølgelig en grunn til at de er interessert, men dette er nok bare kartlegging og ikke tilbud i første omgang)

- Når det gjelder NTG og Lyn, er rollene følgende:

     Norges ToppidrettsGymnas har en "vanlig" fotballlinje og der kan hvem som helst søke om opptak (videregående skole).

     NTG/Lyn er en annen del av fotballlinjen. Denne delen er det Lyn som finansierer, og klubben bestemmer derfor mye når det gjelder hvilke spillere som får gå der.  Blant annet er det spillerutviklere som er ansatt både på NTG og i FC Lyn Oslo. Der har du samarbeidet. (Lyn bruker forresten 10-20 ganger mer penger på dette en det FFK gjør på hele Byprosjektet.)


Ja Lyn er dyktige på dette. De har nå gitt våre 3 beste spillere et konkret tilbud om å bli med til Tyrkia. Med på lasset blir også en skolelærer slik at de ikke går glipp av noe skolearbeid:) Da blir jo også foreldrene fortrolige med LYN. Smart(Club). De er også forespeilet(fristet) med mye en ung spiller ikke kan si nei til!
Men..........det stopper selvfølgelig ikke der. Mest sannsynlig tester de ut et opplegg som gjør at de uten "skrupler" kan knytte til seg de beste spillerne over hele landet. I år, til neste år og for all fremtid. 
Så det jeg vil fram til her er at FFK må se å få ut fingern før det er for sent. 

Og.....- lurer egentlig på om også andre klubber kan inngå sammarbeid med NTG? Det burde jo være mulig.......

---------------------------

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 18 feb 06, 09:03
Opprinnelig postet av Møklegård

Og.....- lurer egentlig på om også andre klubber kan inngå sammarbeid med NTG? Det burde jo være mulig.......


Men det er uansett mer naturlig at det er Oslo-lag som knyttet seg til fotball-satsningen ved NTG Bærum, siden NTG faktisk ligger lokalisert i Oslo.

Hvis det hadde vært noen sterke visjonærer innen østfoldfotballen (de finnes, jeg er bare ikke sikker på at FFK har dem på sin lønningsliste..) kunne det vært et alternativ å opprette NTG Østfold, f.eks. lokalisert i Fredrikstad...

Dette kunne vært en del av østfolds opplegg for å få frem dyktige, unge talenter - også innen andre sporter enn fotball.  Selv om sport uten offside egentlig ikke kan kalles sport. ;)

Kongsvinger (av alle steder..) har også NTG - de har også en fotballlinje.  Det er vel ingen umulighet. Hva med å dra i gang NTG med friidrett, ishockey og fotball?  Østfold er jo norgesledende innen hockey, med tre lag i eliten. 

---------------------------

Fuh! Fuh! Fuh!


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 18 feb 06, 17:53
Lyn tester ikke ut noe opplegg i år. Det har vært slik i flere år. Faktisk så har en av de spillerne som reiser på tirsdag vært med NTG på tur en gang tidligere. Grunnen til at stadig flere spillere ønsker seg til denne fotballlinja (NB! Det betyr ikke at alle de tre spillerne det her er snakk om nødvendigvis ønsker seg til NTG) er jo nettopp det totale tilbudet hver enkelt spiller får. Og da snakker jeg ikke om kroner og øre, men det totale tilbudet med skole, fotball, matching  og utenomsportslig som virker inn for at hver enkelt spiller skal få ut sitt potensial, enten det er som 3.divisjonsspiller eller landslagsspiller.  

Første post for et privat fotballgymnas er jo at FFK må være villige til å bruke MINST 10-15 millioner i året på dette. Det eneste FFK gjør nå er å bruke ca 500 000 kroner på Byprosjektet, + de utgiftene de har på juniorlaget.


La oss heller se det positive i situasjonen:
 - Spillerne får en unik mulighet til å få referanser på hvilket nivå de må opp på i løpet av et par år, dersom de skal bli gode.
-
FFK får seg et lite "tupp i ræva" som sier at de ikke har "enerett" på talenter i Østfold.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Ørjan

Bedriftsspiller
Ble medlem: 18 feb 06
Innlegg: 3

Lagt til: 18 feb 06, 18:11
Ja! FFK er tar altfor lite vare på de beste spillerne de har! Spillerne som Lyn tar med seg til Tyrkia nå, er de beste spillerne i østfold på sine posisjoner. Etter min mening er også Thomas Antonsen(Midtstopperen) den beste midtstopperen i Norge på 91 nivå. Christoffer Ultvedt(keeper) må også være i Norgeseliten når det gjelder keepere på 91nivå. Jonas Becken er også er utrolig stort talent som Lyn har snust på i et par år nå. Disse spillerne får utrolig store muligheter av Lyn, og når de også har lyst til å satse på fotballen takker de selvfølgelig ja til en treningsleir( og mer) med den klubben som bruker mest penger på spillerutvikling i Norge. 

Jeg har også fått med meg at Thomas går til Lyn til sommeren. 
Det vet ikke jeg sikkert, men det ville vært synd

Synd at FFK ikke tar bra nok vare på Talentene i Østfold.

Ørjan

Bedriftsspiller
Ble medlem: 18 feb 06
Innlegg: 3

Lagt til: 18 feb 06, 18:12

og (kanskje) mer


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 18 feb 06, 18:24
Stemmer det.. Hadde glemt Ultvedt jeg, da er det i såfall 4 spillere som blir med.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 18 feb 06, 19:09

Så Lyn gjør dette for at disse gutta skal "føle" på det høye  nivået som de vil møte om noen år?! Fuh!

Jeg får indelig håpe at ingen av barnas foreldre inngår noen som helst kontrakt med med  Lyn.

Og at FFK ikke lar Lyn være eneråden på dette markedet i østfold! Våkne opp FFK!
Fra før av har vi en meget viktig "spillerpool". Hvor næringslivet har lagt inn noen kroner til spillerkjøp.
Hva med å skape en "talentpool"? Som f.eks kan brukes til å skaffe innpass i NTG, og forsjellige tilbud til de unge.
Mulig dette er naivt, men det er godt ment........


---------------------------

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".


brenne

Knøttespiller
Ble medlem: 30 okt 04
Innlegg: 65

Lagt til: 18 feb 06, 19:09
Hvilke spillere er det det er snakk om a??

---------------------------

Tenker på deg Dagfinn Enerly!!!


Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 18 feb 06, 20:27

Østfolds største talenter. Det er det det er snakk om....

---------------------------

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".


brenne

Knøttespiller
Ble medlem: 30 okt 04
Innlegg: 65

Lagt til: 18 feb 06, 21:36
Ja, jeg skjønner jo det da! Men hva heter de??

---------------------------

Tenker på deg Dagfinn Enerly!!!


supporter

Bedriftsspiller
Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 10

Lagt til: 18 feb 06, 22:12
Christoffer fra LISLEBY
Jonas Bekken TORP
Erlend Thorvaldsen ROLVSØY
Thomas Antonsen, ØSTSIDEN

er navnen på gutta som drar til Tyrkia på tirsdag. Tilbake om 8 dager.

---------------------------

supporter


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 19 feb 06, 12:06
Opprinnelig postet av supporter
Christoffer fra LISLEBY
Jonas Bekken TORP
Erlend Thorvaldsen ROLVSØY
Thomas Antonsen, ØSTSIDEN

er navnen på gutta som drar til Tyrkia på tirsdag. Tilbake om 8 dager.


Jeg regner med at det er -91 kull disse representerer. Det er ingen garanti for at de fortsetter sin fine utvikling så tidlig. Jeg kjenner flere fra -90 kullet som har vært inne på landslagssamling, men derifra og oppover er et langt skritt å bleke.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 19 feb 06, 12:07
Endret: 19 feb 06, 12:09

Opprinnelig postet av Møklegård
Så Lyn gjør dette for at disse gutta skal "føle" på det høye nivået som de vil møte om noen år?!


Selvfølgelig er det ikke derfor Lyn gjør dette. Og det er det ingen i denne tråden som har hevdet heller! Men at det er en unik mulighet til å skaffe seg referanser på hvilket nivå de må opp på kan du ikke nekte for. Spillerne er frie enkeltindivider og det er konkurranse på markedet. Man kan da ikke "skyte" Lyn for å vise at de føler med på de unge spillerne i distriket? Det er da heller slik at når det miljøet som det siste årene har fått frem flest U-landslagsspillere viser interesse for relativt mange Østfoldtalenter så må dette være et kjempekompliment for de lokale klubbene og Byprosjektet!
Og så viser det at FFK ikke har monopol på distriktets talenter.

Opprinnelig postet av Møklegård
Jeg får indelig håpe at ingen av barnas foreldre inngår noen som helst kontrakt med med Lyn.


Her viser du bare at du ikke har den minste anelse om hva du snakker om! (Hengt deg litt mye opp i Mikel-saken eller?) Det er da overhodet ikke snakk om å gå inn kontrakter med foreldrene til disse spillerne. Jeg prøver å forklare, nok en gang:

 - NTG er en vanlig privat videregående skole. Her har de også en fotballlinje der "alle" kan søke. NTG har også idrettslinjer med spesialisering innenfor andre idretter.

- NTG/LYN er en annen fotballlinje ved skolen. Denne delen er det Lyn som drifter; lønnsutgifter, trenere, lærere, opptil flere av de ansatte er formelt ansatt både på NTG og i Lyn. Lyn betaler også skolepengene for de spillerne som går der. Da er det da også helt naturlig at Lyn bestemmer hvem som får gå der. Hvem som helst kan melde sin interesse, men det er, anbefalinger, resultater, i noen tilfeller også opptaksprøver o.s.v. som avgjør om man kommer inn.

- De som bor i Oslo bor hjemme, slik som "vanlige" elever på videregående. De som kommer fra andre steder bor på hybler som er organisert som studenthjem. Her er det faktisk ansatt personer som skal sørge for at spillerne har det bra utenfor det sportslige.

- Det er ikke snakk om at foreldre inngår noen spillerkontrakter med lønn e.t.c., men ettersom Lyn betaler skolepengene så forplikter spillerne seg til å bli spilleberettighet for Lyn. (Fakta er faktisk ikke slik John Shittu fremstiller det). Faktisk er det ingen som får lønn før de er aktuelle for seniorstallen. 

 


Akkurat som alle andre som skal velge videregående skole, kan også fotballtalenter velge om de vil søke, almenn, elektro, toppidrett på St.Olav, Wang, NTG, byggfag eller hva pokker de måtte føle for. Mange fotballspillere ønsker å gå på NTG/Lyn fordi de føler de vil bli tatt vare på, men det er til syvende og sist Lyn som bestemmer om de får komme inn - ikke karakterene. 


Men dersom noen av disse fire spillerne gjør et godt inntrykk og selv velger å søke på NTG/Lyn, så er det ingen tvil om at de står langt fremme i køen. Og om FFK vil ha spillerne? Ja, da får FFK sørge for å gjøre seg attraktive nok. Det holder ikke å ønske seg de største talentene. FFK må vise at de tar skikkelig vare på dem, og gir dem optimale muligheter til å få ut sitt potensiale. Det holder ikke å si at vi skal satse på talentene. Man må faktisk gjøre det. Da er man konkurransedyktige. Selv om jeg vil ha flest mulig unge og gode spillere til FFK, har jeg faktisk ingen problemer med å akseptere at et talent går til den klubben der han føler han har størst mulighet til å ta steget fra talent til toppspiller. Så får hver enkelt vurdere hva som føles rett for seg.....

---------------------------

God bedring, Dagfinn!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24