Husk meg
Brukernavn
Passord

Streik i Tippeligaen?

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 20 mai 11, 12:57
Endret: 20 mai 11, 12:58
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av Erikk
Det har vel heller med at NISO ønker at spillere skal ha private sponsoravtaler vedr utstyr istedenfor å bruke de utstyrsavtalene klubbene har.

Nei... Retten til å velge fotballutstyr. Fra Aftenpostens artikkel:

Med dette, mener Walltin retten til å velge eget arbeidsutstyr - for fotballspillere vil det si fotballsko. Spillerorganisasjonen har funnet at det i 15 av 17 land i Europa er opp til spillerne selv å velge utstyr, men i Norge har man ikke den retten - der må man bruke utstyr fra klubbens leverandør. NISO hevder at NHO Idrett ikke var villige til å vike en tomme på det forholdet, og da var et brudd i meklingen uunngåelig.

At folk lett hopper på griske-spillere korstoget er ikke rart. Media elsker jo legge opp til dette. Bare å se på tittelen på linken til artikkelen og bildet, "- Vi har penger til en lang streik" og et bilde av en glisende Walltin som ser ut som han har vunnet førstepremien i Eurolotto.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 20 mai 11, 13:07

Private sponsoravtaler er et eget punkt i tillegg til retten til å velge skoene selv. Mer fra Aftenposten:

* Personlige reklamekontrakter: Spillerne skal gis rett til å inngå personlige reklamekontrakter som ikke er i konflikt med klubbens eksisterende sponsorer. Forutsetter skriftlig samtykke fra klubb.

Jeg har forståelse for kravet, men som jeg nevnte i Haugesund-tråden -jeg synes i hvert fall ikke dette punktet er noe å gå til streik for. Men når det gjelder skokravet virker det rart at klubbene står så steilt imot. Hvilke sko som passer er veldig individuelt, og det kan utmerket godt skje at en spiller ikke finner en eneste sko som passer hos klubbens faste leverandør. Selv slet jeg for eksempel veldig med å finne gode fotballsko i ungdommen, inntil jeg kom over et par som passet så godt at jeg har dem fortsatt - over ti år senere.

 

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 20 mai 11, 13:52

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Opprinnelig postet av Tøfflus

Ja, hvis det er skovalget som er det største problemet er dette en grei løsning. Men i tillegg kommer jo dette med private sponsoravtaler. Tror det sitter langt inne hos klubbene ... samtidig sliter jeg litt med å se hvilke spillere i norsk fotball som har så mye å tjene på private sponsoravtaler at NISO finner det verdt å streike for.

Retten til å bruke riktig arbeidsverktøy er helt grunnleggende HMS i en bedrift. Hadde noe lignende tvang skjedd i en annen bransje hadde det selvfølgelig blitt streik hvis de ansatte er organiserte.

1) Spillerne har allerede rett til å bytte sko hvis det er HMS-begrunnet

2) Hvis en bedrift bruker utstyr fra Bosch, så er det da ikke en ansatts privilegium å si han skal bruke noe annet..


kjell-H

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 jun 09
Innlegg: 1677

Lagt til: 20 mai 11, 14:00

Med andre ord så vil spillere kunne tegne privat sponsor av sko og få sponsor penger rett til seg selv og ikke noe til klubben?Håper jeg tar feil her nå fordi det blir for dumt alt detta! Jeg er for at spillere kan bruke de sko di selv vil bruke men da skal sponsor gå gjennom klubben så de tjener litt også! Som sagt rett meg hvis jeg tar helt feil her?

---------------------------

You'll Never Walk Alone
Jeg har lese og skrive vansker.Derfor vil det være endel skrive feil på ting jeg skriver.Sorry


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 20 mai 11, 14:18

Opprinnelig postet av kjell-H

Med andre ord så vil spillere kunne tegne privat sponsor av sko og få sponsor penger rett til seg selv og ikke noe til klubben?Håper jeg tar feil her nå fordi det blir for dumt alt detta! Jeg er for at spillere kan bruke de sko di selv vil bruke men da skal sponsor gå gjennom klubben så de tjener litt også! Som sagt rett meg hvis jeg tar helt feil her?

Dette er vel på mange måter stridens kjerne. NISO fremstiller det "arbeidsreskap" og at det at man kan velge støvler selv er en selvfølge. Klubbene fremstiller det som at spillerne ønsker mer penger/grådige og at pengestrømmen kun vil gå til et fåtall av de meste populære spillerne og klubbene (og i neste omgang - majoriteten av spillerne)

Usikker på hvor sterkt dette står hos spillerne. At man ønsker retten til å bestemme selv vil jeg tro 100 % sier ja til, men hvis spm er om dette er f.eks verdt en lønnsnedgang, så vil jeg tro det er under 10 % som gambler på det..

Mulig klubbene overdriver litt med støvel-effekt, men det er det jo vanskelig å mene så mye om. Regner med at avtalene er forskjellige fra klubb til klubb..

 


thorsen

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 aug 08
Innlegg: 905

Lagt til: 20 mai 11, 14:32

Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 20 mai 11, 15:48

Klubber betaler fotballspillere oppimot statsministerlønninger for å spærke fotball, noe som igjen kommer av klubbens sponsorinntekter. Da burde det være helt naturlig at når klubben har kontrakter med ustyrsleverandører at også klubbens spillere bruker dette. Her vil jeg bruke kanogvetalts motto. Spillere kommer og går, klubben består. Her støtter jeg uten tvil klubbene... Hvis arbeidsgiveren min tjener penger på coca cola, representerer jeg ikke arbeidgiveren min på tv med en pepsi i hånda...


Arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 20 mai 11, 15:53

Opprinnelig postet av Bedreviteren
Klubber betaler fotballspillere oppimot statsministerlønninger for å spærke fotball, noe som igjen kommer av klubbens sponsorinntekter. Da burde det være helt naturlig at når klubben har kontrakter med ustyrsleverandører at også klubbens spillere bruker dette.

Alternativet må være at spillerne går ned i lønn samlet like mye som klubben taper på sponsorinntektene ved å ha felles skoleverandør. Da lider i hvert fall ikke klubben noe økonomisk av dette. For hvis det virkelig er ønsket om å velge sko selv, og ikke økonomien, så burde jo dette være en smal sak å fikse da.

Spilleren går ned i lønn, men går opp igjen omtrent det samme ved å forhandle om egne skoavtaler. Klubben på sin side mister sponsorinntektene ved skoavtalen, men sparer det inn igjen ved mindre lønnsutbetalinger.


kratos

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 20 mai 11, 16:21

Dette er latterlig. Dette kan bare føre til flere konkurser i norsk fotball, med våres egen klubb i umiddelbar faresone.  Selv om kampene kan utsettes, så vil ikke det automatisk bety at klubbenes utgifter kan det. 

Bedre oppsigelsesvern ? Ser Valencia klager på at spillere "kastes ut" pga økonomi og erstattes med andre spillere. Skjønner han ikke at det er spillere med lavere lønn ? Og ved å stå på lønnskrava i en hardt økonomisk rammet klubb bråt kan føre til konkurs ?

En ukes extra ferie om sommeren ? Latterlig her i Norge pga klimaet. Skal kampene utsettes når forholdene er som best ?

Sko ? Hadde likt å sett en i feks en i politiet nekte å bruke politiuniform på jobb...

 

Greit, stå på krava kan man gjøre når de økonomiske tidene er gode. Når de ikke er det, som de er i norsk fotball nå, bør man tenke seg litt mer om. Feks det var jo utenkelig for LO å be om store lønnstillegg under finanskrisen, jeg hadde selv fullt forståelse for dette for et 0-oppgjør det året. Bedre det enn at jobben og dermed intektskilden min stå i fare..

---------------------------

"Well, if crime fighters fight crime and fire fighters fight fire, what do freedom fighters fight? They never mention that part to us, do they?"
- George Carlin


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 20 mai 11, 16:37
Enig med deg Kratos

aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 20 mai 11, 18:32
Endret: 20 mai 11, 18:41
Endret av: aavdst

Ballguttene sager av sin grønne gren  -  feil timing  Veldig enig med Tom Staavi her. Synes ikke dette er tidspunktet  å tvinge fram en streik på. Og heller ikke er grunnen til streiken noe som automatisk møtes med forståelse og støtte. Streik er et viktig virkemiddel som bør brukes fornuftig. Og her er både tidspunkt og grunnlag for streiken ufornuftig etter mitt syn.


Haarek

A-lagspiller

Ble medlem: 19 jul 05
Innlegg: 407

Lagt til: 20 mai 11, 20:11
Endret: 20 mai 11, 20:16
Endret av: Haarek
Opprinnelig postet av mysthical

Løsningen bør jo være enkel. Man skal bruke utstyr levert av sponsoren, men hvis de ikke kan levere sko eller annet utstyr som passer deg så kan man bytte. Er jo sann i alpint blant annet. Der kan en utdøver bytte støvell hvis de ikke passer og resultatene blir dårligere.

Noe av det samme kunne man også sagt i Fotball, hockey, håndball osv osv. Da får jo leverandøren en mulighet til å levere ustyr som passer hver enkelt. Klarer de ikke det kan man bytte

I alpint har vel utøveren egne avtaler når det gjelder,ski og støvler.Axel Lund Svindal og Kjetil Jansrud byttet nylig merke.Dette er jo avtaler hvor pengene går rett i lomma på utøveren.I fotballen så er det klubben som får pengene,hvis jeg har forstått det riktig.Fotball er lagidrett,i alpint så er det ikke det.

thejester

A-lagspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 306

Lagt til: 20 mai 11, 23:36

Opprinnelig postet av kratos

En ukes extra ferie om sommeren ? Latterlig her i Norge pga klimaet. Skal kampene utsettes når forholdene er som best ?

Det er vel mest av familiære årsaker at de vil ha en ferie som er fastsatt i relativt god tid.

---------------------------

"Jeg startet på bunnen og jobbet meg nedover"

@ Twitter: http://twitter.com/matiashs


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 21 mai 11, 08:37

Opprinnelig postet av Haarek
Opprinnelig postet av mysthical

Løsningen bør jo være enkel. Man skal bruke utstyr levert av sponsoren, men hvis de ikke kan levere sko eller annet utstyr som passer deg så kan man bytte. Er jo sann i alpint blant annet. Der kan en utdøver bytte støvell hvis de ikke passer og resultatene blir dårligere.

Noe av det samme kunne man også sagt i Fotball, hockey, håndball osv osv. Da får jo leverandøren en mulighet til å levere ustyr som passer hver enkelt. Klarer de ikke det kan man bytte

I alpint har vel utøveren egne avtaler når det gjelder,ski og støvler.Axel Lund Svindal og Kjetil Jansrud byttet nylig merke.Dette er jo avtaler hvor pengene går rett i lomma på utøveren.I fotballen så er det klubben som får pengene,hvis jeg har forstått det riktig.Fotball er lagidrett,i alpint så er det ikke det.

 

Det er sant at i apint så er det en personlig avtale. Men poenget er at de fortsatt der kan bytte støvller hvis stævllene produsenten leverer ikke passer som de skal. Men etter det jeg har lest her så kan jo faktisk fotballspillere i dag bytte merke hvis det er medisinske grunner til det. Så da har de virkelig ikke noe grunn til å streike på dette punktet.

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 21 mai 11, 08:43

Opprinnelig postet av thejester

Det er vel mest av familiære årsaker at de vil ha en ferie som er fastsatt i relativt god tid.

Men det har de da stort sett hatt hvert år. Det har pleid å være et tre uker langt hull i terminlista i juli, hvor spillerne har pleid å få helt fri i en uke. Og fastsatt i god tid har vel alltid ferien til fotballspillere vært? Den avgjøres jo av terminlisten, som fastsettes ved juletider ...

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


thejester

A-lagspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 306

Lagt til: 21 mai 11, 10:47

Opprinnelig postet av Tøfflus

Opprinnelig postet av thejester

Det er vel mest av familiære årsaker at de vil ha en ferie som er fastsatt i relativt god tid.

Men det har de da stort sett hatt hvert år. Det har pleid å være et tre uker langt hull i terminlista i juli, hvor spillerne har pleid å få helt fri i en uke. Og fastsatt i god tid har vel alltid ferien til fotballspillere vært? Den avgjøres jo av terminlisten, som fastsettes ved juletider ...

Jeg viderebringer bare argumentene fra NISO som jeg leste.

---------------------------

"Jeg startet på bunnen og jobbet meg nedover"

@ Twitter: http://twitter.com/matiashs


Kai Roger

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 mar 10
Innlegg: 1166

Lagt til: 21 mai 11, 11:46
Jeg vet at det er flere krav som er satt fram,men ett av de,,,sko....den vet jeg ikke helt om jeg støtter. Alle leverandører strekker seg utrolig langt i å gi spillere de beste verktøyet...ja...jeg har lest at selv Umbro(som før i tiden IKKE hadde gode sko i det hele tatt) støper spesialsåler slik at spillerne får sko tillpasset sine føtter. Dette med sko har kun med egne sponsoravtaler å gjøre-tror jeg,på sikt. Har du føtter som trenger spesielle type sko,kan du idag få legeattest,og bruke et annet merke enn klubben har. Disse utstyrsavtalene betyr såååå mye for alle klubbene ,og nedover i bredde fotballen......så jeg skjønner spillerene,men støtter klubbene her.

Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 mai 11, 12:41
Endret: 21 mai 11, 12:43
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av Kai Roger
Jeg vet at det er flere krav som er satt fram,men ett av de,,,sko....den vet jeg ikke helt om jeg støtter. Alle leverandører strekker seg utrolig langt i å gi spillere de beste verktøyet...ja...jeg har lest at selv Umbro(som før i tiden IKKE hadde gode sko i det hele tatt) støper spesialsåler slik at spillerne får sko tillpasset sine føtter. Dette med sko har kun med egne sponsoravtaler å gjøre-tror jeg,på sikt. Har du føtter som trenger spesielle type sko,kan du idag få legeattest,og bruke et annet merke enn klubben har. Disse utstyrsavtalene betyr såååå mye for alle klubbene ,og nedover i bredde fotballen......så jeg skjønner spillerene,men støtter klubbene her.

Det her er jo bare tull! Klubbene vil ha de nøyaktig samme utstyrsavtalene de har idag bortsett fra at man skal kunne velge bort klubbens sko uten legeerklæring. Det vil altså si at INGEN klubber vil tape i noe nærheten av noen millionbeløp. Jeg tviler på at det gjør noe særlig i det hele tatt med beløpet fra utstyrsleverandør.  Det burde vært en selvfølge å kunne velge hva man skal spille i. Og det er en selvfølge i alle de store ligaene, hvorfor skal vi gjøre det vanskeligere her? Tror folk oppriktig at Nike betaler millioner av kroner for at Steinar Pedersen og Jonathan Parr skal reklamere for Nike? Herregud... Jeg tviler på at utstyrsleverandørene ser noe nytte i PR-verdien til noen av TL-spillerne, det her er en av de dårligste ligaene i Europa.

Utsagnet fra NHO om at dette har noe å gjøre med breddefotballen er også langt unna sannheten. Skulle likt å se de ungene som måtte spille i Umbro hele gjengen, de hadde sikkert fortsatt med fotballen. Undecided


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 mai 11, 12:49

Og når norske journalister gråter om økonomien i norsk fotball, hvor ligger ansvaret for økonomien i klubbene? Hos spillerne? Det er en veldig enkel grunn til at annenhver TL-klubb egentlig burde vært konkurs for lenge siden. Elendig klubbstyring. Unntakene har tatt medalje.

(vil legge til at det ser langt bedre ut idag nettopp fordi man lærer av å drite seg så mye ut som norske klubber har gjort siden TV-avtalen)


Nugattistjerna

A-lagspiller
Ble medlem: 21 nov 06
Innlegg: 492

Lagt til: 21 mai 11, 18:12
Spillerne får ingen sympati fra meg. Ferdig med det...


Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3