Husk meg
Brukernavn
Passord

Når skal styret og spillerinvest i FFK forstå alvoret?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Lars 29

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jul 06
Innlegg: 176

Lagt til: 21 sep 10, 17:09
Endret: 26 sep 10, 14:27
Endret av: Holters

Ser i intervjuer at Aune og mennesker i og rundt klubben slår seg til brystet og og er fornøyd av at FFK ligger på direkte opprykksplass. At man ikke skal svartmale situasjonen. Ser også at Aune bruker som argument at det ikke er enkelt å rykke direkte opp.

Med all respekt å melde, så er det ikke FFK sine kvaliteter som gjør at vi fortsatt ligger på 2 plass, men faktisk mere flaks enn det vi har fortjent. Laget stjal med seg 3 poeng i Bodø med to straffer og leverte spill hjemme mot Follo, Nybergsund og Alta som ikke akkurat minner om en opprykkskandidat. Lagets spill i visse kamper kan defineres med et ord..flaut.

FFK har det klart beste laget på papiret og burde ha sikret seg tippeligaspill allerede, dersom man hadde hatt en trener som kunne disponert laget skikkelig. TFA tar noen valg som skremmer meg rent taktisk når vi ligger under i visse kamper. Hva har Raio skapt som spiss annet enn frispark i mot? Bytte ut en spiss for å flytte Raio frem, når vi har flere offensive spillere på benken? Jeg fatter det ikke. Hvet ikke om trenerne har fått det med seg, men Kvisvik og Wallace er solgt slik at vi ikke lenger har noen som kan slå presise innlegg mot Raio.

At FFK kvittet seg med Nordlie var en nødvendighet, men at de ansatte Aune er for meg en gåte og lite gjennomtenkt. 

At klubben må og måtte spare penger har jeg all forståelse for, men at TFA var og er mannen som skulle føre FFK tilbake mot gamle høyder, var dømt til å misslykkes. TFA er sikkert en hyggelig fyr, men han har ingen autoritet og respekt i spillergruppen. 

Klubben burde etter min mening rett etter Nordlies avgang snarest spurt KTE om han ville ledet laget. Er ingen tvil om at han ville fått engasjement inn i klubben, spillerne til å prestere og fått optimismen tilbake hos publikum også gjennom media. Ikke ville han vært så veldig dyr heller.

Ser med undring på Kosten sine utspill om halvprofesjonelle spillere og spillerinvest sin mangel på satsning i klubben. Det er faktisk nå og ikke i medgang at klubben trenger støtte. Hvor er dere nå? Hvor er deres såkalte engasjement i klubben? At klubben gir bort Gashi og og toppscorer Andersson ( ja vet at Gashi kan generere noen få bonuskroner ) for å spare lønn, for så at man betaler 100 000 for å hente Risholt? Er det bra ledelse? Virker som klubben lever fra hånd til munn uten ledelse.

At Kosten sammenlikner FFK med Sarpsborg er helt hinsides. Sarpsborg er en klubb som maks drar en 2500 - 3000 på kampene, mens FFK har et potensial på en 11000 - 13000, som er 5-6 best i Norge. Hva ønsker FFK å bli? Skal det satses eller skal vi være fornøyd med å være en adeccoligaklubb?

Ser andre her sier at FFK kan ha godt av et år til i adeccoligaen for å bygge opp klubben. Bygge opp hva da? Blir det et år til i adecco vil FFK måtte selge enten man vil eller ikke og uansett miste sine beste spillere. Publikum vil svikte og det vil bli skifteretten neste. Så alvorlig er faktisk situasjonen. Klubben er utrolig avhengig av å rykke opp i år økonomisk sett. Om vi da vil klare oss, det er et helt annet spørsmål. Er faktisk litt bekymret for klubbens fremtid.

Har sagt det før og sier det igjen, hadde man startet en innsamlingsaksjon med bøssebærere rundt omkring i Fredrikstad, så er jeg sikker på at de fleste ville støttet opp, spesielt nå når det er tatt grep i klubben. Viktig nå at mannen i gata faktisk forstår hvor alvorlig situasjonen i klubben er.

Men først av alt nå. En apell til styret og spillerinvest i FFK. Få inn KTE, redd sesongen og tenk fremover. Det er nå grepene må tas.

 

 

---------------------------

Støtter FFK i medgang og i motgang!


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 21 sep 10, 17:18
Bra skrevet, synes du bør sende det inn til FNs leserbrev avdeling med ennganf. Slik at alle får sett hva de fleste tenker og mener og FFK for tiden.

Balto

Juniorspiller
Ble medlem: 23 jun 09
Innlegg: 201

Lagt til: 21 sep 10, 17:48
Tør ikke tenke på hva et år til i Addeco vil føre til

Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 21 sep 10, 18:21

Opprinnelig postet av Lars 29

Allt hva du sa.........

Jeg er totalt og 100 % enig i allt det du sa.

Når det gjelde Spillerinvest så er de vel mest sannsynlig fraværende pga at det er Værste som har styringen med klubben, jeg tror i alle fall at det er slik. Og hvis det er slik er det en katastrofe for klubben som alle elsker, Spillerinvest, Værste og oss, vi viktige publikummere. (vi er ikke uviktige vi heller).

Men det er ikke Spillerinvest, Værste eller vi Trofaste som kan redde klubben nå. Det er spillerne og trenerapparatet. Når vi ser tilbake på de siste 8 kamper, og egentlig sesongen i det hele så tyder allt på at feil valg ble foretatt når Aune ble valgt som hovedtrener. Selv en idiot som meg som ikke har greie på fotball gremmes når Piroja kastes opp i angrep og snøballene slenges mot ham.

Nå er det for sent å gjøre noe med trenersituasjonen sannsynligvis, derfor får de fullføre sesongen og vi kan bare håpe på mirakelet, rykker FFK opp så er det ikke på grunn av et godt lag, heller på tross av.

Nå må både trenerapparatet og spillerne våkne, ta ansvar og redde klubben, for ett år til i adecco, da ryker i allefall mine 3 sesongkort, denne slappe underholdningen gidder ikke jeg mer. Jeg kommer selvfølgelig tilbake når (hvis) man rykker opp ved en senere anledning. Kall meg gjerne medgangssupporter, men jeg ønsker å fylle livet mitt med kvalitet.

Og enig med deg, ett år til i adecco er veien mot undergangen, ved et opprykk så vil det tilflyte både spillere og penger.

Men å forvente noe av Spillerinvest kan man ikke gjøre, egentlig synd at man har vært avhengig av midler fra dem.

Merkelig egentlig det med penger og klubbfølelse; Storeulv Fredriksen har reddet VIF 2 ganger med nær 50. mill hvar gang, og milliardæren i Bergen har jo skjenket 10 mill til Tromsø.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


jorhan

Juniorspiller
Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 159

Lagt til: 21 sep 10, 18:45
Så utrolig enig med Lars29. Hadde det vært 3-4 kanskje 5 lag i toppen som hadde hatt en viss stabilitet, så hadde ikke FFK ligget på 2 plass. Ikke sjangs! De har vært utrolig heldige som ligger der de ligger. Har ikke noe med egne resultater å gjøre i det hele tatt. Det er nesten på grensen til provoserende at de slår seg selv på skuldra og sier dette er bra nok. Det er det ikke...

---------------------------

jorhan


GodeGeir

Juniorspiller

Ble medlem: 10 mar 09
Innlegg: 168

Lagt til: 21 sep 10, 18:57

AMEN! Dette oppsumerer det jeg og de fleste jeg kjenner mener, Jeg har sett mer enn 90% av hjemmekampene på nivå 1 og 2. siden 1974,Svært få av kampene på nivå 3,fordi jeg som willy føler behov for litt underholdning også.og lørdagskampene med 200 tilskuere syns jeg ikke var verdt turen fra oslo..                                               

         Kosten leser neppe noe her inne, men det gjør jo Rafn,,så ta det med deg til styret Jan!   Vi er selve grunnfjellet for klubben.vi som alltid møter opp.synger gjør vi nok aldri,men jubler hemningsløst ved seier og scoring!  Og aldri har jeg noen gang ropt ukvemsord til egne spillere,det er jeg stolt av! Vi prøver å være positive,var imot å hente nordlie,men prøvde å antyde at kanskje han hadde forandret seg.. det hadde han ikke,men skepsisen til TFA var stor..men igjen man må jo være positiv.  Det som nesten bekymrer meg like mye som alt oppgulpet som alltid kommer, er faktisk den dyrkningen av kosten og alt som skjer i klubben,ingen ting godt kommer ut av dette,da er uenighet mer konstruktivt. Den nedlatende holdningen som mange svarer med når noen kritiserer hater jeg,, komentarer ala  Kom deg ned på jorda,TFA er den eneste rette, og nå har jo Svein og Jan ryddet opp etc,Fb og demokraten er jo tragisk i sin dyrkning f,eks,,(Jeg så at de prøvde seg på patetisk vis i dag) Må få si at jeg er positive til mye av det Jan Rafn står for,hvis noen skulle tro noe annet,


Topscorer

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 jul 03
Innlegg: 828

Lagt til: 21 sep 10, 19:36
Hør på bakrommet på NRK2 i dag tirsdag 21 sept. Dette er hverdagen for fotballNorge. Slutt å tro at FFK har midler til å endre på spillerstall og trenere. Knut Torbjørn Eggen har hatt sin tid i FFK og er ikke mannen som skal inn å være noen Messias. Vi har de trenere vi har og ferdig med det.

---------------------------

9 serie- og 11 cupmesterskap!!!!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 21 sep 10, 19:44

Opprinnelig postet av Topscorer
Hør på bakrommet på NRK2 i dag tirsdag 21 sept. Dette er hverdagen for fotballNorge. Slutt å tro at FFK har midler til å endre på spillerstall og trenere. Knut Torbjørn Eggen har hatt sin tid i FFK og er ikke mannen som skal inn å være noen Messias. Vi har de trenere vi har og ferdig med det.

Hehe. Jeg skulle akkurat til å skrive et innlegg om dette. Etter å ha sett dette programmet er jeg overbevist om at FFK er på rett spor hva gjelder klubbstyring. Man MÅ ha ned utgiftene (spillerlønninger i særdeleshet), og det tror jeg FFK er tidlig ute med (relativt sett) i forhold til andre norske klubber som feks Glimt, Hønefoss, Odd, Brann osv. Spillestil osv får være en helt annen diskusjon.

Dette programmet kommer vel i NRK Nett-tv etterhvert. Merk datoen 21. september 2010.

Dette er et program (ikke bare dagens) som er by far det mest seriøse fotballpratprogrammet som eksisterer på norsk plattform. Knut Nesbø gjør etter min mening en strålende, nøktern, seriøs og "down to earth" jobb som programleder. Dette programmet er verken spektakulært eller "morsomt", men interessant og seriøst. Anbefales til alle fotballhuer. 


Satch

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 172

Lagt til: 21 sep 10, 19:52

Godt innlegg, Lars! De som har orket å lese noe av det jeg har skrevet tidligere vet at jeg er enig i det meste.

Interessant problemstilling : Har man råd til å gjøre noe? Har man råd til å la være å gjøre noe?

Økonomien er svært dårlig, det er et faktum. Men hvor kan den raskest bli bedre, på nivå 1 eller 2?

Og at man har for dårlig økonomi til å konkurrere på nivå 1 er det jo lov å mene, men da hadde det vært få lag i tippeligaen:

Sjekk regnskapene til LSK, Start, Viking, Brann, Stabekk og Molde (Fotballklubbregnskaper burde hatt 18-års-grense :)

Resultatregnskapene her er like ille som FFK. Har ikke fått sett nærmere på balanse/egenkapital, men det er nok mye rart der også.

Har FFK noe mindre potensiale enn LSK, Stabekk, Start og Molde? For ikke å snakke om Hønefoss, Haugesund, Kongsvinger, Ålesund og - måtte gudene forby - tippeligalaget Smurfene?

Selvfølgelig ikke!


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 21 sep 10, 19:54

Opprinnelig postet av Topscorer
Hør på bakrommet på NRK2 i dag tirsdag 21 sept. Dette er hverdagen for fotballNorge. Slutt å tro at FFK har midler til å endre på spillerstall og trenere. Knut Torbjørn Eggen har hatt sin tid i FFK og er ikke mannen som skal inn å være noen Messias. Vi har de trenere vi har og ferdig med det.

Det er vel ikke mange som er uenige i det du sier der, trodde du det?

Jeg har aldri ropt etter Eggen eller noen andre, jeg påpeker kun det faktum at nåværende trenerteam får utrolig lite ut av dagens FFK-stall. Riktignok en stall som er (var) overvurdert av de fleste, men bedre fotball og taktisk gjennomføring av kampene burde vi ha forventet enn slik vi har sett i år.

Det er kun 2 hjemmekamper jeg synes har vært bra, og det er kampene mot Sogndal og Bryne, og bortekampene ? Det var noen 5-2 seire som var bra, ellers så har det vært ganske så mange heldige poeng.

Jeg forventer at spillerne er mer motiverte enn det har virket som, og jeg forventer mer blod, svette og tårer. Det ser så slapt ut at man kan gremmes!

Uansett så skal klubben hylles for at de har redusert kostnadsnivået og redusert antall overbetalte spillere. Videre så er administrasjonen slanket og lønnskutt har vært foretatt der også. At man økonomisk er på rett spor er viktig, den galeien man var med på tidligere var jo helt syk. Hylles skal vel også Værste og andre som reddet klubben fra konkurs tidligere i år. (Det er jo i Værstes interresse også at klubben skal leve videre, en tom og ubrukt stadion er vel ikke noe de ville satt særlig pris på)

Men å rope på Spillerinvest nå blir for dumt, nå må vi rope på innsats, blod, svette og tårer i de siste 6 kampene. Hvis spillerne/trenerne er kapable til det da, de har jo nærmest virket paralyserte de siste månedene.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


kratos

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 21 sep 10, 19:56

Opprinnelig postet av Topscorer
Hør på bakrommet på NRK2 i dag tirsdag 21 sept. Dette er hverdagen for fotballNorge. Slutt å tro at FFK har midler til å endre på spillerstall og trenere. Knut Torbjørn Eggen har hatt sin tid i FFK og er ikke mannen som skal inn å være noen Messias. Vi har de trenere vi har og ferdig med det.

 

Med det antar jeg at du er fornøyd med adecco ? Du skjønner vel at adecco 2011 for FFK mest sannsynlig betyr kroken på døra ? Du tror vel ikke at det kommer 6-7000 neste år hvis vi ikke rykker opp ? Mitt stalltips der er en tredje del, minst. Dermed enda mer reduserte intekter og enda mindre sportslig satsning. Trenerbytte nå er nok for sent, til det har styret sovet for lenge.

Så la oss alle be til den Store Fotballguden at laga bak oss feiler de resterende kampene og at vi får hjelp av dommeren og hodeløse motspillere til å ta de nødvendige poeng for å gå rett opp, for det klarer vi ikke ved egen hjelp. Rykke opp via kvalik har jeg ingen tro på...

---------------------------

Jeg krever Aunes hode på et fat...


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 21 sep 10, 20:01

Nå tror jeg dem aller fleste forstår at dagens styre er på rett spor hva gjelder klubbstyring. Dem er igang med å rette opp flere års vanstyre av andre. Men det kan ikke være sånn at det ikke skal stilles krav til sportslig apparat. Den dagen vi setter oss ned alle sammen og sier vi har dem vi har og sånn er det. Ja, da blir det adecco eller det som værre er og 2000 mennesker på Stadion i lang tid fremover.

   Synes også det er litt ironisk at dem som maner til ro rundt trenerspm, ofte er dem samme som gikk bananas ifjor høst mot daværende trener. Det var ikke mye "vi har dem vi har" dengang...


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5512

Lagt til: 22 sep 10, 08:19

Opprinnelig postet av Lars 29

Noe av det dummeste jeg har lest.... 

Om ikke annet for å være litt motvekt...

Vi klager når laget eier kampen, men får to kontringer i mot og får uavgjort. Vi klager også når vi ikke eier kampen, men vinner. Noen bør ta seg en bolle.

Ja, FFK har alle forutsetninger for å cruise gjennom Adecco med tanke på interesse og oppslutning. men de drar på et økonomisk troll som bygde seg opp gjennom årene i TL. Dette startet allerede på Eggens tid og klubben var teknisk konkurs da han forlot oss. Dette trollet fungerer som en brems på all fremdrift. Klubben blir handlingslammet. Det er blårussen i Værste som styrer nå(det skal vi vel egentlig være glad for). Klubben må ikke bare slutte å bruke penger de ikke har men må også betale ned på gammel morro.

Aune var ansatt i klubben før Nordlie kom, mens han var her og etter at han dro. FFK betaler fortsatt lønn til Grönhagen og Nordlie. Om de skulle avsette Aune og hente en ny trener vil de altså måtte lønne fire hovedtrenere! Høres det ut som en fornuftig fornuftig løsning for en klubb i ffk sin situasjon?

Har vi ikke råd til å rykke direkte opp, så har vi det ikke. Og klubben har ikke råd til noen annen trener enn Aune.

Hvis det er slik at en Tom Freddy Aune med ro rundt sin posisjon er en bedre trener enn om det hele tiden stilles spørsmål om hans kvaliteter, så bør vel de som ønsker klubbens beste gi ham ro.

Og til slutt: Hva er det du forventer at spillerinvest skal gjøre og hvorfor?

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Lars 29

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jul 06
Innlegg: 176

Lagt til: 22 sep 10, 09:33
Endret: 22 sep 10, 09:50
Endret av: Lars 29

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av Lars 29

Noe av det dummeste jeg har lest.... 

Om ikke annet for å være litt motvekt...

Vi klager når laget eier kampen, men får to kontringer i mot og får uavgjort. Vi klager også når vi ikke eier kampen, men vinner. Noen bør ta seg en bolle.

Ja, FFK har alle forutsetninger for å cruise gjennom Adecco med tanke på interesse og oppslutning. men de drar på et økonomisk troll som bygde seg opp gjennom årene i TL. Dette startet allerede på Eggens tid og klubben var teknisk konkurs da han forlot oss. Dette trollet fungerer som en brems på all fremdrift. Klubben blir handlingslammet. Det er blårussen i Værste som styrer nå(det skal vi vel egentlig være glad for). Klubben må ikke bare slutte å bruke penger de ikke har men må også betale ned på gammel morro.

Aune var ansatt i klubben før Nordlie kom, mens han var her og etter at han dro. FFK betaler fortsatt lønn til Grönhagen og Nordlie. Om de skulle avsette Aune og hente en ny trener vil de altså måtte lønne fire hovedtrenere! Høres det ut som en fornuftig fornuftig løsning for en klubb i ffk sin situasjon?

Har vi ikke råd til å rykke direkte opp, så har vi det ikke. Og klubben har ikke råd til noen annen trener enn Aune.

Hvis det er slik at en Tom Freddy Aune med ro rundt sin posisjon er en bedre trener enn om det hele tiden stilles spørsmål om hans kvaliteter, så bør vel de som ønsker klubbens beste gi ham ro.

Og til slutt: Hva er det du forventer at spillerinvest skal gjøre og hvorfor?

Jeg er ikke en av de som klager på alt i og omkring klubben i tide og utide. Meningen med mitt innlegg var å belyse hvilken alvorlig situasjon klubben kan havne opp i dersom det ikke blir opprykk i 2010.

Kostnaden av å ikke gjøre grep nå på trenersiden for å klare opprykk kan bli veldig alvorlig for Fredrikstad Fotballklubb. En konkurs er ikke utenkelig. Hvor mange mennesker vil man se på kampene i gjennomsnitt med et år til i adeccoligaen? Hvor mange sponsorer blir med videre? Hvor mange spillere vil man miste? Hvor lenge til vil vi da forbli et adeccoligalag? Kan 2 divisjon igjen bli aktuelt? Vil klubben ha råd til og spille på Fredrikstad stadion?Vil man gå konkurs? Som du forstår kanogvetalt, dette er ikke krisemaksimering, men kan fort bli en realitet

At klubben har hatt en elendig økonomistyring og gjort dårlige valg er ingen nyhet. Valget av å hente Nordlie og spesielt Valencia ( klubben ble sittende med lønn ) mener jeg var dårlig dømmekraft, men det er nå historie og klubben må tenke fremover.

Klubben må selvfølgelig etterhvert klare seg selv uten hjelp fra Høili og spillerinvest og potensialet ikke minst publikumsmessig, er blant de 5 - 6 største i Norge. Hvorfor skal FFK være noe dårligere enn Molde, Trømsø etc.? Publikumsmessig er vi betraktelig høyere. Men akkurat nå trenger klubben hjelp både fra spillerinvest og fra mannen i gata.

Spillerinvest ja, disse såkalte bedriftslederne/eierne var veldig fremme i mediene og annet når FFK var et tippeligalag og oppmerksomheten var stor. Ikke måte på hvor mye man skulle hjelpe klubben. Dette var selvfølgelig også for egen profilering sin skyld for de som måtte tro noe annet ( dette gjelder ikke Høili som har støttet FFK uavhengig av pr. ) Det er ikke i medgang at klubben trenger støtte fra sponsorer og publikum men faktisk i motgang. Ikke at dette er noe uvanlig, se bare på oppmøtet på Fredrikstad stadion i år. Publikum vil se at FFK underholder ( som FFK sjelden/unntaksvis har gjort i år ) og er et tippeligalag. Enda snittet i 2010 er milevis over andre adeccoligalag, så er det nå en dalende kurve. Et år til i adecco kan få katastrofale følger.

At Aune var i klubben og at man må betale etterlønn for to trenere er ikke et argument for at man velger TFA som hovedtrener. Har vært veldig klar på at klubben snarest etter Nordlies avgang burde hentet KTE, men hvis man ser bort fra han, så av lokale, så har både Glenn Rostad, Johnny Jonassen og TA ( selv om jeg ikke er noen stor fan og ser vitsen at man hentet han )  betraktelig mer kompetanse og ikke minst er bedre taktikere enn TFA. TA hentet man jo til klubben enda økonomien var dårlig. Tror du virkelig kanogvetalt at KTE hadde vært så mye dyrere enn TA? Er ganske sikker på at KTE ville forstått klubben sin økonomiske situasjon og ikke krevd spesielt høy lønn. Hans motivasjon tror jeg mere ville være å komme tilbake i trenergjerningen og bevise sine kvaliteter.

Nå tok man andre valg som jeg beklager. At klubben nå i tillegg begynner å snakke om halvprofesjonelle spillere og se mot Sarpsborg får meg til å stille spørsmålet. Hva er ambisjonene? En klubb som har potensial til mellom 11000 - 13000 mennesker på kampene, som Lillestrøm, Ålesund, litt under Viking og VIF, tenker i de baner..? Hva skal vi bli, en farmerklubb?

Som jeg begynte mitt innlegg. Ja klubben sliter med store kostnader, utgifter etc. Men kostnaden ved ikke å ta grep og rykke opp i år kan bli så betraktelig mye høyere.

 

 

---------------------------

Støtter FFK i medgang og i motgang!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5512

Lagt til: 22 sep 10, 09:56
Sponsorer forholder seg til markedsverdi. Om klubben spiller på høyeste nivå og alt er positivt så er det attraktivt for sponsorer å bli assosiert med FFK. Når man rykker ned og det er uro bli man mindre attraktiv. Om noen skal ta ansvar for det økonomiske så må det være aksjonærene/eierne i Sport AS. Dette har de også gjort. Og deres instruks til det sportslige apparatet er å holde kostnadene nede. Da Grönhagen sluttet som trener ble Aune ansatt som hovedtrener. Dette var ikke noe som skjedde etter at Nordlie forsvant. Mao vil klubben måtte betale lønn også for Aune om han blir sagt opp. FFK er i en økonomsik situasjon der de ikke har anledning til å påta seg noen ekstra utgifter, selv om det skulle være til inntekts ervervelse ved opprykk. Dette være seg med spillere eller trenere. Da gjentår det kun en mulighet. Det er å gjøre det beste ut av det man har. For trenere generelt er det ting som er viktigere enn noe annet. CV'en. Skulle Eggen ta jobben nå med en risiko for å mislykkes for knapper og glansbilder? Nordlie tok en skrape på sin CV, men det var nok verdt det til den prisen.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


rød og hvit

A-lagspiller
Ble medlem: 13 sep 07
Innlegg: 354

Lagt til: 22 sep 10, 09:57

Opprinnelig postet av Bedreviteren

Nå tror jeg dem aller fleste forstår at dagens styre er på rett spor når det gjelder klubbstyring. Dem er igang med å rette opp flere års vanstyre av andre. Men det kan ikke være sånn at det ikke skal stilles krav til sportslig apparat. Den dagen vi setter oss ned alle sammen og sier vi har dem vi har og sånn er det. Ja, da blir det adecco eller det som værre er og 2000 mennesker på Stadion i lang tid fremover.

  

Er enig vi har et styre som er i ferd med å rydde opp - og det betyr at vi ikke kan sette over styr penger vi ikke har - derfor må vi nå nøye oss med både den spillerstall vi har og det trenerapparatet vi har. Det nytter ikke å rope på utskifting av trener og spillere. Etter min mening er det bare destruktiv kritikk og sier vel mer om de som poster slike innlegg.

Det er derimot ikke sagt at vi ikke kan stille krav til de vi har.  Når supprtere reiser over hundrevis av kilometer for å støtte laget må vi forvente at hele laget også gjør sitt ytterste.
Vi kan forvente at trenerteamet får maksimalt ut av de de spillerne de har.
Om noen har forslag til hva trenerteamet bør gjøre - så er det da mulig å formidle dette til trenerteamet på en konstruktiv måte (men husk at en god ide er ikke en god ide før spillerne klarer å gjennomføre den)

Klubben ble tidligere  kritisert for ikke å¨satse på unge spillere. Det har vi gjort dette året - og da må vi også ta på alvor at prestasjonene vil variere og at ikke samhandlingen med resten av laget fungerer optimalt som om vi skulle hatt en stamme som hadde spilt sammen over lang tid.

Så - still krav (men husk situasjonen vi er i)

Slik den økonomiske situasjonen er nå er det bare destruktivt å rope på utskiftinger


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 sep 10, 22:19

Opprinnelig postet av Lars 29

>snipped<

Men først av alt nå. En apell til styret og spillerinvest i FFK. Få inn KTE, redd sesongen og tenk fremover. Det er nå grepene må tas.

Lars, jeg forstår din harme og ditt skrekkbilde om neste år.

Men det er et par fundamentale mangler ved din argumentasjon.

1) Årsak og virkning: Det er slett ikke sikkert at KTE istedet for TFA ville ha betydd noe for tabellsituasjonen. Hvis du påstår noe annet har du ikke oversikt over hvor komplekst det er å trene lagspill hvor den kollektive innsatsen er det eneste som teller

2) Kostens sammenlikning med Sarpsborg ER faktisk ikke på trynet. Å påstå at FFK har potensiale for 13.000 på jamn basis er bare tull. I sølvsesongen var det ledige seter. Å tro at FFK skal, i skarp konkurranse med S08, kunne budsjettere med mer enn 10.000 i snitt blir bare tull. Byen er ikke SÅ stor. Med fornuftig utbygging av særp stadion vil S08 ha et potensiale på minst 5000 i snitt, og da snakker vi et forhold 1:2 mot FFKs potensiale. Mao, slett ikke en sammenlikning tatt ut av lufta.

3) Fotballens hverdag vil innhente oss ubønnhørlig. Det å tro at rike onkler skulle chippe in for å ansette og lønne en trener er absolutt INGEN god løsning. Vi skal ikke bli Lyn eller Molde som kun eksisterer gjennom rikmanns nåde. Vi trenger løsninger tufta på varige løsninger og verdier. Det å ansette enda en ny trener etter TN ville vært et økonomisk galematias! Værste AS ville ALDRI ha godtatt det, fordi vi trenger tilsynelatende stadig påminnelse om at FFK i praksis var konkurs, og at Værste gikk inn med midler, og styrer derfor konkursboet på helt normalt vis ved sånne tilfeller.

4) Jeg har nøyaktig like liten lyst som deg til å tilbringe et år til i Adecco, for makan til kjip og destruktiv fotball skal du lete lenge etter. MEN, når det er sagt: I valget mellom "All or nothing at all" og "la oss forsøke å lage en lang strategi som gjør at vi ikke går konk", så er det ikke tvil om hvilken jeg velger. Det er dyrt å være i Adecco, men kostnaden med å gå konk og starte fra scratch, DEN er stor. En sann supporter må ha tålmodighet. Vi kan ikke drive en fotballklubb etter "pisse-i-buksa"-prinsippet.

5) Siden vi snakker om sportslige prestasjoner mener jeg det blir helt feil å garantere, eller å tro at det blir lett, eller å finne ett eller to tiltak som garanterer å rykke opp. I lagspill er det snakk om så vanvittig sammensatte mekanismer at det å garantere opprykk blir som i et styre å vedta at "nå er arbeidsmiljøet mye bedre her ved bedriften". Kampene skal spilles, det skal tettes bakover, det skal scores mål, man skal unngå skader - Det er i det hele tatt svært mange ting som kan bidra til at sportslige resultater ikke innfris. I praksis vil det eneste tiltaket som funker, statistisk sett, være å jobbe knallhardt over lang tid med klare mål over hele linja (rekruttering, spillerutvikling, klubbutvikling). DET er jeg villig til å satse pengene på. 

 


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 22 sep 10, 22:28

Applaus til årets beste foruminnlegg fra Asgeir!


Satch

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 172

Lagt til: 22 sep 10, 23:17
Endret: 22 sep 10, 23:18
Endret av: Satch

Svar til Asgeirs forskjellige punkter :

1. Enig

2. Uenig. Ta for gitt at FFK har et publikumspotensial i snitt på 10.500 (Snittet var 11500 i sølvsesongen) Det er bare Rosenborg, Brann og Vålerenga som skiller seg ut med et høyere snitt De tre har hhvis 16500, 13900 og 13400 i snitt hittil i år. På ”vårt” nivå ligger Viking med 11750 og Ålesund med 10200 hittil i år. Ålesund har ikke engang plass til vårt snitt fra sølvsesongen De andre ligger betydelig under, fra Molde med snitt på 8600 og ned til Kongsvinger med 2900.

 2009-sesongen gir noe andre tall for et par av lagene, men endrer ikke det faktum at målt i publikumspotensiale ligger vi klart topp 5.

Enig i at Sarp kan ha et potensiale på 5-6000, men det forholdet Asgeir litt enkelt benevner ”2:1” er faktisk 5000 tilskuere i forskjell, noe som er VELDIG mye tilskuere og VELDIG mye penger! Det er faktisk forskjellen på topp 5 og bunnen i eliteserien, og er, om ikke en hinsidig sammenligning som nevnt i et tidligere innlegg, i hvert fall rett og slett ikke sammenlignbart. 5000 tilskuere ganger 15 kamper ganger 200 kroner billetten – det er nesten respektløst mot økonomiansvarlig i Sarp (og andre 5000-potensiale-klubber) å påstå at ikke disse 15 millionene utgjør en avgjørende forskjell.

3. Enig. Det kan virke som om det har gått en kollektiv erkjennelse over fotball-Norge (med unntak av Hønefoss?) at man ikke kan basere seg på evig årlig underskuddsdekning betalt av de forskjellige klubbers ”rike onkler”. Og bra er det. Da kan man kanskje for framtiden dra nytte av de som er interessert i å bidra ”ekstra” til positivitet uten dyre framtidsforpliktelser, og i hvert fall ikke til å betale for luftslott og håpløs dårlig drift.

4. Bare delvis enig, Blant de to valgene Asgeir gir hadde jeg valgt det samme – selvfølgelig. Men Asgeir utelater det tredje alternativet – nemlig at det høyst sannsynlig er enda enklere å rette opp den økonomiske tristheten ved å spille ett nivå høyere neste år - i kontrollerte former og med god fotball.

Jeg oppfatter ikke at flertallet her inne forlanger tiltak nå som ”kapper hodet av noen” for å få inn noen andre som er like usikre og har like dårlig tid. Det flesteparten her stiller spørsmålstegn ved er hvorfor det ikke har blitt tatt grep for å gjøre noe tidligere – med basis i de aktørene vi nå engang har?

Når 5000 halvstuderte tribunerøvere har sett lenge hvor galt fatt det har vært på banen, så tar jeg det for gitt at de som virkelig kan dette i klubben har sett det både tidligere og tydeligere. Har det blitt tatt grep så har det i hvert fall ikke virket. Snarere tvert imot. Hadde man tatt de rette grep for noen måneder siden hadde FFK i dag toppet serien DET er det de fleste her inne hevder og er lettere oppgitte over. IKKE at det igjen skal panikkbrukes masse penger vi ikke har på nye krefter som ikke virker.

5. Hadde det Asgeir benevner som ”tiltak” vært satt inn tidlig nok, og tiltakene hadde medført at FFK hadde hatt en lagkvalitet på banen som er tilnærmet enkeltspillerkvaliteten, så hadde vi over tid sanket nok poeng til at vi garantert hadde gått rett opp. Og igjen – det er mangel på handling over tid kritikken går på. Jeg er enig i at man skal være varsom med for drastiske tiltak nå. Det kan fort virke dårlig og bli dyrt – ref fjoråret.


GodeGeir

Juniorspiller

Ble medlem: 10 mar 09
Innlegg: 168

Lagt til: 22 sep 10, 23:34

Det var nok Satch som sto for årets beste foruminnlegg..Men som vanlig gjennomtenkt skrevet av Asgeir også.



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3