Husk meg
Brukernavn
Passord

Ny sesong i OBOS er sikret - og hva nå?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 14 1

b-tribunesliter

A-lagspiller
Ble medlem: 19 okt 04
Innlegg: 273

Lagt til: 23 okt 16, 23:24

Først og fremst -  Utrolig deilig at VI klarte brasene ved å sikre ny kontrakt for OBOS divisjonen i 2017. 

På papiret så er "riktige ting" har de siste årene blitt gjort for å ta ferden oppover, dessverre har vi allikevel de siste to sesonger endt opp med å sloss for ny OBOS tilværelse.  Det må vi virkelig gjøre noe med for slik skal det ikke fortsette.

Trenerskiftene har vært mange. Hver trener har sin filosofi og må ha spillere som funker etter denne. Det har virkelig blitt et dyrt problem for oss. Wibe-Lund arvet det han gjorde ved å si ja til stillingen. Når han kastet inn håndkleet hentet Erlandsen inn sine forsterkninger og spillende spillere som bl.a. kom fra Malmø "forsvant" og fikk diagnosen nakkesleng.

Ny sesong, 2016, og ny trener da Erlandsens kontrakt utløper (heldigvis).... Papirene er i orden på Halvorsen (eller er de egentlig det). Spillestilen er definert og krever de raskeste vinger, slik Bodø-Glimt hadde. En drømmespiller som Aalbu blir en skygge av seg selv, det kjøpes inn nye spillere, men nok engang funker det ikke. Ikke før trener sies opp og Mjelde tar over og kjører igang 4-4-2 med en skikkelig fighter i Flo på topp.

Trivselen når spillegruppen og prestasjone kommer på rekke og rad minus et arbeidsuhell med 10 mann.

Vi ser lag med betydelig mindre ressurser hevder seg, Jerv som nyoprykket til 2015 sesongen etablerer seg i toppen fra dag 1. Det samme kan sies om Kongsvinger som virkelig har et sterkt lag, nyopprykket til OBOS 2016.  Det er impoenerende.

Hva er det de gjør, de som tar nesten to divisjoners sprang på halvannen sesong (fra 2 divisjon til toppen av OBOS + semifinale i NM) ?

Jeg tror det handler om noen enkle ting som også er billige løsninger. Det handler mest av alt om å skape en spillerstall med kontinuitet og fellesskap, i dette også kombinasjonen av den riktige trener/sportssjef og de riktige spillere som både liker og kjenner navnet på resten av laget han spiller på. Dette gir spilleglede, det har vi sett i Mjøndalen, vi ser det i Jerv og i Kongsvinger. Dette kommer utfra en felles glede og ansvar for å vinne. De jobber for hverandre og det er morsomt å være der!

La oss skyte gullfuglen denne gangen, en trener som vi skal ha med oss minst 5 år fremover, nettopp fordi vi vet at han er unik. Det kan være Mjelde, men det kan også være en Vegard Hansen fra Mjøndalen. En som spiller smart fotball som de i Kr. Sund, en som bruker våre tre local lads (Westgaard, Aasheim og Begby) og utvikler de, men som også kan handle virkelige forsterkninger i hver lagdel, både fra norden men også fra øvrige gode forballnasjoner der prisen er ok. 

FFK har ressurser, stadion, publikum til å få dette til. La oss se på hva de som får det til gjør denne gangen. Svaret er 100 % sikkert riktig trenerteam/innkjøpere på 5 årskontrakt og  med spillere som de har valgt ut. Så kjører vi klatreetappen derfra, det kan bli moro....

 

 


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 24 okt 16, 21:10

Bra skrevet og oppsumert.

Jeg sitter med en magefølelse på at Mjelde ikke blir værende grunnet for langt til familien i Bergen. Så jeg håper styret har flere tanker i hodet enn å sette alle kort på Mjelde. Vet ikke hvilken trener det skulle være, men det må være en som klarer å samarbeide med en sportssjef ettersom det er noe dem (igjen) har sagt dem skal ansette.

 

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 25 okt 16, 00:53

Opprinnelig postet av Rey

1 Bra skrevet og oppsumert.

2 Jeg sitter med en magefølelse på at Mjelde ikke blir værende grunnet for langt til familien i Bergen. 

1 Samstemmer!

2 Så er det forståelig om Mjelde velger å slutte.

 

Men for FFK er det likevel en liten nedtur om man nok en gang mister en trener som evner å lykkes med laget.  

FFK trenger en trener som har tilknytning og tilhørighet til byen, en som ønsker å bo her og bli her i lengre tid. En som kan se for seg en femårskontrakt og eventuelt enda lengre. Ikke en ny innleid supertrener til låns for en kortsiktig redningsoperasjon, men en som kan tenke langsiktig. Det må ikke være noen regel at en trener ikke skal være for lenge i en klubb, selv om det har blitt veldig vanlig. Da Nils Arne Eggen hentet hjem 14 seriemesterskap på 15 år for RBK var noe av det mest sensasjonelle at mannen fikk lov å trene en og samme klubb i 15 år. En trener som får så stor tillitt fra sin klubb har helt andre muligheter for å lykkes enn en som har kniven på strupen fra første sesong, og blir sparket ved første unnskyldning. 

Lang erfaring fra høyere nivå enn Tippeligaen både som spiller og trener, tilknytning til Fredrikstad og uttalt ønske om å flytte tilbake hit og trene klubben. Forutsetninger for å kunne tenke langsiktig. Som vet hva som skal til for å lykkes. Dér aner jeg konturene av en interessant trener. 

FInnes det noen slik kandidat? Ja det gjør det jo. Men FFK har så langt ikke vært klar for å ta i mot ham. Uklart hvorfor. 

Hvis Mjelde takker for seg etter en kortvarig (om enn fantastisk) høstsesong, så håper jeg FFK tenker i retning av en trener som det er mulig å tenke langsiktig med. Spesielt ettersom en sånn trener faktisk finnes. En som kan håndtere tilværelsen som trener i Nord-Korea burde være profesjonell nok til å klare Fredrikstad også. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 25 okt 16, 08:45
Endret: 25 okt 16, 08:51
Endret av: kanogvetalt

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Da Nils Arne Eggen hentet hjem 14 seriemesterskap på 15 år for RBK var noe av det mest sensasjonelle at mannen fikk lov å trene en og samme klubb i 15 år. En trener som får så stor tillitt fra sin klubb har helt andre muligheter for å lykkes enn en som har kniven på strupen fra første sesong, og blir sparket ved første unnskyldning. 

Her påpeker du noe vesentlig. Eggen var nære ved å få sparken i RBK flere ganger i de første årene, men de valgt å beholde ham. Kontunitet er en sterkt undervurdert verdi i fotball.

Kanskje har vi hatt en trener i våre rekker som kunne vært vår "Eggen", men vi har vel heller ikke all verdens tålmodighet når forventnigene ikke innfris.

For å oppdatere eventuelt yngre forumdeltagere: RBK vant den norske serien flere ganger på rad på -90 tallet med Nils Arne Eggen som trener. Det medførte at de fikk anledning til å spille E-cup flere år på rad. De første årene ble det braktap på braktap. Ettersom de hadde ressurser langt over noen andre lag i Norge var det ikke nok å vinne serien. De skulle lykkes i Europa også. Og det gjorde de, men det tok noen år. Og de lyktes, kanskje først og fremst, fordi de fikk øve flere år på rad.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


jjunior

Landslagsspiller
Ble medlem: 27 feb 04
Innlegg: 1081

Lagt til: 25 okt 16, 09:18

Det er viktig å få treneren på plass, jeg er enig i det.

Men kanskje enda viktigere er det å få sportssjef på plass som kan være med å ansette treneren, slik at treneren vet hvilke rammer han er underlagt.

Vi har i mange år vært en trenerstyrt klubb, og vi ser hvordan det går. Nye trenere har motstridende filosofier og trenger helt andre spillere i troppen. Det vi virkelig trenger er noen som kan trekke de lange sportslige linjene i klubben selvom vi skulle gå på en trenersmell eller to til.

VI har prøvd dette en gang før, men desverre så hadde vi da et meget feigt styre som støttet at treneren skulle ha mer makt enn sportssjefen. Den avgjørelsen har ødelagt i mange år etterpå, og har fått oss til å fremstå som en vingleklubb av dimensjoner!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 25 okt 16, 20:57

Det er synd om Mjelde ikke vil fortsette. Han har skapt en helt annen entusiasme enn hva Halvorsen klarte, og resultatene i de ti kampene han har ledet laget (4 seire, 4 uavgjort, 2 tap) gir et poengsnitt som ville gitt kvalikplass. Jeg tror Mjelde er en type som aktuelle spillere kunne ha lyst til å spille for også.

Hvis Mjelde drar hem te' Bergen ved sesongslutt, så må FFK på jakt etter det som vil være trener nummer 8 (!) etter nedrykket i 2009. Vi vil nødvendigvis ha et rykte blant trenerstanden i Norge som en klubb som spiser trenere til frokost, middag og kvelds. Kan vi med noen som helst tyngde hevde overfor en som vi tilbyr jobben, at vi vil gi ham tid til å bygge laget?

Og hva med oss supportere? Vi som går på (eller ser) så mange kamper vi kan, mener noe hele tiden, og gir uttrykk for våre meninger i kommentarfelter, i sosiale medier og under kamp på stadion? Hvis vi ser FFK levere en 2017-sesong marginalt bedre enn denne, vil vi skrike etter trenerens avgang?

Jeg har lyst til å filosofere litt over hva som har vært galt de siste årene (etter nedrykket i 2012). De fleste utenbys trodde nok at FFK skulle være en klar kandidat til å gå rett opp igjen, på grunn av en helt OK spillerstall, økonomiske ressurser som var store for 1. divisjon (ikke alle var klar over klubbens økonomiske problemer, som vel ikke var løst før høsten 2013) og et stort engasjement i byen. Men vi har altså levert 10 plass, 6. plass (sjanseløse i kvaliken), 12. plass (takket være Glenn Andersen) og 11. plass. Vi har altså ikke vært i nærheten av opprykk. Og saken er at det veldig ofte i disse fire årene har sett ut som det har vært ubesluttsomhet og nervøsitet som har plaget spillerne - samme om treneren har hett Bakkerud, Wibe-Lund, Erlandsen eller Halvorsen. Under Mjelde har dette ikke vært like synlig - takk og lov for det.

Men spillerstallen har jo også sett store utskiftninger i disse årene. Det er ikke mange i dagens stall fra første serierunde i 2013; kun Jon Masalin, Håvar Jenssen og Philip Westgaard (benken i 2013) er igjen. Så enten er det en ukultur i selve klubben, hvem nå pokker som kan være kontinuitetsbærer for den, eller så er nettopp den stadige utskiftingen et problem i seg selv.

Derfor håper jeg at om det ikke blir Mjelde som leder FFK i 2017, så blir det en trener som oppfyller følgende:

  • Står for en måte å spille på som får det beste ut av de spillerne vi har
  • Evner å få en positiv tenkemåte inn i hodet på hver og en spiller, siik at om det nå er en negativ kultur i klubben så gir spillerne blanke i den når de går på banen, på trening og i kamp.
  • Og ikke minst, dersom det finnes en slik negativ kultur, evner å røske opp i den og skape en kultur hvor alle bidrar til å gjøre hverandre bedre.
Nå vet jeg jo at slike trenere er sjeldne. Knut Torbjørn Eggen var en slik. Mitt "førsteinntrykk" av Mjelde er at han også har det i seg. Mannen vant serien med Brann, en klubb hvor forventninger har knekket mang en god spiller.
 
Nok om det. Spillerstallen da? Jeg håper virkelig ikke vi får en ny vinter med utskifting av halve spillerstallen inklusive nesten hele backrekka. Den rekka vi hadde mot slutten, med Brice, Straith, Akinyemi og Tønne, synes jeg egentlig er bra. Sansara er en bra backup. Thømt Jensen skal ikke dømmes nord og ned bare på grunn av Ranheim-kampen - dårlig som back, men en grei stopper i 1. divisjon. Men om vi skal leve med en ikke veldig rask stopper ved siden av Akinyemi, så er både Straith og Sansara bedre. Jeg kunne forsåvidt tenke meg Ola Lønn Jenssen tilbake også, han må vel være interessert selv nå som Moss rykket ned.
 
På midten har vi en fin gjeng lokale gutter som må beholdes, særlig håper jeg virkelig Begby blir. Risholt synes jeg også bør beholdes, engasjementet hans kombinert med erfaring kan komme godt med i en del kamper.
 
Flo og Kapidzic er no-brainers, hvis de vil bli så må de få bli.
 

Og helt generelt, i spillerspørsmålet, vil jeg at hvis vi kvitter oss med noen er det enten fordi de selv vil bort/har tilbud fra eliteserien eller fordi vi har en klart bedre spiller på vei inn i samme posisjon. Vi må ikke gi spillere inntrykk av at de når som helst kan bli satt på porten.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 26 okt 16, 13:45

Opprinnelig postet av Tøfflus

Flo og Kapidzic er no-brainers, hvis de vil bli så må de få bli.

Nå ser det ut som Flo stikker til Haugesund, men hva med Aalbu? Tror dere ikke han kan gjøre en god jobb ved siden av Kapidzic? Må ikke glemme at vi i følge kontrakter har han her til året også.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 26 okt 16, 20:55

Synes absolutt Aalbu bør få en ny sjanse. Hadde pinlig nok glemt at han bare var lånt ut.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


tynter

A-lagspiller

Ble medlem: 02 apr 03
Innlegg: 622

Lagt til: 28 okt 16, 20:57

Nå har jeg fått en sms fra klubben der det står at Flo er klar for neste sessong. Det er veldig bra . 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 28 okt 16, 21:13

Så bra,  og overaskende 

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


jjunior

Landslagsspiller
Ble medlem: 27 feb 04
Innlegg: 1081

Lagt til: 28 okt 16, 21:42

Overraskende at Flo går på en toårskontrakt nå. 

Men selvfølgelig desto mere gledelig!!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 29 okt 16, 16:58

Opprinnelig postet av tynter

Nå har jeg fått en sms fra klubben der det står at Flo er klar for neste sessong. Det er veldig bra . 

Hurra!

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 30 okt 16, 06:01

Når det gjelder Mjelde og lang vei fra familen vil han jo nesten få det uansett hvis han vil være hovedtrener i Obos eller Tippeligen. Unntaket er Brann hvor han er en helt, men de har jo Norges beste trener når man ser på hva som har skjedd der den siste tiden. Jeg tror heller ikke "smålag" i Bergnesdistriktet er planen hans.


Pk

A-lagspiller
Ble medlem: 30 mar 03
Innlegg: 756

Lagt til: 31 okt 16, 17:11

Risholt er ferdig. Etter å ha lest artikkelen på FB er det ingen tvil om at han kommer med krass kritikk mot sportslig utvalg, antageligvis svært fortjent. Hvis noen var i tvil har vi altså ingen sportslig kompetanse i klubbens ledelse, men det er kanskje gammel nytt.


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 31 okt 16, 17:23

Det synes jeg egentlig er synd, men forventet. Er heller ikke i tvil om at manglende fotballkompetanse i sportslig utvalg er et reelt problem. Det gjelder både de fra styret og de andre som sitter der.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 31 okt 16, 17:55

Hvis vi ser på "Mjeldetabellen" etter den svake sesongavslutingen så viser den at vi ikke ville kommet til kvalikk hvis vi hadde hatt det samme poengsnittet hele sesongen. Jeg mener derfor at vi må innse at flere av spillerne våre rett og slett ikke er gode nok og at vi har gjort en rekke feilsigneringer denne sesongen. Desverre blir det slik jeg ser det store utskiftinger i stallen igjen samt en rekke spillere som har kontrakt neste sesong som det egentlig hadde vært bedre om ikke hadde det. Jeg er således enig i kritikken av den sportslige kompetansen i klubben.


hasse33

Landslagsspiller

Ble medlem: 18 jul 07
Innlegg: 1672

Lagt til: 31 okt 16, 19:25

Et moment med årets innsats var vel prosjekt JHH og at han plukka de folka han mente ville passe inn i sin 4-3-3 formasjon.

Laget spilte ca 2/3 av sesongen med en formasjon som ble drillet inn og som tydeligvis ikke fungerte.

Har stor tro på at får MIM  også plukke spillere som kan passe inn kan vi mønstre et bra lag neste sesong som ikke innebærer neglebiting etc enda en høst.


kjell-H

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 jun 09
Innlegg: 1677

Lagt til: 31 okt 16, 19:49

Det store spm er vell om det midler igjen så Mjelde kan bygge sitt lag? For en ting er sikkert og det er at 50% av dette laget må byttes ut! Synes også at det er helt greit om Straith ikke forlenger med FFK ?.Han virker rett og slett lei av oppholdet i norsk fotball.

---------------------------

"Jeg har lese- og skrivevansker. Derfor vil det være en del skrivefeil når jeg skriver. Sorry."

You'll Never Walk Alone


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 31 okt 16, 22:11

Opprinnelig postet av kjell-H

For en ting er sikkert og det er at 50% av dette laget må byttes ut!

I så fall løper vi den risikoen at laget trenger tid på å bli samspilt, og tid er vi ikke veldig flinke til å gi folk i Fredrikstad ... Jeg vil si at det største problemet de første ti kampene eller så var at kommunikasjonen defensivt var for dårlig - spillerne klarte ikke å fordele ansvar seg imellom på en slik måte at forsvarsspillet fungerte.

Klart, om vi treffer blink med hver eneste spillerovergang kan det fungere.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 02 nov 16, 01:02

Opprinnelig postet av Tøfflus

Opprinnelig postet av kjell-H

For en ting er sikkert og det er at 50% av dette laget må byttes ut!

I så fall løper vi den risikoen at laget trenger tid på å bli samspilt, og tid er vi ikke veldig flinke til å gi folk i Fredrikstad ... 

Enig med siste taler. Tror det er en dårlig idé å bytte ut halve laget. Spillerne må kjenne hverandre. God kommunikasjon, som etterlyses, handler om mer enn ord. Det handler ofte om å ikke behøve ord, men om å vite hvor man har hverandre, at spillerne tenker nogelunde likt, og kan forutse hverandres måte å løse situasjoner på. Sånne ting kan ikke bare drilles inn på et øyeblikk, det vokser frem over tid. 

Skal bli spennende å se om Mjelde ønsker å fortsette. Det vil bli helt andre premisser for ham å lede et lag han nå allerede kjenner fra start i en ny sesong, fremfor å overta halvveis og desperat forsøke å redde fra katastrofe. Kan godt tenkes at Mjelde selv vil legge vekt på mulighetene for å lede FFK tilbake til Tippeligaen igjen - en bragd som i så fall nok vil regnes som enda større enn årets redningsaksjon.  

Noen utskiftninger i spillerstallen ligger vel i luften, men p.t. må vel trenerspørsmålet regnes for mer fundamentalt å få avklart. 



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 14 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24