Husk meg
Brukernavn
Passord

Diverse tanker (stadionavtalen mm)

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 7 3

Satch

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 172

Lagt til: 11 mai 12, 15:18

Værste sitter som største eier i AS'et som en konsekvens av at avtaleverket ikke er bærekraftig og at as'et ikke har greid å gjøre opp for seg. Dermed er gjeld fra as'et og til Værste etterhvert konvertert til aksjekapital.

Ble det forresten ikke sagt på "den store refinansieringspressekonferansen" ar det nå var klubb som var største eier i as'et?

"Lurt trill rundt" er vel også sånn nogenlunde den overskrift Finansavisen brukte når de skulle beskrive Stadionavtalen - og som jeg mener å huske de ble frikjent for i PFU.

Jeg føler meg heller ikke sikker på at det er bevisst fra Værste sin side å "lure trill rundt"- men konsekvensen er nå den samme likevel.

Og jeg kan på sett og vis forstå at iveren tok overhånd hos Værste-aktørene : Den "kick-starten" Stadion ga for eiendomsutviklingen på værste-området er nesten uvurderlig, og verdt det mangedobbelte av de beløpene som er i spill mellom klubb/as og Værste nå.


Jens Henrik

A-lagspiller

Ble medlem: 25 mar 06
Innlegg: 279

Lagt til: 11 mai 12, 15:41

Opprinnelig postet av Satch

Og jeg kan på sett og vis forstå at iveren tok overhånd hos Værste-aktørene : Den "kick-starten" Stadion ga for eiendomsutviklingen på værste-området er nesten uvurderlig, og verdt det mangedobbelte av de beløpene som er i spill mellom klubb/as og Værste nå.

Det tror jeg er 110 % korrekt.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 11 mai 12, 18:48


Jeg har lest innlegget til Holters og vil takke han for arbeidet med å få fakta på bordet. Videre vil jeg si jeg er skremt over hvor galt dette er og at det tydeligvis kun var Høili som så galskapen i denne avtalen på et tidlig tidspunkt. Jeg tror klubben går konkurs hvis ikke rammebetingelsene forbedres vesentlig.


niggle

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 11 mai 12, 20:29

Men er ikke disse pengemennene mest tjent med at FFK går bra og at den ikke går konk? Det er noe jeg ikke forstår her...


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 11 mai 12, 21:38

Opprinnelig postet av niggle

Men er ikke disse pengemennene mest tjent med at FFK går bra og at den ikke går konk? Det er noe jeg ikke forstår her...

Nå er etableringen ute på Værste-området så godt i gang, og mye av eiendomsmassen er solgt videre for at Værste skal ha midler til å videreutvikle området med nye prosjekter, bl.a. Helsehuset.

Ikke usannsynlig var stadionutbyggingen lokomotivet som satte det hele i gang, det spørs vel om Værste er like avhengig av FFK nå. Videre tyder det på, i alle fall når man leser bl.a. Holters innlegg over, at Værste tenker sine egne interesser før FFK`s sine.

Det mange av oss trodde når den nye stadion stod ferdig, at dette var en lykke for FFK, ser heller ut nå til å bidra til klubbens undergang.

Klubben sitter med forpliktelser den ikke har muligheter til å innfri, og hensyntatt de årlige utbetalingene vedr. stadion og sviktende inntekter så sitter de kanskje igjen med et av tippeligaens laveste budsjett-tall når det gjelder sportslig satsing.

Var ikke budsjettet på rundt 60 mill? Så svikter inntektene med 15 mill, og så går 18 mill til Værste?

Dette lover ikke godt for å si det sånn.........

---------------------------

"Visst" vi ikke får inn flere spillere så er det ikke "possetivt", da blir det ikke bedre enn i "fjord"! "Uproffersjonelt"!


Albin

Juniorspiller
Ble medlem: 12 mar 12
Innlegg: 188

Lagt til: 11 mai 12, 22:18

Skulle laget et domonstrasjon tog uten for værste kontoret. Fåt inn alle i PH og kansje Høili ville ha vært med som en frontfigur Cool fått i gang et god gammel dags Fredrikstad Fakkeltog igjen, mot Værste. 

Eller det noe man skal gjøre på et årsmøte for FFK?


klausGUMP

Bedriftsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 21

Lagt til: 12 mai 12, 12:48

Opprinnelig postet av Albin

Skulle laget et domonstrasjon tog uten for værste kontoret. Fåt inn alle i PH og kansje Høili ville ha vært med som en frontfigur Cool fått i gang et god gammel dags Fredrikstad Fakkeltog igjen, mot Værste. 

Eller det noe man skal gjøre på et årsmøte for FFK?

Har du vært i TIFO gjengen til PH?

---------------------------

Before you embark on a journey of revenge, dig two graves.
- Confucius


Larifari

Knøttespiller
Ble medlem: 30 okt 08
Innlegg: 74

Lagt til: 12 mai 12, 13:31
Endret: 12 mai 12, 13:32
Endret av: Larifari

[/quote]

Folkelig fortalt kan man påstå at det betales 8 millioner årlig for et byggelån som i utgangspunktet skulle være på 41 millioner med 40 års nedbetalingstid (!).

[/quote]

Det du sier her kan jo ikke stemme, et lån på 45 mill kan vel ikke bli nedbetalt med 8 mill i året over 40 år? Betaler du 8 mill å året på et lån på 45 mill bør nedbetalingstiden være på nærmere 5 år. Her er det jo åpenbart noe som ikke stemmer? Kan det være at du ikke har forstått alt inneholdet i avtalen Holters?


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 12 mai 12, 13:47
Endret: 12 mai 12, 14:34
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av Larifari

Det du sier her kan jo ikke stemme, et lån på 45 mill kan vel ikke bli nedbetalt med 8 mill i året over 40 år? Betaler du 8 mill å året på et lån på 45 mill bør nedbetalingstiden være på nærmere 5 år. Her er det jo åpenbart noe som ikke stemmer? Kan det være at du ikke har forstått alt inneholdet i avtalen Holters?

41 millioner skulle tas opp. Utad har man alltid snakket om 40 års nedbetalingstid. Det var dette som ble formidlet.

Faktum er altså noe helt annet.

Legg også merke til at tomten aldri ble gitt som gave, men solgt med oppgjør i aksjer. "Tomten", som for øvrig ikke er noen tomt, men dekket som svever seks meter over bakken, ble verdsatt til 20 millioner kroner. De reelle verdiene fra Holmen ble derimot oppført som et langsiktig lån. Én tredjedel av dette har altså gått tapt.

Den eneste bedriftsøkonomiske forklaringen på denne finurlige konstruksjonen er at Værste ønsket å kunne konsolidere inn tallene i sine regnskaper. Det er tross alt snakk om relativt store summer, og på denne tiden var ikke balansen til Værste særlig god. Værste solgte blant annet flere bygg. Strategisk finnes det selvsagt mange andre forklaringer.

Tom Kristoffersen (s. 40): "Vi har forsøkt å finne en løsning på dette i lang tid nå uten å lykkes. Vi reagerer på at det som er kommunisert ut til medlemmer og publikum ikke stemmer overrens med det vi ser i de avtalene som er inngått".

Merk også at Tom Kristoffersen har uttalt at Jon Brynildsen nektet å skrive under en avtale om at B-aksjene skulle overføres når lånet var nedbetalt (s. 30 i PFU-vedlegget).

Juridisk sett har Brynildsen sitt på det tørre, men intensjonen var jo at FFK skulle eie stadion når gjelden var nedbetalt. Dette er dog ikke spesifisert i den opprinnelige avtalen. Da avtalen ble gjennomgått, ble FFK ved Tom Kristoffersen & Co tvunget til å gå ut i media og be om unnskyldning for at Værste ett år senere skulle gå ut i media og gi klubben dette.

Merk videre dette:

"Noen vil hevde at det er galt å si at noe er en gave hvis man får 25% eierandel i et stadion. For værste var ikke dette nok. Værste ga fra seg en tomt verdt 20 millioner kroner og mener det er fair at selskapet skal eie 99,3% av hele stadionanlegget til over 100 millioner som i stor grad er finansiert av FFK-penger.

Av prislappen på 101 millioner kroner har FFK bidratt med 23 millioner i form av gammelt stadion. I tillegg har de fått tribunesponsorer for 13,5 millioner og statlig støtte for 3,5 millioner pluss lån i bank på 41 millioner

Værstes bidrag er den såkalte gaven til en verdi av 20 millioner som det er gjort et stort nummer ut av er stilt gratis til rådighet, men som få i Fredrikstad visste ville gi Værste 99,3% eierandel i anlegget. I tillegg vil selskapet og Brynildsen at hele Fredrikstad skal vite at byen er gitt en slik flott gave.

Finansavisen har skrevet at Fredrikstad Fotballklubb er lurt. Det er en ganske presis beskrivelse av saken når forutsetningen for det nye stadionet var at FFK skulle eie 75 prosent, men endte opp med å eie 0,7 prosent."

Værste har også sendt ut en pressemelding (s. 34) der de sier de har gitt tomten til FFK.

Regnestykket er som følger:

  • 50.000,- fra Værste
  • 150.000,- fra FFK

Dette gir 75% A-aksjer til FFK og 25% A-aksjer til Værste.

Tomten ble spyttet inn til B-aksjene, slik at Værste eide (20m + 0,5m)/20,15m = 99,3%

Eierskapet er det uansett så som så med. Dersom Værste ønsket å kunne konsolidere inn disse tallene, så får de være ærlige om det. Konstruksjonen med A- og B-aksjer trenger ikke å være noen stor skandale isolert sett, selv om det er feil i henhold til hva som ble kommunisert.

At Værste derimot sitter igjen med alt av næringsareal, det klubber tross alt tjener penger på når man bygger et nytt stadion, er hårreisende. At FFK i tillegg betaler leie for de næringsarealer klubben benytter, er ikke mindre håreisende. På toppen må klubben altså sende 25 % av inntektene til Fredrikstad Stadion AS hvert år.

Det hele stinker, rett og slett.

Og det har irritert meg grenseløst over lang tid at Fredriksstad Blad ikke har fronten denne saken.

Kanskje hadde Morgan Andersen rett den gang han påstod det var for tette bånd mellom Værste og Fredriksstad Blad?

For enten hadde Morgan Andersen rett, eller så besitter ikke avisa kompetansen, og jeg vet ikke hva som er verst...

---------------------------

Undertegnende @ Twitter: http://twitter.com/oeholt
ffksupporter.net @ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter


Albin

Juniorspiller
Ble medlem: 12 mar 12
Innlegg: 188

Lagt til: 12 mai 12, 17:01

Opprinnelig postet av klausGUMP

Opprinnelig postet av Albin

Skulle laget et domonstrasjon tog uten for værste kontoret. Fåt inn alle i PH og kansje Høili ville ha vært med som en frontfigur Cool fått i gang et god gammel dags Fredrikstad Fakkeltog igjen, mot Værste. 

Eller det noe man skal gjøre på et årsmøte for FFK?

Har du vært i TIFO gjengen til PH?

??????


FFKgutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05
Innlegg: 3754

Lagt til: 12 mai 12, 18:30

Det Holters skrev skulle nesten vært sendt inn til tv2, vg og dagbladet. Har på følelsen at FFK er leketøyet til Værste..

---------------------------

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK

24.08.2010 :)


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 12 mai 12, 18:38


send det inn holters ..... la oss få lyset på det egentlige problemet i klubben

---------------------------

gazzkammer unt testikkelknauzer


bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 715

Lagt til: 12 mai 12, 19:06

Opprinnelig postet av lordofwhat

send det inn holters ..... la oss få lyset på det egentlige problemet i klubben

Helt enig! Her må alt på bordet. En kjempecase for en gravende journalist!

Jeg må bare innrømme at jeg irriterte meg over Høili da han langet ut mot stadionavtalen. Tallene som Holters bringer til torgs tyder vel på at Høili var inne på noe...

---------------------------

Bjørn Jervell Hansen


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 12 mai 12, 19:09

Opprinnelig postet av FFKgutt1

Det Holters skrev skulle nesten vært sendt inn til tv2, vg og dagbladet. Har på følelsen at FFK er leketøyet til Værste..

Er bare å sende inn det :) Ta med demokraten også siden de ikke er leketøyet til værste slik fb er

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


Kai Karate

Knøttespiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 53

Lagt til: 12 mai 12, 19:15

Opprinnelig postet av FFKgutt1

Det Holters skrev skulle nesten vært sendt inn til tv2, vg og dagbladet. Har på følelsen at FFK er leketøyet til Værste..

 

Støttes 110 %. Send det inn Holters slik at vi endelig får fokus på det som knekker FFK som klubb. 


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 12 mai 12, 19:54


Henger meg på jeg også, send det til riksmedia.


Kai Roger

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 mar 10
Innlegg: 1166

Lagt til: 12 mai 12, 20:02

henger meg på også,bra jobba HoltersLaughing


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 12 mai 12, 20:08

jeg er med på dette Laughing

---------------------------

Håpet er en risiko man må ta.


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 12 mai 12, 20:09

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Larifari

Absolutt alt du sa...

Kjempeinteressante saker det her ja.

Uhyre trist at klubben ikke innehadde ekspertise den gang som kunne hevdet klubbens interesser. De som ledet klubben dengang slukte vel alt rått og var vel uvitende innerst inne til hva avtalene betydde for klubben.

Om man kan si at klubben ble lurt eller ble manipulert så er det vel en og samme sak. Benyttet ikke klubben seg av ekstern juridisk ekspertise i det hele tatt i så viktige saker?

Som Høili også sa en gang: "Jeg er rystet"......

 

---------------------------

"Visst" vi ikke får inn flere spillere så er det ikke "possetivt", da blir det ikke bedre enn i "fjord"! "Uproffersjonelt"!


Albin

Juniorspiller
Ble medlem: 12 mar 12
Innlegg: 188

Lagt til: 12 mai 12, 21:56

Opprinnelig postet av Holters

Kjempe bra

 

Kan ikke bare alle sende inn tips???

Her er det noen

 

http://www.vg.no/tips/?til=2200@vg.no

tips@nettavisen.no

http://www.demokraten.no/kontakt_oss/tips_oss/

http://www.dagbladet.no/info/tips.html

 

 

 



Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 7 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3