Husk meg
Brukernavn
Passord

Bummen har fått sparken

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 04 okt 22, 01:10

Om dette er riktig valg får tiden vise. 

Jeg tror fortsatt FFK trenger en trener av Høgmos format. Bummen viste seg å være for lett, og hadde til sist bare ett mantra: "jeg tror på det jeg gjør", selv om det over tid var åpenbart at det var ett eller annet som ikke fungerte. Vitner om at presset ble for stort, det ble for vanskelig å innse at det var noe som måtte justeres. Og da går det ikke. Men Bummen hadde da heller ingen erfaring som trener på høyt nivå, og det er hva FFK må ha. Fordi presset og forventningene, entusiasmen og engasjementet omkring denne klubben alltid vil være veldig høyt. På en sånn skute trengs en kaptein som har solid pondus, en som står stødig på egne ben når det stormer, uten å behøve å binde seg selv fast til masten, som Bummen endte opp med å gjøre. 

Apropos Høgmo, hva gjør han om dagen? 

https://www.nrk.no/sport/per-mathias-hogmo-blir-genierklaert-i-sverige-_-naerme-sensasjon-med-hacken-1.16124215 

Å ja, nettopp. Godt han forsvant, før han rakk å lykkes med noe i FFK. Det var på nære på.  

Jeg synes forresten å huske at at da Høgmo sluttet i FFK, ble det sagt no om at han ville gi seg som fotballtrener. Men jeg husker helt sikkert feil. 

Til trådstarters spørsmål, jeg tror det er alt for sent for FFK å gjøre noe riktig nå. De gjorde noe veldig riktig den gang de ansatte Høgmo, siden da har de svevd på det.

FFK rykker nok ikke ned i postnord før til neste år, og det er nok alt man kan forvente.

Med mindre Klæboe viser seg å være den nesten ferdigslepne diamant FFK synes å jakte endeløst på, så blir han sparket innen neste sommer, og så fortsetter nedturen derfra.  

Hvis ikke FFK da finner en trener med den erfaring, pondus og kompetanse som skal til, og kanskje også en som har en lokal tilhørighet. En som er fra byn. En som har spilt for FFK, som har vunnet noe med FFK, som senere har markert seg internasjonalt, som har erfaring som trener både fra høyt klubbnivå og landslag. Men det er klart, en sånn type finnes jo ikke. Hvem i all verden skulle det ha vært?


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 04 okt 22, 10:51
Endret: 04 okt 22, 14:20
Endret av: Erikk

Jørn Andersen er jo ikke tilgjengelig og jeg tviler på at han ønsker å gå til FFK.

Men hva vi skal gjøre er et godt spørmål, skal vi prøve å finne et "stort navn" og kjøpe inn "forsterkninger som skal rett inn" og "målgarantister" for penger vi ikke har? Vi har jo hatt stor suksess med dette før og ment at vi er opprykksfavoritter. At de urealistiske målsettingene ikke nås er jo ikke noe problem, det er bare å sparke treneren til sommeren og kjøpe inn ennå flere "forsterkninger". Jeg må si jeg håper man isteden får en trener som er dyktig med unge spillere som får tid til å jobbe med laget.  


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 04 okt 22, 23:37

Opprinnelig postet av Erikk

Jørn Andersen er jo ikke tilgjengelig og jeg tviler på at han ønsker å gå til FFK.

Men hva vi skal gjøre er et godt spørmål, skal vi prøve å finne et "stort navn" og kjøpe inn "forsterkninger som skal rett inn" og "målgarantister" for penger vi ikke har? 

Nok også mitt inntrykk at Jørn Andersen ikke lenger er interessert i FFK. Uten at jeg vet noe mer om det. 

Jeg forstår jo også, at da FFK og Høgmo skilte veier, sportslig sett alt for tidlig, hadde det mye med Høgmos markedsverdi/ lønn å gjøre. Men jeg tror fortsatt, at hvis FFK hadde funnet en vei omkring det og klart å beholde Høgmo, ville FFK allerede denne sesongen ha vært i Eliteserien, og hatt inntekter som forsvarte lønnen til en topptrener. 

Jeg tror ikke det hadde vært nødvendig, som du sier, å "kjøpe inn "forsterkninger som skal rett inn" og "målgarantister" for penger vi ikke har". Jeg tror, for nå å fortsette å bruke Høgmo som eksempel, at en topptrener som ham for det første hadde betydd en stor forskjell for hvilke spillere som hadde vært aktuelle og interesserte. Dels har Høgmo (blant så mye annet) evne til å spotte de rette spillere, dels å lokke dem til seg fordi gode spillere naturlig nok ønsker å å spille under en topptrener, og ikke minst, mulighet til å gjøre spillerne bedre ved ganske enkelt (ja forstå meg rett her) å trene spillerne bedre. 

Høgmo, eller en annen trener på hans nivå, trenger ikke at klubben kjøper inn målgarantister, sånne trenere utvikler selv spillerne, og laget.

Mens en trener som ikke klarer å gjøre den minste justering på en strategi som ikke fungerer, eller som kun får et halvt år på seg innen han blir sparket for mangel på umiddelbar suksess, vil aldri klare å utvikle spillerne på den måten. Eller tiltrekke seg annet enn skadevrak. 

Så i korthet, FFK trenger en topptrener, og så vil resten årne sæ. Så "enkelt" tror jeg det er. 

Når det gjelder FFKs valg av Klæboe, så håper jeg det ikke bare er en enkel løsning, men er basert på en nøktern og grundig vurdering av hans potensiale som hovedtrener, og at det betyr at han får en reell mulighet til å vokse i rollen. Det vil han nok trenge, med all respekt.  


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 05 okt 22, 09:12
Endret: 05 okt 22, 10:07
Endret av: Erikk

Jeg husker godt Høgmo kom og optimismen var tilbake med en gang. Jeg husker også at han aldri klarte å få oss opp fra Post Nord og at vi slet med at unge spillere ikke tok noe særlig nye steg. Jeg vet ikke om det hadde hjulpet hvis han ikke hadde stukket av så tidlig. Slik vi har det nå har jo klubben lykkes med unge spillere, men de to beste ble solgt og vi har hatt en sesong preget av skader på vikige spillere. Jeg tenker vi kunne kjempet om 6. plass hvis det ikke hadde vært for skader på Kjeldsrud Johansen/Aukand/Drage/Alba. 

Jeg mener det vi trenger nå er en hovedtrener som gis tid og tolmodighet.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 05 okt 22, 18:50

Er enig i den konklusjonen. Uansett hvem man går for, må hovedtreneren få tid. 

Nå blir det selvsagt bare en spekulasjon, men jeg tror fortsatt at Høgmo la grunnlaget for den suksess som skulle komme etter at han dro. Høgmo bygde klubb, lag og holdninger fra bunnen av, og det ga ikke resultater over natta, men det kom. Desverre først etter at Høgmo var reist videre. Så fikk Høgmos assistent gleden av å høste fruktene av mesterens gode jobb. 

Dette blir selvsagt noe respektløst overfor Bummen, og det må heller modereres litt. For Bummen var med å bygge opp til den fremgangsbølge som FFK nå har hatt i noen få år, og han fortsatte å gjøre en god jobb. Bummen kan ikke klandres for at sentrale spillere har vært ute med skade, eller at klubben har valgt å selge gode, unge spillere. 

Hva jeg ikke er i stand til å se, er hvilke bedre forutsetninger Klæboe har for å lykkes. Men det handler nok mest om at klubben nå klarer å være litt tålmodige, og det har vel aldri vært FFKs sterkeste side. Men det er jo lov å håpe. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 06 okt 22, 09:48

"Dels har Høgmo (blant så mye annet) evne til å spotte de rette spillere, dels å lokke dem til seg fordi gode spillere naturlig nok ønsker å å spille under en topptrener" - I de klubbene der han har lyktes, er det andre som har gjort denne jobben.

"og ikke minst, mulighet til å gjøre spillerne bedre ved ganske enkelt (ja forstå meg rett her) å trene spillerne bedre" -  I de klubbene der han har lyktes, er det andre som har gjort denne jobben.

Det er derfor større klubber har større trenerapparat. Det trengs mer enn en god hovedtrener for å gjøre hele jobben. Men media fikuserer alltid på den ene, og vi blir lurt til å tro at det er det dette handler om.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 06 okt 22, 09:53
Endret: 06 okt 22, 09:54
Endret av: kanogvetalt

Opprinnelig postet av Erikk

Jeg husker godt Høgmo kom og optimismen var tilbake med en gang. Jeg husker også at han aldri klarte å få oss opp fra Post Nord og at vi slet med at unge spillere ikke tok noe særlig nye steg. Jeg vet ikke om det hadde hjulpet hvis han ikke hadde stukket av så tidlig. Slik vi har det nå har jo klubben lykkes med unge spillere, men de to beste ble solgt og vi har hatt en sesong preget av skader på vikige spillere. Jeg tenker vi kunne kjempet om 6. plass hvis det ikke hadde vært for skader på Kjeldsrud Johansen/Aukand/Drage/Alba. 

Jeg mener det vi trenger nå er en hovedtrener som gis tid og tolmodighet.

Enig.

Den nye daglig lederen har rukket å si mye rart siden han tiltrådte, men en ting skal han ha rett i. Ser du på "budsjett tabellen" så lyver ikke den. Dvs, den kan gjøre det en sesong, men ikke over tid. I fjor overpresterte vi til de grader, og i år ligger vi ca på, eller litt under, par. Da er det jo egentlig betimelig å spørre seg hvorfor Bummen fikk sparken?


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 06 okt 22, 11:58

At Bummen fikk sparken og assistenten ble forfremmet virker veldig rart. Som om ledelsen "måtte" gjøre noe, men jeg ser ikke at dette fører til noen stor endring (vet ikke hva de ønsket heller). Jeg tenker det hadde vært bedre om Bummen hadde fortsatt ut sesongen og at denne etterpå burde vært grundig evalurert. Da tenker jeg evaluering av både spillere og trenere.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 06 okt 22, 20:26

Opprinnelig postet av Erikk

Mye fornuftig.

Enig. Det hadde, om nødvendig, vært mer ryddig med et trenerskifte etter sesongen. 


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 08 okt 22, 17:23

Opprinnelig postet av kanogvetalt

I de klubbene der han har lyktes, er det andre som har gjort denne jobben.

Det er derfor større klubber har større trenerapparat. Det trengs mer enn en god hovedtrener for å gjøre hele jobben. Men media fikuserer alltid på den ene, og vi blir lurt til å tro at det er det dette handler om.

Helt sikkert riktig. Men likevel er det som om de som gjøre denne jobben for Høgmo, alltid gjør en god jobb. Og er nå det mon tro helt tilfeldig. Det har kanskje en betydning at Høgmo/en annen topptrener selv bestemmer hvem som på hans vegne skal gjøre hva. 

 



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3