Husk meg
Brukernavn
Passord

Tom Nordlie fortjener støtte.

Flat Trådet Nøstet
Side 12 av 13 12

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 21 jan 10, 16:07
Endret: 21 jan 10, 16:08
Endret av: Lemmy

Enig med kanogvetalt når han poengterer viktigheten av en treners pedagogiske evner. De er svært undervurderte, men essensielle for om en trener lykkes eller ikke.

Et av de største problemene i skolen er jo at det er for lite kursing å klasseledelse på utdanningen. En kunnskapsrik lærer er lite verdt om han ikke klarer å vinne tilliten til klassen.

En trener må være dyktig til å skape engasjement, få alle til å dra i samme retning, sørge for at alle spillerne blir inkludert i gruppa samtidig som h*n er klar på hvilke krav som stilles. I tillegg til dette kommer jo fotballkompetanse.

En fotballfaglig dyktig trener vil mest sannsynlig mislykkes om han er en elendig pedagog. Det er en grunn til at Erik Hamrèn fikk Rosenborg til å vinne seriegullet i fjor. Det samme med Jan Jönsson for to år siden. De hadde et godt mannskap, men begge to har god kompetanse innenfor både fotball og pedagogikk.


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 21 jan 10, 17:09

Opprinnelig postet av Lillebror

Ymer: Du er en løgner!

Les litt om trenerhistorien til Nordlie før du for n'te gang vreker av deg i hvilke klubber TN har fått det du kaller sparken. I dine tidl. kommentarer har du også nevnt Viking. Du har nå for en gang skyld utelatt Viking, men det er vel ikke så viktig i din stadige oppramsing.  Sier mye om din seriøsitet.

Har jeg skrevet at TN har blitt sparket fra Viking? Løgner? Du snakker om å kaste stein i glasshus. Lillestrøm, Start, Sandefjord, Vålerenga, Odd, finn en feil.


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 21 jan 10, 17:12

Opprinnelig postet av rødforalltid

    det er det eneste FFK har råd til.  

Bra, da tar vi TFA og Juliussen og sparker Tom Nordlie. Du sier det jo selv. Vi har ikke råd til noe annet. Gudd Laughing


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 jan 10, 17:27
Endret: 21 jan 10, 17:28
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Hvis du er en dyktig leder er det ikke noe problem å være både sjef og kamerat. En svakere leder vil heller ha distanse, som Grönhagen, eller være kamerat med de sterkeste personlighetene i spillergruppa som Eggen. En kan også godt være en streng leder med avstand, og samtidig få respekt, om du er konsekvent og rettferdig. Få trenere er optimalt gode ledere, men Nordlie er nok det desidert verste eksemplet.

Det er mulig han er sterk nok fotballfaglig, men det hjelper lite når han ikke evner å motivere og kommunisere. Da har han tapt. Det er pga denne udugeligheten han ikke egner seg som FFK trener.

Det sier jo litt om hvor sveiseblind du er når du hevder at Nordlie ikke evner å motivere. Man kan si mye om metodene til Nordlie, og man kan nok si at hans pedagogikk er utdatert og malplassert i fotballen hvis man mener et fotballag bør styres som en hvilken som helst "vanlig arbeidsplass". Men å hevde at Nordlie er en svak pedagog er tull, du kan si at pedagogikken hans er feil eller at den ikke fungerer, men Nordlie har en klar pedagogikk og er utmerket klar over hvilke metoder han bruker for å motivere og kommunisere.

Du motsier deg når du først hevder at en svak leder heller vil ha distanse, mens du tydeligvis beskriver en sterk leder når du snakker om en som får respekt gjennom å være konsekvent og rettferdig. Selvfølgelig er en sterk leder konsekvent og rettferdig - det er grunnlaget for god ledelse, men hvilken rolle treneren velger å ha varierer (den gammeldags autoritære, kameraten, den stille trygge "farsfiguren" osv. - veldig banale eksempler bare for å vise forskjellene), og det er ikke noen fasit for hvilken rolle som er den "rette". Ulike lederstiler gir ulike veier til suksess (eller nederlag). Evnen til å kommunisere, opparbeide seg respekt for at kommunikasjonen blir vellykket, kommunisere en klar lederstil, spillestil og generell "arbeidsfilosofi", fordele klare roller til spillerne (ikke bare på banen) osv er noe av det som skiller sterke og svake ledere.

Du sier Nordlie ikke evner å kommunisere eller motivere, og da må du selvsagt mene at kommunikasjonen ikke er vellykket og at han i liten grad motiverer. Ellers hadde vel ingenting skjedd i løpet av treningene, og spillerne hadde vel knapt dukket opp. Så, hvor i kommunikasjonsprosessen er det Nordlies ledelse svikter (under spillermøter, på treningsfeltet, under kamp osv)? Personlig ville jeg begynt å lete i de usagte forutsetningene i kommunikasjonen, problemet med det er ganske tydelig hvis jeg siterer Luwig Wittgenstein:

"de usagte forutsetningene er som en stige man må benytte seg av for å klatre opp den høyde der noe kan sies, og det er en stige som man river ned så fort man har kommet opp."

Og selvsagt - uten at kommunikasjonen er vellykket er det også umulig å motivere godt, så den skal du få lov til å slippe å svare på.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Lillebror

Bedriftsspiller
Ble medlem: 01 nov 09
Innlegg: 23

Lagt til: 21 jan 10, 17:33

Jeg har ikke påstått at du nå nevnte Viking, men det har du gjort i dine tidligere poster. Ellers var det  ikke lett å finne en feil, men derimot to: TN fikk ikke sparken i Sandefjord eller Odd. Etter din oppfatning er vel det å ikke få fornyet kontrakt det samme som å få sparken.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5509

Lagt til: 21 jan 10, 17:35

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Det sier jo litt om hvor sveiseblind du er når du hevder at Nordlie ikke evner å motivere. Man kan si mye om metodene til Nordlie, og man kan nok si at hans pedagogikk er utdatert og malplassert i fotballen hvis man mener et fotballag bør styres som en hvilken som helst "vanlig arbeidsplass". Men å hevde at Nordlie er en svak pedagog er tull, du kan si at pedagogikken hans er feil eller at den ikke fungerer, men Nordlie har en klar pedagogikk og er utmerket klar over hvilke metoder han bruker for å motivere og kommunisere.

Du motsier deg når du først hevder at en svak leder heller vil ha distanse, mens du tydeligvis beskriver en sterk leder når du snakker om en som får respekt gjennom å være konsekvent og rettferdig. Selvfølgelig er en sterk leder konsekvent og rettferdig - det er grunnlaget for god ledelse, men hvilken rolle treneren velger å ha varierer (den gammeldags autoritære, kameraten, den stille trygge "farsfiguren" osv. - veldig banale eksempler bare for å vise forskjellene), og det er ikke noen fasit for hvilken rolle som er den "rette". Ulike lederstiler gir ulike veier til suksess (eller nederlag). Evnen til å kommunisere, opparbeide seg respekt for at kommunikasjonen blir vellykket, kommunisere en klar lederstil, spillestil og generell "arbeidsfilosofi", fordele klare roller til spillerne (ikke bare på banen) osv er noe av det som skiller sterke og svake ledere.

Du sier Nordlie ikke evner å kommunisere eller motivere, og da må du selvsagt mene at kommunikasjonen ikke er vellykket og at han i liten grad motiverer. Ellers hadde vel ingenting skjedd i løpet av treningene, og spillerne hadde vel knapt dukket opp. Så, hvor i kommunikasjonsprosessen er det Nordlies ledelse svikter (under spillermøter, på treningsfeltet, under kamp osv)? Personlig ville jeg begynt å lete i de usagte forutsetningene i kommunikasjonen, problemet med det er ganske tydelig hvis jeg siterer Luwig Wittgenstein:

"de usagte forutsetningene er som en stige man må benytte seg av for å klatre opp den høyde der noe kan sies, og det er en stige som man river ned så fort man har kommet opp."

Og selvsagt - uten at kommunikasjonen er vellykket er det også umulig å motivere godt, så den skal du få lov til å slippe å svare på.

For det første så har man en fasit. Spillergruppa har ikke tillit til Nordlie, dermed har han feilet som leder.

Jeg sier at en svak leder ofte bruker distanse for å kompensere  for svakt lederskap, men ikke at distanse nødvendigvis er synonymt med svakt lederskap. Det er mange måter å utføre godt lederskap på, på samme måte som det er mange måter å utføre dårlig lederskap.

Uansett skal en leder lede og motivere. Klarer du ikke det så har du feilet. Uansett hvilken innfalssvinkel man velger.

Svarer litt kort fordi jeg har dårlig tid.

---------------------------

Failure has a name - Tom Nordlie


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 jan 10, 17:47

Opprinnelig postet av kanogvetalt

For det første så har man en fasit. Spillergruppa har ikke tillit til Nordlie, dermed har han feilet som leder.

Jeg sier at en svak leder ofte bruker distanse for å kompensere  for svakt lederskap, men ikke at distanse nødvendigvis er synonymt med svakt lederskap. Det er mange måter å utføre godt lederskap på, på samme måte som det er mange måter å utføre dårlig lederskap.

Uansett skal en leder lede og motivere. Klarer du ikke det så har du feilet. Uansett hvilken innfalssvinkel man velger.

Svarer litt kort fordi jeg har dårlig tid.

Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?

Resten av posten din er selvfølgeligheter, og ikke akkurat noe nytt.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Lunddesign

Juniorspiller

Ble medlem: 17 nov 09
Innlegg: 133

Lagt til: 21 jan 10, 17:49

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?

Resten av posten din er selvfølgeligheter, og ikke akkurat noe nytt.

Om det er Nordlie sin feil at han ikke har tillit? Ja. Om det er Nordlie sin feil at han har feilet som leder? Ja.


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 jan 10, 18:06

Opprinnelig postet av Lunddesign

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?

Resten av posten din er selvfølgeligheter, og ikke akkurat noe nytt.

Om det er Nordlie sin feil at han ikke har tillit? Ja. Om det er Nordlie sin feil at han har feilet som leder? Ja.

En god idé når man svarer på et spørsmål er å forsikre seg om at man først har forstått det. Å lage egne spørsmål man svarer selv på er en smule merkelig. Prøv gjerne igjen.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Lunddesign

Juniorspiller

Ble medlem: 17 nov 09
Innlegg: 133

Lagt til: 21 jan 10, 18:21

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Opprinnelig postet av Lunddesign

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?

Resten av posten din er selvfølgeligheter, og ikke akkurat noe nytt.

Om det er Nordlie sin feil at han ikke har tillit? Ja. Om det er Nordlie sin feil at han har feilet som leder? Ja.

En god idé når man svarer på et spørsmål er å forsikre seg om at man først har forstått det. Å lage egne spørsmål man svarer selv på er en smule merkelig. Prøv gjerne igjen.

Beklager at jeg ikke klarer å se spørsmålet ditt, kan du stille det det en gang til?


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 jan 10, 18:28

Opprinnelig postet av Lunddesign

Beklager at jeg ikke klarer å se spørsmålet ditt, kan du stille det det en gang til?

Et tips, se i setningen som begynner med "Så er spørsmålet," og som slutter med et spørsmålstegn. Å se etter spørsmålstegn er en god huskeregel...

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Lunddesign

Juniorspiller

Ble medlem: 17 nov 09
Innlegg: 133

Lagt til: 21 jan 10, 18:33
Endret: 21 jan 10, 18:34
Endret av: Lunddesign

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Opprinnelig postet av Lunddesign

Beklager at jeg ikke klarer å se spørsmålet ditt, kan du stille det det en gang til?

Et tips, se i setningen som begynner med "Så er spørsmålet," og som slutter med et spørsmålstegn. Å se etter spørsmålstegn er en god huskeregel...

Det er da ingen grunn til å ta den tonen? Jeg spør deg om du kan stille spørsmålet på nytt og alt jeg får tilbake er et tips. Et tips som ikke sier meg noe som helst. Her er spørsmålet du stilte, "Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?" Om du leser hva du har skrevet har du ikke antydet hva spørsmålet dreier seg om, men ved å ha lest tidligere innlegg lenger opp i tråden gikk jeg ut ifra at du stilte de spørsmålene som jeg "fant på" i følge deg. Alt jeg ville var å forstå spørsmålet ditt...


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 21 jan 10, 21:18

Opprinnelig postet av Lillebror

Jeg har ikke påstått at du nå nevnte Viking, men det har du gjort i dine tidligere poster. Ellers var det  ikke lett å finne en feil, men derimot to: TN fikk ikke sparken i Sandefjord eller Odd. Etter din oppfatning er vel det å ikke få fornyet kontrakt det samme som å få sparken.

Jeg har sikkert nevnt Viking i opp til flere tråder, men jeg har aldri sagt at TN fikk sparken i Viking! Hvem juger sa du?Han har fått regelrett sparken i Lillestrøm, VIF og Start. Han "var ikke lenger ønsket" i Odd og Sandefjord. "Parfymer"t måte å kvitte seg med ham på.
Nå er det nok ikke lenge til han kan legge til FFK i "skrytelista" si. Han får nok ikke sparken hos oss heller,offisiellt, det kommer nok en "parfymert" versjon som i Sandefjord og Odd. Så kan jo de som er naive nok tro hva de vil.


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 21 jan 10, 21:30

Opprinnelig postet av Supreme NTM

 Så er spørsmålet, er det Nordlie alene som er ansvarlig for dette eller spiller vår alles kjære spillergruppe en rolle i dette?

 

Så er spørsmålet: Hva med de andre spillergruppene i alle klubbene TN har fått fyken i? Tror du de har hatt noe med prosessen å gjøre?

Det er bare å innse at TN betyr trøbbel samme f..n hvor han jobber. Det beviser han gang på gang.

 


ffk-4ever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 06
Innlegg: 1048

Lagt til: 21 jan 10, 22:50

Mye folk her inne som jeg for guds skyld ikke håper blir hverken trener eller ledere i en eller annen form i det daglige liv.Frown


kjell-H

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 jun 09
Innlegg: 1677

Lagt til: 21 jan 10, 23:09

Er vell ikke noe poeng å syte om Nordlie hele tiden om at han skal få sparken el hva dere vil kalle det.

Er bare å vente og se hva som skjer om han blir el ikke.Er vell bare henriksen som ville ha han vekk?Og nå som henriksen er vekk så håper og tror jeg at Nordlie blirLaughingSynes hel at Nordlie og spiller gruppa skal få fred og gjøre det de skal.Har vært på noen treninger og humøret på spiller gruppa og trener staben virker veldig bra ut nå.

---------------------------

You'll Never Walk Alone


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 22 jan 10, 08:47

Mitt tips er at Nordli blir. De vil kanskje prøve å få ned lønna hans litt, men at han blir er jeg ganske overbevist om. At det bare er Nordli sin skyld at de kom skjevt ut, er jeg ikke enig i. Han ble møtt med sterk motstand fra dag1. Hvor lett er det å vinne tillit i en sånn setting? Spillergruppa er som alle andre grupper. Det er alltid noen sterke personligheter som legger føringer for hvordan ting skal oppfattes. Hadde de sterke i gruppa vært positive eller i hvertfall åpne for å la Nordli få en sjanse hadde prosessen vært anderledes. Er Nordli døv for kritikken han får? Tror ikke det. Er det ikke bla derfor han har med seg Hansen? Sånn at han kan få hjelp til å bli bedre og en til å rydde opp når han gjør feil?

De som ikke vil ha tilbake Aune er jeg helt enig med. Da Grønhagen forsvant, forsvant også kondisen til Kvisvik. Og det skal ihvertfall Nordli ha: han har fått Ramberg, som i mine øyne er tilbakespillenes mester, til å sende ballen framover på banen. Ingen dårlig prestasjon.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 22 jan 10, 10:05

Opprinnelig postet av Plankekæll
Så du mener at FFK ikke skal sparke Nordlie fordi det blir upopulært i fotballnorge??

Nei, ikke hvis det hadde vært eneste grunn.  Men FFK har et rykte som arbeidsgiver og klubb å ta vare på og hvis man leser litt på fex fotballforumet til VG eller fikk med seg reaksjonene fra div personligheter innen tv mht rykte om at Nordlie ville sparkes så ser man tendenser mot hvordan FFK oppfattes utenfor byen om de sparker Nordlie, nemlig som en totalt useriøs klubb.

FFK har ingen skikkelig grunn til å sparke Nordlie nå, det eneste måtte være at de ikke har råd til å betale han, men å sparke han vil koste nær like mye og da har vi ihvertfall ikke råd til en ny trener om noen i det hele tatt vil til FFK etter 2009.

Jeg er ikke noen stor Nordlie fan jeg heller, jeg vet om forhistorien hans.  Men den har også oppturer.  TN har i perioder, som fex. med Start og Viking, vist hvordan man får en spillergruppe til å virkelig prestere.  Utfordringen ligger i å kontrollere TN over tid.

Men i bunn og grunn så må vi muligens forholde oss til at TN er trener når serien sparkes igang og da må alle stå bak han samlet.  Ikke som i 2009, hvor alle i klubben tenkte på seg selv.   Da bærer det rett ned i 2 div, og vi har sett dette før, det er absolutt ikke utenkelig.

 

 

 

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 22 jan 10, 11:07

Opprinnelig postet av DeKjök

 men å sparke han vil koste nær like mye og da har vi ihvertfall ikke råd til en ny trener om noen i det hele tatt vil til FFK etter 2009.

Det stemmer jo ikke..


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 22 jan 10, 11:08

Opprinnelig postet av kjell-H

Er vell bare henriksen som ville ha han vekk?

?



Flat Trådet Nøstet
Side 12 av 13 12

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3