Husk meg
Brukernavn
Passord

Supras Fredrikstad legger ned

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 271

Lagt til: 12 jan 23, 22:52

En æra er over. Trist at det skjer, men har forståelse. Vel blåst!

https://www.facebook.com/photo?fbid=550156790492270&set=a.470085341832749

----------------------------------------------------------------------

I 2009 samlet en liten gjeng med tenåringer seg for å starte en ny supportergruppe i Fredrikstad. Navnet ble Supras Fredrikstad. Målet var aldri å bli veldig mange. Det var kameratskap, tribunekultur og FFK som stod i fokus.

På tross av MYE sportslig motgang så har vi i 14 år gjort en innsats for at tribunelivet i Fredrikstad skal være på et bra nivå, men det er ikke til å legge skjul på at de siste åra har det vært stadig vanskeligere å finne tilbake til motivasjonen og engasjementet som en gang var så stort.

Samtidig som vi har vært en av de største bidragsyterne på tribunen så har vi kanskje også vært en av klubbens største kritikere. Sett i ettertid kan vi ha forståelse for at administrasjonen i klubben kan ha fått et inntrykk av at vi er i opposisjon med de. Vår intensjon har hele tiden vært å heie frem klubben i våre hjerter under de mest optimale tribuneforholdene, noe som enkelte ganger gjennom årene har krevd at vi har satt ned foten og snakket imot NFF, TV2 eller til og med klubben og hvordan den driftes.

Den siste tiden har vi ikke vært veldig aktive på tribunen men heller satset hardt på noen få enkeltkamper, og det er det flere grunner til. Vi har blitt en del eldre og er i en helt annen fase i livet nå enn da vi startet opp og de fleste fortsatt bodde hjemme på gutterommet. Flere har stiftet familie, noen har flyttet til andre deler av landet, mens andre bare har mistet lysten til å gå på kamp.

Vi har lagt ned enormt mye tid i Supras og minnene og de gode historiene er utallige. Det er ikke reint få timer vi har brukt på tifo eller på å forsøke å fylle stadion. Vi har vrengt lommene og bidratt økonomisk til alle «jeg er med» kampanjene. Vi har stilt opp med stemning, sang og pyro på treninger, andrelagskamper, juniorkamper, damelagskamper, stjernenkamper og FBK-kamper. Vi har satt opp bussturer åpne for alle som vil være med, og bidratt til at den yngre generasjonen med FFK-supportere har hatt et reelt tur-tilbud som har vært attraktivt.

Som mange har fått med seg så har det stormet ekstra i supportermiljøet i Fredrikstad det siste året. Med så mange ulike personligheter og meninger så er det ikke til å unngå at det blir uenigheter, det har vi erfart og håndtert en rekke ganger gjennom årene. Det som er ulikt denne gangen er at en svært liten men innflytelsesrik andel supportere har tatt angrepene sine mot Supras og våre medlemmer til et helt nytt, og veldig ubehagelig nivå. Når engasjementet på tribunen er fallende fra før så hjelper det i alle fall ikke på at man ikke føler seg trygg på tribunen eller hjemme i boligen hos familien sin.

Vi opplever at klubben bagatelliserer og ikke evner å iverksette fungerende tiltak eller sanksjoner som kan bidra til at Sørsia på stadion oppleves trygt, eller fritt for ytterliggående politiske og religiøse symboler og elementer. Istedenfor ser det ut til at klubben velger den enkle veien og heller viser handling ved å sanksjonere stadions mest engasjerte og yngste supportere i Yngrebanden. Som om å kvele engasjementet til det mest positive innslaget på supportertribunen i Fredrikstad på veldig mange år er veien å gå. Vi sliter veldig med å forstå klubbens strategi her.

Vi har tatt avgjørelsen om å takke for oss nå etter 14 år med Supras. De få midlene vi har igjen vil vi donere bort til Yngrebanden og med det ønske dem all lykke videre.

Takk til alle våre antageligvis et hundretalls tidligere medlemmer gjennom flere år, takk til alle som har bidratt på ulike måter og sørget for fantastiske minner og historier som vi tar med oss resten av livet.
Supras Fredrikstad
2009-2023

---------------------------

Tribunekultur


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 13 jan 23, 22:53

Skal vel innrømme at jeg ikke var så veldig glad i Supras da de ble etablert. Jeg så på dem som en fortsettelse av Brigade Rød Hvit og mener fortsatt at de var en del av det som førte til nedadgående trend for tribunelivet i Fredrikstad. Splittelsen som oppstod da BRH dukket opp var for min del veldig ødeleggende og det som gjorde at jeg sluttet å dra på bortekamper. Fra å være syngende supporter på de fleste bortekamper ble det bare et fåtall bortekamper og aldri med de som samlet seg. Jeg ville absolutt ikke assosieres med BRH etter at dro med seg høyreekstreme på kamp. Ikke var jeg så glad i at man begynte å rakke ned på "juletrærne" heller. Denne ultraskulturen var ikke noe for meg.

Da Supras oppstod etter BRH var jeg rimelig sikker på at dette var mye av samme ulla, men de har vist seg å være en ressurs for tribunelivet som det nå er synd at forsvinner. At de gir seg er forstålig ut i fra hvordan de har beskrevet situasjonen, både med tanke på at de ikke føler klubben tar dette seriøst og at de har kommet til et annet sted i livet. Så får man bare håpe at noen andre klarer å ta over på tribunen, for er det noe klubben trenger så er det mer liv på tribunen enn det gamle grinebitere som meg skaper.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 271

Lagt til: 14 jan 23, 14:55

Vi har Yngrebanden, som er ny generasjon alternative supportere som har hatt Supras som inspirasjon. De må vi ta vare på nå og hjelpe de så godt vi kan. Spesielt nå som de høyrevridde gubbene klarte å få Supras vekk fra tribunen. Klubben har heller ikke vært så veldig behjelpelig, da de har forsøkt å skremme og sanksjonere Yngrebanden i stedet for å legge til rette. Misforstå meg rett, for klubben gjør mye bra med det nye Sørsia-feltet, men Yngbrebanden føler seg noen ganger som hakkekyllinger, noe også Supras ofte følte gjennom sine 14 år.

Krysser fingrene for at den nye generasjonen kan blomstre og at vi ikke ender opp som en sjelløs supporterkultur der gubbene kun skriker "Fredrikstad" *klapp, klapp, klapp*.

---------------------------

Tribunekultur


ey1984

A-lagspiller
Ble medlem: 05 apr 10
Innlegg: 259

Lagt til: 27 jan 23, 11:41

Et lite malapropos her kanskje. Men det verserer akkurat nå en nokså fruktig diskusjon om flaggbruk, bruk av symboler på tribunen osv, i en supportergruppe på Facebook. Anbefaler de med en mening i saken om å slenge seg på der. Dersom noen ikke er medlem må dere bare gi meg en lyd, mulig å legge til.


JanFHagen

Bedriftsspiller
Ble medlem: 20 apr 09
Innlegg: 18

Lagt til: 27 jan 23, 13:20

Opprinnelig postet av ey1984

Et lite malapropos her kanskje. Men det verserer akkurat nå en nokså fruktig diskusjon om flaggbruk, bruk av symboler på tribunen osv, i en supportergruppe på Facebook. Anbefaler de med en mening i saken om å slenge seg på der. Dersom noen ikke er medlem må dere bare gi meg en lyd, mulig å legge til.

Sjekk PM:)



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24