Husk meg
Brukernavn
Passord

Raio Piiroja-saken

Flat Trådet Nøstet
Side 10 av 14 10

Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 16 des 11, 16:09


Jeg er som dere kan se av tidligere innlegg ingen MA-fan men jeg må si jeg forstår at denne politioppførselen ikke hører hjemme i en slik sak. Det som er ennå mer tragisk er at å annmelde det til politiets frikjennelseorgan (SEFO) er rett og slett bortkastet arbeid. Norge er desverre ikke fritt for korrupsjon og politiet kan gjøre akkurat hva de vil uten at det får noen konsekvenser, trist og tragisk spør du meg.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 17 des 11, 12:08

Derfor hadde også Flora sikret seg en videresalgsklausul på Piiroja. Da FFK Piiroja-rettighetene ble solgt til et norsk investeringsselskap, reagerte estlenderne.

– Det er her det årlige millionbeløpet stammer fra. Vi hørte at han ble solgt for 14 millioner til fotballinvestorene, og vi skulle ha rundt 25 prosent av overgangspengene. Siden vi da forsto at Raio Piiroja aldri ville bli solgt til en utenlandsk klubb for noe betydelig beløp, ønsket vi pengene fra det salget i stedet.

Ifølge Pohlak gikk agentselskapet Sport & Net Grupp, gjennom landets eneste FIFA-agent Tarmo Lehiste, inn og forhandlet med Fredrikstad.

– Vi følte at Fredrikstad skyldte oss penger. Tarmo forhandlet da denne avtalen med FFK hvor de ble enige om at det kunne kompenseres gjennom speideroppdrag i Estland, og Fredrikstad fikk fire-fem tilbud på spillere som senere gikk inn på landslaget, mens de fikk rapporter på 10 spillere. Pengene til agentselskapet ble skutt inn i klubben, som eier agentselskapet, og delt med Raio, slik avtalen var.

– Dette er altså ingen fordekt lønn, men var en avtale vi hadde. Fikk vi mer penger for ham, skulle han ha om lag halvparten. At alt gikk inn på Raios konto i Estland, slik norske myndigheter har hevdet, er helt feil.

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article217161.ece

---------------------------

Undertegnende @ Twitter: http://twitter.com/oeholt
ffksupporter.net @ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 17 des 11, 12:48

FFK har kun mistet en sponsor etter støyet rundt Piroja


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 17 des 11, 13:41

Opprinnelig postet av Patrioten

FFK har kun mistet en sponsor etter støyet rundt Piroja

Hvilken?

---------------------------

Undertegnende @ Twitter: http://twitter.com/oeholt
ffksupporter.net @ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 17 des 11, 13:49

Det sto ikke noe om det i Demokraten


solano2

Landslagsspiller
Ble medlem: 30 mar 07
Innlegg: 1217

Lagt til: 17 des 11, 23:32

Demokraten vet vel mest sannsynlig like mye om dette som mannen i gata. Den avisen har jeg sluttet å tro på for LENGE siden.


Ståle

Juniorspiller
Ble medlem: 26 okt 10
Innlegg: 87

Lagt til: 21 des 11, 00:03

Huff, jeg hadde egentlig håpet at denne tråden skulle få dø en rolig død nå. Men jeg må si det er svært skuffende at Raio ikke ønsker å snakke direkte med politiet. Med andre ord, han er redd for å bli tatt i lxxx. Det er jo et klassisk skurketriks at det er mye bedre å ikke si noe til politiet enn å ble tatt i en løgn. Synd, trist, leit. Mange holder sikkert på halmstråået om at det er greit at Raio sitt forbund gir stipend og at dette ikke har noe med Norge å gjøre, men jo dette er rene skjære kjeltringstreker hele greia. Designet for at AS Norge ikke skal få sine rettmessige skattekroner av en spiller som nøt godt av Norge og godene våre. 1.6 millioner minus skatt var altså ikke nok for Raio. Han måtte klippe litt av felleskassa også før han ble fornøyd. Jeg hadde tilgitt hvis han hadde kasta korta på bordet og fortalte hvorfor ting ble gjort som de ble, men når han ikke vil snakke direkte med norsk politi og heller fortsette med å fortelle eventyret sitt, da må jeg si at han ikke er den mannen jeg trodde han var.

Skuffa.....


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 21 des 11, 13:27

Opprinnelig postet av Ståle

Huff, jeg hadde egentlig håpet at denne tråden skulle få dø en rolig død nå. Men jeg må si det er svært skuffende at Raio ikke ønsker å snakke direkte med politiet. Med andre ord, han er redd for å bli tatt i lxxx.

Denne er kanskje beroligende? http://www.f-b.no/sport/raio-piiroja-har-avgitt-forklaring-til-politiet-1.6677484

Fra artikkelen siterer jeg følgende:

"Enkelte mediers beskrivelse av at han ikke har ønsket å forklare seg, medfører ikke riktighet. Det skriver politiet i en pressemelding onsdag."

Svin på skogen er det, men man trenger jo ikke kjøpe alt som får det til å høres verre ut.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


sarpen

Juniorspiller
Ble medlem: 20 nov 07
Innlegg: 136

Lagt til: 22 des 11, 13:03


Hvor skal dette ende? Ønsker alle mine venner i Fredrikstad en riktig god jul!Wink

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217497.ece

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217485.ece


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 22 des 11, 13:30

Foreløpig har vi ikke opplevd poengtrekk grunnet klubbøkonomien. 

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 22 des 11, 14:34


La nå smurfen tro at han har kommet med nye ting som sjokkerer oss alle. Moro for unga osv ...

Det vil bli flere siktelser, la det være klart. Siktelser kommer etterhvert som politiet ønsker å ransake folk, og alle som kan tenkes å ha hatt en finger med i spillet rundt denne avtalen kan på et tidspunkt bli siktet. Denne saken kommer til å surre og gå i hele vinter, så blir det stille en stund, og så kommer enten rettssak eller henleggelse.

Det eneste som kan sjokkere meg i denne saken, er om det dukker opp nye uregelmessigheter som har skjedd desember 2009 eller senere.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


sarpen

Juniorspiller
Ble medlem: 20 nov 07
Innlegg: 136

Lagt til: 23 des 11, 08:10


Ojojoj, vil det ingen ende ta?

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217549.ece


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 23 des 11, 08:44

Opprinnelig postet av sarpen


Ojojoj, vil det ingen ende ta?

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217549.ece

Og det kan nok komme mer.

Skulle likt å visst hvem pressen får disse opplysningene fra.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 23 des 11, 08:53

Opprinnelig postet av sarpen


Ojojoj, vil det ingen ende ta?

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217549.ece

vi du skal kose deg så ille over dette, så har du eget forum på du kan skrive driten din på.

skal du bare kome med eder og galle så kan du vel heller skrive driten der.

Blir oppgitt over mennesker som deg.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 23 des 11, 09:31

Opprinnelig postet av Plankehue

Opprinnelig postet av sarpen


Ojojoj, vil det ingen ende ta?

 

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217549.ece

vi du skal kose deg så ille over dette, så har du eget forum på du kan skrive driten din på.

skal du bare kome med eder og galle så kan du vel heller skrive driten der.

Blir oppgitt over mennesker som deg.

Nå var faktisk sarpen først med denne nyheten, og at han ikke kan dy seg fra å uttrykke litt skadefryd må vi vel bare tåle

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 23 des 11, 12:10

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Nå var faktisk sarpen først med denne nyheten, og at han ikke kan dy seg fra å uttrykke litt skadefryd må vi vel bare tåle

Mossingene gjorde det samme på mosseforumet, og vi så jo alle hvordan det gikk. Sarpen må gjerne få lov til å skrive her han, er jo ikke så mange andre steder han kan diskutere om Tippeligaen lengre.


Satch

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 172

Lagt til: 23 des 11, 13:45

Noen refleksjoner…

Hele saken om Piroja bygger på at pengene fra FFK til agenten i Estland i følge skattemyndighetene dukket opp på Piroja’s konto med nogenlunde samme beløp og regularitet som de gikk ut fra FFK.

Stemmer dette er jeg fortsatt ikke i tvil om at vi har med skattesvik å gjøre. Alt tyder på at dette dessverre stemmer, og det følgende er derfor skrevet under denne forutsetning.

Nå blir det riktignok antydet fra flere hold at disse pengene er helt andre ting. Det må jo da i så fall bety at pengene IKKE dukker opp på Piroja’s konto. Da har vi med en kjempeskandale å gjøre – og skattemyndighetene har dummet seg kraftig ut. Det har de nok ikke gjort.

En annen mulig skandale er den behandlingen Morgan Andersen tydeligvis har fått av politiet. Det kan jo hende at MA gjennom sin opptreden har terget på seg halve Sarpsborg Politikammer, men politiet skal uansett være den profesjonelle part oppe i dette. Ikke under noen omstendighet skal man utsette en person som har vært til avhør ”kun” for medvirkning til skatteunndragelse for nærmest en full heroinsmuglersjekk. 

En tredje skandale er den nærmest grenseløse inkompetanse som tydeligvis har vært lagt for dagen i AS’styret. At man kan vedta å gi en person som er under tiltale for dokumentfalsk frie tøyler til å inngå syvsifrede avtaler og i tillegg i et marked man MÅ ha visst er grumsete er jo helt utrolig. I beste fall.  Alternativet er jo at dette er gjort for å toe sine hender for en ulovlighet man har vært klar over.  Nå er det tross alt bedre å være ærlig og dum, enn (for) smart og uærlig. Uansett – slike folk trengs ikke i noen styrer – og aller minst i en fotballklubb med meget stor (lokal) medie-eksponering…

 Og hvem er det som lekker som en sil? At politiet lekker info er jo ganske tydelig, men klubben må også ha en intern person med verbal inkontinens. Eventuelt er det en tidligere ansatt som har brukt kopimaskinen godt før avgang. Går det for pokker ikke an å identifisere denne hevngjerrige idioten?

Jeg hadde for noen uker siden et innlegg i denne tråden. Dessverre hadde jeg noen poenger der som har slått til i ettertid. ”Husker ikke” er fortsatt en dårlig løsning... og FFK har tydeligvis ikke fått alle lik ut av skapene ennå, det er usikkerhet rundt Barsom-avtaler og andre halvskumle utbetalinger.

Jeg tror også vi kan være enda sikrere nå på at ikke FFK har vært alene om dette. Den øredøvende stillhet fra alle andre klubber for tiden er antagelig et signal på at hele gjengen har svin på skogen og tvilsomme avtaler nedlåst i tredje skrivebordsskuff. Det kan virke som om det har vært en kultur i norsk toppfotball som ikke tåler dagens lys. Antagelig er det bare de små klubbene fra de små gjennomsiktige byene (Sogndal, Sarpsborg osv Wink) som ikke har kunnet drive med dette.

Jeg tror derfor ikke på noen stor sportslig straffeaksjon fra NFF’s side her. Det blir jo litt snålt om alle klubbene inkludert nyopprykkede Start åpner 2013-sesongen med 10 minuspoeng hele gjengen.

At mange har gjort det er for øvrig overhodet ingen unnskyldning for at vårt eget FFK har trikset og mikset utenfor både lov og god moral.

Jeg håper nå derfor at man – som det er sagt – vender hver sten, og fort kommer ut i lyset med all tvilsom historikk. Det står man seg på i tiden som kommer i forhold til de andre klubbene, for her kommer det til å dukke opp mye rart rundt omkring.

Ser også at det er flere som framhever at ”regnskapene er jo revidert”. En revisor som kanskje er aktiv bridgespiller og aldri har satt sine bein i en fotball har ingen mulighet til bedømme en speideravtale annet enn på bakgrunn av den info klubbadministrasjonen gir ham. Det revisor kan og skal bedømme på grunnlag av foreliggende opplysninger, er om avtalen er formelt riktig inngått og er innenfor lovverket, at bokføringen er korrekt, at avtalen følges og at pengene går dit de (tilsynelatende) skal. En konstruksjon for å lure skattemyndighetene er også en konstruksjon for å lure revisor.

Og til sist: Er det noen i klubben i dag som har hatt en stor eller liten rolle i noe av det historiske grumset – så sier vi takk for innsatsen, ha det, og slett ikke velkommen tilbake. Få dem ut umiddelbart – i stedet for å trekkes med interne som ”ikke husker”, og svekker troverdigheten og omdømmet til klubben i lang tid framover.

 God jul til alle som vil et ærlig og redelig FFK vel for framtiden!


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 23 des 11, 17:28

Opprinnelig postet av Satch

 God jul til alle som vil et ærlig og redelig FFK vel for framtiden!

I og med at jeg er enig i alt du skriver så ønsker jeg god jul tilbake til deg og din familie.Smile

---------------------------

Tro = Overtro
Vitenskap = Sannhet


madswk

Bedriftsspiller
Ble medlem: 05 aug 11
Innlegg: 10

Lagt til: 23 des 11, 23:51

Opprinnelig postet av Satch

Noen refleksjoner…

Hele saken om Piroja bygger på at pengene fra FFK til agenten i Estland i følge skattemyndighetene dukket opp på Piroja’s konto med nogenlunde samme beløp og regularitet som de gikk ut fra FFK.

Stemmer dette er jeg fortsatt ikke i tvil om at vi har med skattesvik å gjøre. Alt tyder på at dette dessverre stemmer, og det følgende er derfor skrevet under denne forutsetning.

Nå blir det riktignok antydet fra flere hold at disse pengene er helt andre ting. Det må jo da i så fall bety at pengene IKKE dukker opp på Piroja’s konto. Da har vi med en kjempeskandale å gjøre – og skattemyndighetene har dummet seg kraftig ut. Det har de nok ikke gjort.

En annen mulig skandale er den behandlingen Morgan Andersen tydeligvis har fått av politiet. Det kan jo hende at MA gjennom sin opptreden har terget på seg halve Sarpsborg Politikammer, men politiet skal uansett være den profesjonelle part oppe i dette. Ikke under noen omstendighet skal man utsette en person som har vært til avhør ”kun” for medvirkning til skatteunndragelse for nærmest en full heroinsmuglersjekk. 

En tredje skandale er den nærmest grenseløse inkompetanse som tydeligvis har vært lagt for dagen i AS’styret. At man kan vedta å gi en person som er under tiltale for dokumentfalsk frie tøyler til å inngå syvsifrede avtaler og i tillegg i et marked man MÅ ha visst er grumsete er jo helt utrolig. I beste fall.  Alternativet er jo at dette er gjort for å toe sine hender for en ulovlighet man har vært klar over.  Nå er det tross alt bedre å være ærlig og dum, enn (for) smart og uærlig. Uansett – slike folk trengs ikke i noen styrer – og aller minst i en fotballklubb med meget stor (lokal) medie-eksponering…

 Og hvem er det som lekker som en sil? At politiet lekker info er jo ganske tydelig, men klubben må også ha en intern person med verbal inkontinens. Eventuelt er det en tidligere ansatt som har brukt kopimaskinen godt før avgang. Går det for pokker ikke an å identifisere denne hevngjerrige idioten?

Jeg hadde for noen uker siden et innlegg i denne tråden. Dessverre hadde jeg noen poenger der som har slått til i ettertid. ”Husker ikke” er fortsatt en dårlig løsning... og FFK har tydeligvis ikke fått alle lik ut av skapene ennå, det er usikkerhet rundt Barsom-avtaler og andre halvskumle utbetalinger.

Jeg tror også vi kan være enda sikrere nå på at ikke FFK har vært alene om dette. Den øredøvende stillhet fra alle andre klubber for tiden er antagelig et signal på at hele gjengen har svin på skogen og tvilsomme avtaler nedlåst i tredje skrivebordsskuff. Det kan virke som om det har vært en kultur i norsk toppfotball som ikke tåler dagens lys. Antagelig er det bare de små klubbene fra de små gjennomsiktige byene (Sogndal, Sarpsborg osv Wink) som ikke har kunnet drive med dette.

Jeg tror derfor ikke på noen stor sportslig straffeaksjon fra NFF’s side her. Det blir jo litt snålt om alle klubbene inkludert nyopprykkede Start åpner 2013-sesongen med 10 minuspoeng hele gjengen.

At mange har gjort det er for øvrig overhodet ingen unnskyldning for at vårt eget FFK har trikset og mikset utenfor både lov og god moral.

Jeg håper nå derfor at man – som det er sagt – vender hver sten, og fort kommer ut i lyset med all tvilsom historikk. Det står man seg på i tiden som kommer i forhold til de andre klubbene, for her kommer det til å dukke opp mye rart rundt omkring.

Ser også at det er flere som framhever at ”regnskapene er jo revidert”. En revisor som kanskje er aktiv bridgespiller og aldri har satt sine bein i en fotball har ingen mulighet til bedømme en speideravtale annet enn på bakgrunn av den info klubbadministrasjonen gir ham. Det revisor kan og skal bedømme på grunnlag av foreliggende opplysninger, er om avtalen er formelt riktig inngått og er innenfor lovverket, at bokføringen er korrekt, at avtalen følges og at pengene går dit de (tilsynelatende) skal. En konstruksjon for å lure skattemyndighetene er også en konstruksjon for å lure revisor.

Og til sist: Er det noen i klubben i dag som har hatt en stor eller liten rolle i noe av det historiske grumset – så sier vi takk for innsatsen, ha det, og slett ikke velkommen tilbake. Få dem ut umiddelbart – i stedet for å trekkes med interne som ”ikke husker”, og svekker troverdigheten og omdømmet til klubben i lang tid framover.

 God jul til alle som vil et ærlig og redelig FFK vel for framtiden!

 

 

AMEN! 


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 27 des 11, 23:18


Flat Trådet Nøstet
Side 10 av 14 10

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24