Husk meg
Brukernavn
Passord

Stort av Henriksen: Henriksen ber om kutt av egen lønn

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Grasrota

Juniorspiller

Ble medlem: 13 aug 08
Innlegg: 80

Lagt til: 28 nov 09, 12:54

Opprinnelig postet av paco

Bra henriksen da har du ikke mer enn 1450000 i lønn for en adeco klubb !!! det mest latterlige jeg har hørt

Det skulle vel bli sånn cirka en krone pr. kilo dritt han får slengt etter seg på årsbasis det.  Wink

---------------------------

dommær a' dommær!


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 13:04

Opprinnelig postet av paco

Bra henriksen da har du ikke mer enn 1450000 i lønn for en adeco klubb !!! det mest latterlige jeg har hørt

Hvis klubben ikke skal ledes av glade amatører, må man faktisk forholde seg til arbeidslivets realiteter. Når styret ikke er forutseende nok til å skrive kontrakter som justerers ved nedrykk, kan ikke dette sees som annet enn svært positivt.
Jeg skulle likt å se dere som klager eller LO medlemer for den saks skyld, redusere lønnen tilsvarende pga midlertidig inntektstap i bedriften.
Jeg håper han nå har fått ett "crash course" i fotballledelse, og nå kan gi oss verdifull kontinutet som leder oss ut av av krisen.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 09, 13:11
Endret: 28 nov 09, 13:12
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av Plankekæll

Spillerne kan i gjennomsnitt gå ned 15-20% i lønn, horribelt at det ikke er noen klausuler i kontraktene.

Jeg har dessverre ikke tid eller mulighet per nå til å undersøke jusen, men om noen gidder, så hadde det vært strålende.

Jeg har tidligere hørt at det rett og slett ikke er lov med klausuler som justerer lønnsnivået ved nedrykk (i forbindelse med spillerkontrakter). FM, som mange refererer til, er i så måte svært misvisende.

I så fall kan ledelsen neppe klandres for dette?

Noen som vet med sikkerhet?

Eller gidder å ta en telefon til NFF?

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Lars 29

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jul 06
Innlegg: 176

Lagt til: 28 nov 09, 13:17

Ikke så rart at Henriksen foreslår dette, nå når ting virkelig begynner å brenne under føttene hans. R.Henriksen vet at de ansatte i klubben, deler av styret og mange av Fredrikstads innbyggere ikke har tillit til hans egenskaper som leder.

Uansett om Runar går ned 550 000 kr i lønn pr år så har han fortsatt en lederlønn som er veldig høy, høyere enn Norges statsminister. Og en lønn han sannsynligvis aldri vil få igjen. Utifra hva som er blitt håndtert og prestert av vår leder så ville jeg faktisk ikke hatt han i klubben om han så jobbet gratis. FFK trenger kompetanse, ikke udugelig ledelse, amatørmessige uttalelser og slett personalhåndtering mot mennesker som har bidratt for klubben.

Nedskjæringer og opprydding må til og er aldri populært, men R.Henriksen er ikke mannen som kan lede dette.

---------------------------

Støtter FFK i medgang og i motgang!


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 13:34
Endret: 28 nov 09, 13:35
Endret av: FFK pra sempre

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Plankekæll

Spillerne kan i gjennomsnitt gå ned 15-20% i lønn, horribelt at det ikke er noen klausuler i kontraktene.

Jeg har dessverre ikke tid eller mulighet per nå til å undersøke jusen, men om noen gidder, så hadde det vært strålende.

Jeg har tidligere hørt at det rett og slett ikke er lov med klausuler som justerer lønnsnivået ved nedrykk (i forbindelse med spillerkontrakter). FM, som mange refererer til, er i så måte svært misvisende.

I så fall kan ledelsen neppe klandres for dette?

Noen som vet med sikkerhet?

Eller gidder å ta en telefon til NFF?

Om loven ikke eksplisitt sier noe om retten til å kreve det, er det  lov til å enes om det.
Det vanlige er vel at man først varsler permiteringer, før enkelte kontrakter kan fristilles.
Noe alle bedrifter har lov til hvis økonomien gjør det nødvendig.

Dette reguleres av arbeidsmiljøloven, og i NFF sine standardkontrakter heter det: "klubbens spiller kan sies opp med en måneds varsel hvis klubbens inntekter svikter vesentlig i forhold til realistisk oppsatt budsjett."

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 09, 13:41

Joa, men det var ikke fristilling og permiteringer jeg lurte på, men om man konkret kan ha følgende i en kontrakt:

"Ved nedrykk reduseres lønnen med X antall prosent.

eller

"ved nedtrykk reduseres grunnlønnen med x tusen kroner".

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 13:45

Opprinnelig postet av Holters

Joa, men det var ikke fristilling og permiteringer jeg lurte på, men om man konkret kan ha følgende i en kontrakt:

"Ved nedrykk reduseres lønnen med X antall prosent.

eller

"ved nedtrykk reduseres grunnlønnen med x tusen kroner".

Ja men hvor relevant er egentlig det, når man uansett vil stå i en situasjon hvor klubben kan si deg opp hvis det ikke skjer?

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 09, 13:50

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Ja men hvor relevant er egentlig det, når man uansett vil stå i en situasjon hvor klubben kan si deg opp hvis det ikke skjer?

Det strømlinjeformer jo utgiftene om hele stallen f.eks. måtte redusere lønnen med 20% ved nedrykk. Da hadde man også sluppet alle forhandlinger og tvungne oppsigelser ved nedrykk.

Kort og godt samme argumentasjon som for hvorfor man bør ha en lavere grunnlønn og heller bonuser basert på om man starter, om man tar poeng, tabellplassering m.m. Kostnadene vil ta stå i stil med inntektene og sportslige prestasjoner.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 13:57

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Ja men hvor relevant er egentlig det, når man uansett vil stå i en situasjon hvor klubben kan si deg opp hvis det ikke skjer?

Det strømlinjeformer jo utgiftene om hele stallen f.eks. måtte redusere lønnen med 20% ved nedrykk. Da hadde man også sluppet alle forhandlinger og tvungne oppsigelser ved nedrykk.

Kort og godt samme argumentasjon som for hvorfor man bør ha en lavere grunnlønn og heller bonuser basert på om man starter, om man tar poeng, tabellplassering m.m. Kostnadene vil ta stå i stil med inntektene og sportslige prestasjoner.

Ser poengt ditt, men dette er jo noe som enkelt løses ved at kollektivet blir enige gjennom forhandlinger.
Det er jo ingen bakdel at spillerne får innblikk i økonomien til "produktet de produserer", og at de sammen tar ansvar.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 28 nov 09, 14:06

Opprinnelig postet av Holters

Joa, men det var ikke fristilling og permiteringer jeg lurte på, men om man konkret kan ha følgende i en kontrakt:

"Ved nedrykk reduseres lønnen med X antall prosent.

eller

"ved nedtrykk reduseres grunnlønnen med x tusen kroner".

Tor Kristian Karlsen mener hvertfall at dette er noe tippeligaklubber bør innføre:

http://msn.tv2sporten.no/fotball/adeccoligaen/karlsen-tror-ffk-vil-mobilisere-2995806.html

Sitat:

Han (Karlsen) mener norske klubber er dårlig økonomisk forberedt på nedrykk, og mener Tippeliga-lagene må ta i bruk nedrykksklausuler i spillerkontraktene.

- Jeg har ikke hørt at det blir brukt nedrykksklausuler i kontraktene i Tippeligaen, så det burde blitt vurdert, sier Karlsen og påpeker at det er særdeles vanskelig å bli kvitt spillere med lukrative kontrakter i det økonomiske klimaet som er i norsk fotball per i dag.

 

- I Tyskland er det standard, og det står det i kontraktene at de kan vente seg lønnsreduksjon på opptil 30-40 prosent. Det er lurt, for det kan skje de fleste, påpeker Karlsen.

 


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 14:14
Endret: 28 nov 09, 14:19
Endret av: FFK pra sempre

Argumentet i mot slike klausuler er vel en for alle, alle for en. Med slike kontrakter kan jo enkelte forhandle seg bort fra det. Og det vil jeg tro strider mot den norske folkesjela.
La oss si at utlendingene ikke godtar dette ved kontraktinngåelse, mens lokale gutter med en annen kjærlighet til klubben sier ja. 

Da mener jeg faktisk at det kan være like bra, slik det er i dag.
Som sagt står klubbene ganske fritt til å gjennomføre dette i praksis når det er nødvendig.

MOD: dessuten vil en forhåndsavtalt prosentvis justering, ikke være noen garanti for ett riktig lønnsnivå.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 28 nov 09, 15:25

Som det kommer frem av diskusjonen stemmer det at slike kontrakter (nedjustering av lønn ved nedrykk) kan enes om. Vanlig praksis i England (og ikke bare på FMWink) er nedjustering ved nedrykk og oppjustering ved opprykk. En sunn og fornuftig løsning for alle involverte parter. Dog må det spesifiseres på forhånd i hver enkelts kontrakt, Ncastle tok seg ikke bryet all den tid de var for gode til å rykke ned...Der gikk faktisk flere spillere opp i lønn(!) etter nedrykket grunnet en årlig stigning i kontraktene (også vanlig i England, og ja også på FM).

Min personlige oppfatning er at samtlige spillere burde tjene mindre i Adeccon enn de gjorde i TL, de som hovedsakelig har spilt oss ned en divisjon fortjener ikke TL lønn i Adeccon.

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL (2008)
Fredrikstad tar 4plassen! (2009)


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 09, 15:28

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Argumentet i mot slike klausuler er vel en for alle, alle for en. Med slike kontrakter kan jo enkelte forhandle seg bort fra det. Og det vil jeg tro strider mot den norske folkesjela.
La oss si at utlendingene ikke godtar dette ved kontraktinngåelse, mens lokale gutter med en annen kjærlighet til klubben sier ja. 

Det går på klubbpolicy igjen det... Dersom klubben bestemmer seg for at dette skal vi ha (dersom det er lov), så får man finne andre spillere om de ikke godtar en slik klausul.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 28 nov 09, 15:38
Endret: 28 nov 09, 15:41
Endret av: FFK pra sempre

Jeg skal like å se den ambisiøse trener som sier nei til akkurat den spilleren han ønsker, fordi spilleren ikke ønsker nedrykksklausul.  Og når alle i klubben snakker om topplasseringer og medalje.
Jeg tror derfor vi vil få ett lag med noen spillere som har det og noen ikke. Spesielt i en overgangsfase.

Og igjen stiller jeg spørsmål ved hvor nyttig det er, det er nærmest umulig på forhånd å vite hvor stor justering som må til for å redde økonomien. Det vil være avhenig av mange faktorer.

MOD: Å sammeligne med England synes jeg blir feil, da arbeidsmiljølov osv. er radikalt annerledes.

MOD 2: Da må man også fort begynne å kontraktsfeste en videresalgssum, noe som kompliserer det hele ytterligere.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 28 nov 09, 15:40

TKK har jo sagt at dette er helt vanlig i feks Tyskland, hvorfor skulle det ikke være lov da?

 


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 28 nov 09, 15:56

Opprinnelig postet av Plankekæll

TKK har jo sagt at dette er helt vanlig i feks Tyskland, hvorfor skulle det ikke være lov da?

 

Kan det ha noe med at norsk lov ikke gjelder i Tyskland tro?


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 28 nov 09, 15:59

Det kan det selvfølgelig. Smile


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 09, 16:06
Endret: 28 nov 09, 16:06
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Jeg skal like å se den ambisiøse trener som sier nei til akkurat den spilleren han ønsker, fordi spilleren ikke ønsker nedrykksklausul.  Og når alle i klubben snakker om topplasseringer og medalje.
Jeg tror derfor vi vil få ett lag med noen spillere som har det og noen ikke. Spesielt i en overgangsfase.

Det er sjeldent treneren som forhandler med spillerne uansett, men:

Nå er vi igjen inne på dette vi har diskutert opp i mente angående en rød tråd:

Dersom det blir definert i en overordnet sportsplan, som igjen er innenfor rammene av en "FFK-grunnlov", så vil aldri en trener som er imot dette bli ansatt. Dermed er problemet intet-eksisterende. Da treneren vil vite og måtte akseptere hva han har å forholde seg til før han i det hele tatt blir ansatt.

Det er ledelsen og en sportsdirektør som bør stå for den langsiktige tankgangen, mens treneren selvsagt har en viss innflytelse innenfor de rammene klubben har satt.

Jeg synes eksempelet med å dra en sammenligning til skoleverket er veldig forklarende:

Dersom man jobber som lærer, så er man forpliktet til å følge noen lover og en læreplan.

Noen ting lovpålagt igjennom f.eks Opplæringsloven, mens andre ting er regulert av en læreplan som lærerne må forholde seg til. Denne læreplanen legger føringer på lærerne, men gir samtidig et relativt stort handlingsrom innenfor visse rammer.

Man kan mene hva man vil om læreplanen, men hvis ikke man kan stå inne for de forpliktelsene den pålegger deg som lærer, så har man over hodet ingenting i skoleverket å gjøre. Det er et profesjonelt valg man må ta: Enten gjør man sitt beste ut ifra de rammene som blir lagt, eller så tar man konsekvensene av at man ikke kan stå inne for innholdet i læreplanen, og finner seg en annen jobb.

Manglende kontinuitet og mangel på en slik rød tråd med klare retningslinjer har vært FFKs aller største problem.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


kjo

A-lagspiller
Ble medlem: 04 apr 03
Innlegg: 367

Lagt til: 29 nov 09, 23:02

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Opprinnelig postet av paco

Bra henriksen da har du ikke mer enn 1450000 i lønn for en adeco klubb !!! det mest latterlige jeg har hørt

Hvis klubben ikke skal ledes av glade amatører, må man faktisk forholde seg til arbeidslivets realiteter. Når styret ikke er forutseende nok til å skrive kontrakter som justerers ved nedrykk, kan ikke dette sees som annet enn svært positivt.
Jeg skulle likt å se dere som klager eller LO medlemer for den saks skyld, redusere lønnen tilsvarende pga midlertidig inntektstap i bedriften.
Jeg håper han nå har fått ett "crash course" i fotballledelse, og nå kan gi oss verdifull kontinutet som leder oss ut av av krisen.

Redd for glade amatører? Men er det ikke nettopp det vi har hatt? Denne ledelsen har vel med all mulig tydelighet demonstrert at høyt lønnede næringslivsfolk IKKE er noen garanti for en veldrevet og suksessrik forballklubb. Og sammenlikningen med LO-medlemmer (vanlige lønnstakere) blir jo helt på trynet. De hadde blitt oppsagt om de hadde gjort en så begredelig jobb som denne gjengen her har gjort. UTEN fallskjerm. Skal Henriksen gjøre noe bra for klubben, bør han invitere med seg styreformannen og forlate stadion.


marevan

Knøttespiller

Ble medlem: 20 mai 07
Innlegg: 61

Lagt til: 29 nov 09, 23:32
Endret: 30 nov 09, 00:10
Endret av: Rey

Opprinnelig postet av kjo

Redd for glade amatører? Men er det ikke nettopp det vi har hatt? Denne ledelsen har vel med all mulig tydelighet demonstrert at høyt lønnede næringslivsfolk IKKE er noen garanti for en veldrevet og suksessrik forballklubb. Og sammenlikningen med LO-medlemmer (vanlige lønnstakere) blir jo helt på trynet. De hadde blitt oppsagt om de hadde gjort en så begredelig jobb som denne gjengen her har gjort. UTEN fallskjerm. Skal Henriksen gjøre noe bra for klubben, bør han invitere med seg styreformannen og forlate stadion.

Jeg tror faktisk du tar helt feil her. Dette er vel en helt typisk situasjon fra arbeidslivet, der man har profesjonell toppleder, men arbeidskraft som har gjort begredlig jobb, med resultat deretter. Arbeidervernet i Norge er jo så sykt sterkt at det nesten er umulig å si opp folk uten en laaaang prosess.

Henriksen gjør en god jobb, i en vanskelig situasjon og det lukter altfor mange utenomsportslige intensjoner av styret..

---------------------------

"..spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd.."
-- Ivar Hoff



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24