Husk meg
Brukernavn
Passord

Rekruttering av nye spillere

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

scwinther

Bedriftsspiller
Ble medlem: 17 jun 09
Innlegg: 8

Lagt til: 07 jul 09, 12:04

Jeg er ny på disse sidene så det er mulig at dette emnet har vært diskutert tidligere i en eller annen form. Før jeg fortsetter bør jeg kanskje informere om at jeg i ca 30 år har jobbet som trener og talentutvikler i barne og ungdomsfotballen i Sarpsborg distriket.

Fredrikstad FK har tradisjon for å hente spillere fra mitt distrikt og jeg har selv trent spillere som har spilt for FFK. I de siste årene har Sarpsborgs talentutviklingsprogram SAMS fått frem flere nye talenter enn noen andre i landet. Dette er en påstand som selvfølgelig ikke kan underbygges med annet enn at det for Sarpsborg 08 har vært opp til tre 16 åringer samtidig på banen i en Addeccoliga kamp og at det er SAMS spiller på de fleste G landslag. Nye spillere vil komme til hvert år ved at de mest talentfulle 13 åringene innlemmes i talentutviklingsprogrammet.

Følgende unge spillere i dagens FFK A-stall er rekruttert fra SAMS talentutviklingsprogram eller har spilt barne- og ungdomsfotball i Sarpsborg regionen: Joackim Thomassen (Yven, SFK, Sparta), Martin Elvestad (Tune), Lasse Staw (Borg Fotball jr) 

For ordens skyld så spilte årets beste spiller i Tippeligaen, Makhtar Thioune , i fjor for Sarpsborg 08

Som mange sikkert har fått med seg sliter Sarpsborg 08 med økonomien og spesielt med likviditet. Det vil ikke være økonomisk grunnlag for mer enn Addeccoliga i Sarpsborg på mange år men de beste spillerne vil ønske større utfordringer enn dette.

Jeg oppfordrer med dette FFK og deres økonomiske støttespillere til å vurdere nøye om ikke et tettere sportslig og økonomisk samarbeid med Sarpsborg 08 vil være en langt bedre investering enn å hente inn unge spillere fra land i Afrika og Sør-Amerika. Sistnevnte medfører stor risiko og et stort sosialt ansvar.

Skal dette realiseres på selfølgelig Sarpsborg 08 sikres lisens for neste sesong. Dette haster men vi snakker om en Vinn - Vinn situasjon.

---------------------------

Svein Cato Winther


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 07 jul 09, 14:45

Meget interessant tanke. Har de ansvarlige i SAMS vært i dialog med FFK om dette? Viss ikke bør det skje snarest.


scwinther

Bedriftsspiller
Ble medlem: 17 jun 09
Innlegg: 8

Lagt til: 07 jul 09, 14:51

Det tror jeg neppe. SAMS er samarbeidet mellom klubbene i Sarpsborg så det viktigste ville være en dialog mellom Sarpsborg 08 og FFK samt investorene

---------------------------

Svein Cato Winther


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 07 jul 09, 16:51

Det er vel også avhenig av egoet til lederne i Sarpsborg hvor mulig dette er, men for FFK handler det ikke om enten eller.
Vi må rekruttere spillere både lokalt og fra fjerne strøk.


Topscorer

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 jul 03
Innlegg: 828

Lagt til: 07 jul 09, 16:52

Jeg håper og tror at FFK har oversikt over hva som rør seg i Særp. At FFK ikke klarte å få tak i Makhtar Thioune har jeg hørt var pga Økonomi og ikke at de ikke var klar over spilleren.

Et samarbeid mellom Sarpsborg og FFK er uansett spennede og jeg håper at denne tanken kan spre seg og bli en realitet.

---------------------------

9 serie- og 11 cupmesterskap!!!!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5989

Lagt til: 07 jul 09, 17:41

Opprinnelig postet av Topscorer

At FFK ikke klarte å få tak i Makhtar Thioune har jeg hørt var pga Økonomi og ikke at de ikke var klar over spilleren.

Så istedet henter de Tegan og Gashi for nærmere 10 millioner? FFK kunne hentet Thioune for 2-3 år siden for maks 2-3 millioner. Så å "skylde" på økonomien kjøper jeg ikke.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 07 jul 09, 17:46

Opprinnelig postet av Plankekæll

Så istedet henter de Tegan og Gashi for nærmere 10 millioner? FFK kunne hentet Thioune for 2-3 år siden for maks 2-3 millioner. Så å "skylde" på økonomien kjøper jeg ikke.

Hvor god var han for 2-3 år siden? Han spilte en treningskamp mot FFK i østfoldhallen for ca 1 1/2 år siden. han traff ikke medspillere med pasninger en eneste gang på 90 minutter. Er det sikkert han hadde prestert like bra i FFK som han gjør sammen med sine landsmenn i Molde?

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5989

Lagt til: 07 jul 09, 17:53

Jeg så han flere kamper for Sparta på den tiden. Han var veldig opp og ned, men potensialet var utvilsomt skyhøyt. Han kunne dasse rundt i 80 minutter før han plutselig bestemte seg for å drible hele motstanderlaget og knalle ballen i vinkelen. Det var litt slik han var i Sarp. Det hadde sikkert vært et sjansespill å kjøpe han, og det er heller ikke sikkert han hadde prestert like godt i FFK som i Molde. Det vet ingen. Å prestere bedre enn han har gjort i Molde er uansett utrolig vanskelig.

Å trekke frem en treningskamp som grunnlag for å ikke kjøpe han er også litt tynt. Nå pleier også spillere med kjempepotensiale å heve seg kraftig hvis de spiller med bedre medspillere, vel og merke hvis de blir satset på.

Men som sagt, å kjøpe spillere i fotball er nesten alltid gambling.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 jul 09, 17:59

Et Østfoldsamarbeid med FFK som spydspissen er selvsagt ideelt og det beste sett med rødhvite øyne, men FFK har nok med å rydde opp i sine egne økonomiske problemer for tida...

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/pages/ffksupporternet


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5378

Lagt til: 07 jul 09, 18:09

Men sett med Særpe og Mosseøyne så er det nok ikke fullt så attraktivt. Tror nok aldri et slikt samarbeid kommer til å komme i gang.

Men det er ingen tvil om at de har vært flinke med rekrutteringen i Særp. Smått misunnelig der.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Willy Renè

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 07 jul 09, 18:40
Endret: 07 jul 09, 18:41
Endret av: Willy Renè

Opprinnelig postet av Rey

Men sett med Særpe og Mosseøyne så er det nok ikke fullt så attraktivt. Tror nok aldri et slikt samarbeid kommer til å komme i gang.

Men det er ingen tvil om at de har vært flinke med rekrutteringen i Særp. Smått misunnelig der.

Jeg husker for en del år siden, når FFK lå og gispet etter pusten i annen divisjon, at Moss FK hadde et utspill om at MFK skulle bli hele Østfolds lag. Ikke Fa.n sa jeg, og alle andre FFK-patrioter, slik er det jo nå også bare at nå er det FFK som er lokomotivet.

Flott at Særp har bra talentutvikling, gjerne Moss likeså, stortalentene som kommer fra andre steder i Østfold drømmer selvfølgelig om å spille i tippeligaen på Norges flotteste stadion, hva folk i de andre distriktene mener, (ja, det er jo distrikter ikke sant) betyr nok intet for disse lovende ungguttene. De vil selvfølgelig dit hvor mulighetene er størst og framtiden lysere.

At Moss og Sarp i uoverskuelig framtid skal kunne overta FFK`s rolle som Østfolds lag er ganske utenkelig.

---------------------------

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !


scwinther

Bedriftsspiller
Ble medlem: 17 jun 09
Innlegg: 8

Lagt til: 07 jul 09, 19:37

Har nå lest de ulike innleggene og vil gjerne komme med et par tilbakemeldinger.

For det første var ikke dette ment som et innlegg som skulle fokusere på enkeltspillere som i dette tilfellet Mathtar Thione. At han spilte i Sparta i 2-3 år var med sikkerhet positiv for hans utvikling, spesielt taktisk, og en del av årsaken til at han lykkes til de grader nå. Hans markedsverdi i dag etter 15 kamper i Tippeligaen, anslås å være minst 10 ganger overgangssummen fra Sarpsborg 08. Løpet er kjørt så det er vel egentlig ikke mer å diskutere.

Mye viktigere er hva som skjer fremover. Jeg ser at Moss blir trukket inn i diskusjonen men hvordan temperaturen er der vet jeg ikke slik at de holdes utenfor min argumentasjon.

FFK og Sarpsborg 08 er ikke reelle konkurrenter i dag, hverken sportslig eller i sponsormarkedet. De midlene 08 trenger på kort sikt for å sikre ny lisens slik at det fantastiske arbeidet som blir gjort i klubben og SAMS kan videreføres er knapt 5% av årsbudsjettet i FFK. Jeg tror derfor at det er store sjanser for en positiv dialog med ledelsen i 08 nå.

Oppsiden for FFK kan være opsjon på de største talentene fra 08 mens oppsiden for oss særpinger vil være fortsatt spill i Addeccoligaen for 08 de kommend årene med masse lokale spillere på laget samt eksporter til større klubber som vi kan være stolte av.

---------------------------

Svein Cato Winther


Topscorer

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 jul 03
Innlegg: 828

Lagt til: 08 jul 09, 09:53

Jeg tror at det scwinther tar opp er utrolig viktig for FFK og Østfoldfotballen. Klarer vi å samarbeide på tvers av bygrensene slik at talentene får det optimale tilbudet vil alle parter tjene på det både på kort og på lang sikt.

 

Historisk sett har klubbene i Østfold sloss seg i mellom, og talentene havnet i Oslo eller andre steder i Norge.

 

---------------------------

9 serie- og 11 cupmesterskap!!!!


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 08 jul 09, 10:09

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av Plankekæll

Så istedet henter de Tegan og Gashi for nærmere 10 millioner? FFK kunne hentet Thioune for 2-3 år siden for maks 2-3 millioner. Så å "skylde" på økonomien kjøper jeg ikke.

Hvor god var han for 2-3 år siden? Han spilte en treningskamp mot FFK i østfoldhallen for ca 1 1/2 år siden. han traff ikke medspillere med pasninger en eneste gang på 90 minutter. Er det sikkert han hadde prestert like bra i FFK som han gjør sammen med sine landsmenn i Molde?

Thioune har vært den klart beste fotballspilleren som har vært i sarp i de årene han har vært der. Ser ikke bort fra at den kampen i østfoldhallen er eneste matchen ffk har sett han og dermed avskrevet han. Vi som har sett thioune over en lengre periode har ikke kunnet unngå å se at han har vært en uslepen diamant. Det som har gjort at han ikke har dominert enda kraftigere er :

1) sarpe-trenerne har disponert mannskapet sitt slikt de mente var best for helheten; dvs at han har måtte spille på plasser som han tydelig har vært ukomfortabel og ikke behersket

2) medspillerne har ikke vært gode nok; masse krempasninger som det ikke har blitt noe av

 

 

 


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 08 jul 09, 14:20

Aller først vil jeg si at det er ingen tvil om at når det gjelder spillerutvikling så gjøres det mye bra i Sarpsborg for tiden. Likevel må jeg få lov til å nyansere bildet noe, da jeg føler at åpningsinnlegget fremstiller det som skjer i Sarpsborg med at dem har omtrent har oppfunnet kruttet i form av fine ord som SAMS-spillerutvikling, samt noen faktafeil.

Jeg synes det blir drøyt å skrive at  "Følgende unge spillere i dagens FFK A-stall er rekruttert fra SAMS talentutviklingsprogram eller har spilt barne- og ungdomsfotball i Sarpsborg regionen."

- Joachim Thomassen spilte allerede seniorfotball da SAMS ble startet opp.
- Lasse Staw har vært i FFk siden 2003. Før det har han både vært i Trosvik, Skiptvedt og en liten tur innom Borg Fotball.
- Martin Elvestad er født i 1989 har vært i FFK siden 2003, dette blir kanskje det drøyeste eksemplet.

Ingen av disse spillerne er rekruttert fra SAMS talentutviklingsprogram, og da blir det bare tullete å dra inn "flotte ord" i en sånn sammenheng.


SAMS-prosjektet
Frem til høsten 2007 så var det vel stort sett det som den gang het FK Sparta Sparta Sarpsborg og ikke SAMS (Samarbeidende Sarpeklubber) som var primus motor for det som skjedde av spillerutvikling i Sarperegionen? Ihvertfall i mine kilder så ble SAMS talentutviklingsprogram startet opp høsten 2007? Og - rett meg gjerne hvis jeg har feil - men slik SAMS fremstår idag så er det ikke helt ulikt et viss Byprosjekt startet opp i Plankebyen i 2000? Slik jeg har forstått det har SAMS-prosjektet hentet mange av sine ideer fra nettopp Byprosjektet (+litt FFK College) og ildsjelene bak dette?


Skryt til Sarpsborg
I mine øyne er det et vesentlig område dere har vært MYE bedre på i Sarpsborg enn i Fredrikstad de siste årene, nemlig å gi talentene muligheter på høyest mulig nivå. Som scwinther selv sier så har det vært opptil tre 16åringer på banen samtidig i Addeccoliga-kamper. Da Kai Andersen ledet Sparta i adecco så vi det samme, han turte å sende utpå unge spillere. Jeg vet om førsteårs guttespillere som fikk hospitere fast med 1.div laget 1 gang i uka (og dette er flere år siden). Sarpsborgfotballen har vært veldig flinke til å la talentene få erfaring, referanser - rett og slett smake på det nivået de må opp på så tidlig som mulig.

Nå har det kanskje vært i en situasjon der de noen ganger ikke har hatt noe annet valg enn å bruke egne talenter, men de har dog blitt brukt. Jeg tror det er derfor vi nå ser et økende antall med Sarpsborg-bakgrunn på de aldersbestemte landslagene. Det er på dette området Sarpsborg har vært meget dyktige. SAMS-prosjektet er vel og bra det, men ikke noe banebrytende i hverken Norge eller Østfold.


Ellers så er jeg helt med på tankene til scwinther om at et tettere samarbeid mellom Sarpsborg og Fredrikstad trolig vil være det beste for å heve nivået på Østfoldfotballen, men da må nok enkelte ledere svelge noen kameler:
Konkret forslag:
- Sarpsborg må prøve å styre de største talentene sine mot FFK samtidig som at FFK bør sørge for at enkelte spillere som bør matches høyere enn 2.div får prøve seg i adeccoligaen...

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


scwinther

Bedriftsspiller
Ble medlem: 17 jun 09
Innlegg: 8

Lagt til: 08 jul 09, 15:06

Her var det vel noen faktafeil fra din side "Arne" og kanskje tolkinger fra din side som ikke stemmer med min intensjon med det jeg har skrevet :)

Husk jeg skriver at de var en del av Sarpsborg fotballen og ikke nødvendigvis en del av SAMS. SAMS er forøvrig ikke noe nytt men kun et navn på det som ble startet allerede for neste 10 år siden. Jeg satt selv som leder av dette samarbeidet de første årene.

  • Joachim Thommasen spilte for Yven og var trent av sin far frem til han gikk til SFK ved overgangen til 11'er fortball når han var 13 år gammel. Selv trente jeg Borgen i samme årsklasse og vi hadde felles talentreninger også på den tiden. Når det refereres til talenutviklingsarbeidet i Sarpsborg så inbefatter dette også juniorlaget til 08.
  • Lasse Staw har den bakgrunn du sier men spilte i Borg Fotball jr. en hel sesong og var på det tidspunktet både på '87 og '88 kretslaget. Uansett var det et steg på veien mot FFK
  • Martin Elvestad spilte på Tune og var trent av sin far. Han spilte hele tiden i 1988 klassen selv om han var født i 1989. På samme måte som Joachim byttet han klubb ved overgang til 11'er fotball. Han valgte Berg hvor han var frem til han gikk til FFK

Dette er gode eksempler på at man kan hente Tippeligaspillere som er unge i Østfold og de siste årene så har Sarpsborg produsert flest G landslagsspillere. Det synes jeg FFK skal ta konsekevensen av. . Dette er en mulighet FFK bør gripe fatt i. Om mitt innspill tolkes som et forsøk rosemale det som skjer i Sarpsborg har jeg blitt misforstått.

SAMS spillerutviklingsprogram...
Ja du tar skammelig feil av hele historien bak det som startet allerede i 2001 og som Sparta etterhvert videreførte. Det er en historie jeg ikke kan diskutere her. At hele historien en gang vil komme i bokform er jeg temmelig sikker på (ikke boka til Jon Henriksen). SAMS har mange fellestrekk med byprosjektet i Fredrikstad og tilbudene er sikkert likeverdig. For talentene i Sarpsborg er det imidlertid viktig å få et godt tilbud lokalt. Bl.a. med trening i skoletiden 2 ganger i uka.

Jeg ønsker over hodet ikke å snakke negativt om FFK eller byprosjektet men oppfordrer til å se litt mer lokalt i Østfold når man lager strategi for rekruttering. Jeg ønsker heller ikke å fremstille SAMS programmet som noe unikt

Og til slutt Arne... Jeg er 100% sikker på at de som leder fotballen i Sarpsborg i dag IKKE har noen kameler å svelge. De kamelene har vi fordøyd i mange år allerede.

 

 

---------------------------

Svein Cato Winther


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 08 jul 09, 15:35

Mulig jeg tok litt feil på et par punkter, det beklager jeg selvfølgelig. Mine poeng var uansett som følger:
- Synes fremstillingen (ikke nødvendigvis fra din side) sett fra forumbrukernes side ble som om dette var noe helt unikt.
- At i alle fall 2 av eksemplene i så måte ble litt vel drøye.
- At når det gjelder de yngre spillerne så gjøres det veldig mye likt i Sarpsborg- og Fredrikstadregionen.
- At når det gjelder å la talentene få sine sjanser på høyest mulig nivå så mener Sarpsborg har ligget mer enn et hestehode foran Fredrikstad de siste årene.
- At jeg deler de samme tankene som deg når det gjelder fotballutviklingen i Nedre Glomma regionen.

 

PS! Savner litt info om SAMS-talentutviklingsmodell på nettsiden der. Bør ikke være en bok, men litt om historien. Jeg vet selvfølgelig at mange av klubbene i Sarpsborg har samarbeidet i mange år, men ifølge en infoboks i en artikkel på S-A.no stod det at spillerutvilingsbiten startet opp i 2007. Men nå er det kanskje slik at lokalavisa i der oppe hos dere ikke er noe bedre på fakta enn F-B? Det ville isåfall forklare en god del:-)

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 08 jul 09, 16:40

Nå spør jeg av ren uvitenhet her. Hvor er Martin Elvestad opprinnelig fra? Tune?

---------------------------

"Hvis kassereren går på kino for klubbens penger, skal han ha en omgang med juling og flyttes ned på B-laget."
Kvikk Frydenbergs lovverk


solano2

Landslagsspiller
Ble medlem: 30 mar 07
Innlegg: 1217

Lagt til: 08 jul 09, 16:44

Opprinnelig postet av Per Egil

Nå spør jeg av ren uvitenhet her. Hvor er Martin Elvestad opprinnelig fra? Tune?

Kom ikke han fra Halden? Berg?


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5989

Lagt til: 08 jul 09, 16:47

Opprinnelig postet av solano2

Opprinnelig postet av Per Egil

Nå spør jeg av ren uvitenhet her. Hvor er Martin Elvestad opprinnelig fra? Tune?

Kom ikke han fra Halden? Berg?


Kan dette være svar godt nok?

Opprinnelig postet av scwinther

  • Martin Elvestad spilte på Tune og var trent av sin far. Han spilte hele tiden i 1988 klassen selv om han var født i 1989. På samme måte som Joachim byttet han klubb ved overgang til 11'er fotball. Han valgte Berg hvor han var frem til han gikk til FFK



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3