Husk meg
Brukernavn
Passord

Plankehaugen sett utenfra

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Safari

Bedriftsspiller
Ble medlem: 11 jun 09
Innlegg: 5

Lagt til: 11 jun 09, 08:45

Hei, godtfolk!

Som godt over middels interessert i supporterkultur, føler jeg meg greit oppdatert på hva det er som foregår på den norske supporterscenen. Utviklingen de siste årene har gått litt opp og ned, men jevnt over er det mye positivt å spore. For å kunne holde seg oppdatert på hva som rører seg, er internettfora en viktig informasjonskilde. Slik som for eksempel dette tribunekulturforumet på ffksupporter.net. Flere ganger i uka stikker jeg hodet innom for å se hva det er som står på dagsplanen i Fredrikstad.

Det er derimot et problem for dere, når det etterhvert blir slik at brukere kommer inn hit for å bli underholdt fremfor informert. Slik er det for meg, og slik vet jeg at det er for svært mange andre. Underholdt i den forstand at vi er garantert å finne noe vi kan le av. Like lenge som trådene her er lange. "Dette er ikke et problm for oss" vil sikkert noen av dere hevde, og på et individuelt nivå har dere nok delvis rett i dette, men som en gruppe er Plankehaugen i ferd med å stå frem som landets desidert største ensamble av klovner. Ikke klovner som man ser på Cirkus Merano, men klovner av den mer eller mindre ufrivillige sorten.

Ofte når jeg er innom og leser diskusjonene deres, sitter jeg og føler meg utsatt for et komplott. Jeg tenker at vi i Norge, i 2009, i verdens rikeste land and all that jazz, må ha kommet lengre enn det jeg er vitne til her. Det klages på absolutt alt som ikke passer inn i Plankehaugens kirurgisk nøyaktige A4-mal og episoder som i andre landsdeler hadde blitt ignorert fullstendig eller ledd av, blir her diskusjoner på flere titalls sider der folk renner over av sinne og frustrasjon. Det er full krig og oppstandelse for den aller minste ting. Spesielt går dette utover BRH, som for mange virker å være roten til alt ondt i verden. Jeg orker ikke høyt detaljnivå og mange eksempler her. De fleste som leser her regelmessig vet dette.

Jeg føler vel kanskje ikke at jeg får sagt så veldig mye vettugt med denne tråden, men jeg føler bare at det er på tide at noen stikker hodet inni denne bobla av antikultur og forteller litt om hvordan deres supporterklubb blir ansett utenfor Østfold. Dere blir ledd av og dere står frem som den utvilsomt største tanteklubben i hele Norge. Dere har et enormt imageproblem. De fleste av dere driter nok i akkurat dette, men finnes det noe som helst tiltak, eller planer om tiltak, for å gjøre noe med dette fra ledernivå? Skal dere for eksempel selge hesten deres?

en alternativ hilsen

Safari


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 11 jun 09, 09:13

ja jeg vil ønske deg velkommen. Det var alt

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 11 jun 09, 10:52

Opprinnelig postet av Safari

En hel masse svada og oppgulp.

Takk for bidraget og fortsatt god sommer.

Hilsen tante Plankekæll.


Plankebærær

Juniorspiller

Ble medlem: 06 aug 07
Innlegg: 95

Lagt til: 11 jun 09, 11:30

Opprinnelig postet av Safari

Safaris innlegg!

 

Håper at folk kan vokne litt av dette innlegget! For det du skriver, kanskje ikke alt, men mye av det er helt korrekt!
Vi må kunne tåle kritikk, negavtiv som positiv.

Så til alle her inne, ikke himl med øynene og si at Safari og andre ikke har noe dem skulle ha sagt, for det har dem! Det er dem som oppfatter oss og vår væremåte og da kan dem si ifra hvis noe er galt.

---------------------------

FFK & Pool


Safari

Bedriftsspiller
Ble medlem: 11 jun 09
Innlegg: 5

Lagt til: 11 jun 09, 11:38

Opprinnelig postet av Plankekæll
Takk for bidraget og fortsatt god sommer.

Takk i lige måte.

Jeg har ingen som helst glede av å provosere Plankehaugens medlemmer. FFK er for meg en klubb jeg er helt likegyldig til, og de jeg har møtt fra Plankehaugen har omtrent utelukkende vært hyggelige personer. Denne kritikken jeg nå kommer med er ikke ment som noe annet enn en ganske presis gjengivelse av hvordan dere oppfattes fra utsiden.

Det er selvfølgelig alltid noen som foretrekker å stikke hodet ned i sanden og ignorere det, men som gruppe har dere best av å komme ut av deres identitetskrise så fort som mulig. Det virker per i dag som at absolutt alt som på noen måte kan oppfattes som alternativ i og rundt Plankehaugen sitt felt oppleves som en trussel istedet for en berikelse. Det er greit å ta et standpunkt rundt dette og holde seg til det, men det er så enormt mye frem og tilbake - og diskusjonene på deres forum er til tider bare helt utrolige. Jeg holder på hatten hver gang jeg tar turen innom.

 


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 11 jun 09, 11:52

Men i og med at du driver å følge med på dette da safari så er det jo opplagt at det som skjer her inne ikke gjelder alle. Plankehaugen har et par tusen medlemmer og her inne er det tja skal vi si maks 40 aktive. tror ikke det er så mange en gang. Så det som skjer her er ikke alltid representativ for PH. Er nok en del som bare liker å more seg som du sier.


Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05
Innlegg: 1057

Lagt til: 11 jun 09, 12:42
Endret: 11 jun 09, 12:44
Endret av: Martin_

Til dere som later som dere ikke innser sannheten i dette innlegget; Brukeren Safari er ikke den første til å påpeke dette.

Enkelte av innleggene som allerede har kommet i denne tråden gjenspeiler godt poengene hans, men det er det vel enkelte her som har problemer med å se antar jeg...

---------------------------

http://www.brigaderodhvit.com


brutobrutalis

Bedriftsspiller
Ble medlem: 10 jun 08
Innlegg: 6

Lagt til: 11 jun 09, 14:17
Endret: 11 jun 09, 14:18
Endret av: brutobrutalis

Griper muligheten til å si meg enig med denne Safari. Selv følger jeg aktivt to lag, et i TL, et i 2.div. Følger også de fleste debatter tilknyttet tribune- og supporterkultur, og må personlig si at jeg aldri har sett maken til manglende åpenhet som det jeg gjør blant dere (men da selvfølgelig ikke alle). La meg i denne sammenheng få gjøre følgende resonnement:

En mann hevder at homeopati ikke fungerer. Han tror imidlertid at legevitenskapen fungerer. Etter et utenlandsopphold blir han syk, og forblir syk over en lengre periode. Legevitenskapen forteller han at noe er galt, men kan ikke forklare han hvorfor, og således heller ikke behandle han. Etter 20 konsultasjoner med diverse leger og prøver uten resultat, bestemmer mannen seg for å prøve en homeopat (som han altså ikke tror på). Etter en time her, og uten å bli frisk, vender mannen homeopatien ryggen. Han fikk bekreftet sine fordommer om homeopatiens manglende effekt. Altså: 2o timer hos legen, og tilliten besto. 1 time hos homeopaten, og null tillitt. Hvorfor er det slik?

Mannens opplevelse hos homeopaten betegnes gjerne som et anekdotisk bevis. Slik anekdotiske bevis finner vi en rekke i vår lettkjøpte hverdag. De kjøpes lett, nettopp fordi de står i relasjon til en allerede eksisterende ide. Ofte ser vi, ja leter vi, etter slike anekdoter (om enn ubevisst). Ideer er derfor ofte selvforsterkende. Hvorfor sier jeg så dette? Jo fordi: Når en kritiker av BRH, ser en fra BRH slåss, så fremstår det som et anekdotisk bevis. Han får bekreftet sin allerede eksisterende hypotese, og kan slik bli tydeligere i kritikken, mer misstroisk ovenfor eventuelle forklaringsforsøk, krever strengere straffer, dømme gruppen ut fra enkeltindivider osv. 

Hadde denne slåsskjempen imidlertid vært et generelt medlem av plankehaugen, og den samme episoden utspant seg. Tror dere tolkningen av situasjonen ville vært lik? Selvfølgelig ikke. Kanskje ville ikke lenger volden fremstå som like ”rå”. Kanskje ville vi vært mer åpen for spørsmålet om dets eventuelle årsaker? Kanskje ville vi vært mer lydhøre ovenfor disse årsakene, og således stilt færre spørsmål? Kanskje ville ikke lenger gruppemedlemskap vært av betydning osv, osv. Ja, kanskje ville ikke denne enkeltstående handlingen, i det hele tatt bli sett i lys av Ffk og plankehaugen.
Poenget er, at alt vi opplever, oppleves i kontekst. Og mennesket bærer på mange fordommer, noe som preger både øye og sinn. Tenk om dere hadde vært like opptatt av hva den enkelte innen plankehaugen gjorde, eller hadde gjort? Tenk om dere hadde samlet all den ”umoral” dere eventuelt kunne finne, for så å respondere på funnet? Hvor mange ville dere da vært? Hvor mange ville ha levd opp til standarden?  

Jeg sier ikke, at BRH nødvendigvis er søte og små, med rene hender. Det jeg imidlertid sier, er at en rekke av de mest aktive forumbrukerne her virker sykelig fordomsfulle ovenfor all slags form for ”annerledeshet”. Det jeg videre sier, er at denne ”ideen”, disse fordommene”, ser ut til å lete etter bekreftelser, ja skape bekreftelser, som videre kan underbygge ideene som så utøves i praksis. Bare begrepet ”ultras” virker jo til å igangsette angst hos enkelte. Plankehaugens problemer er ikke ”ultras” eller nedsnødde volds- romantikere. Problemet er at ”dere” ikke evner å skille mellom snør og bart. Fordommer har en tendens til å forblinde. Nå er det nok prat: JA til et aktivt og inkluderende tribuneliv..


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 11 jun 09, 14:29
Endret: 12 jun 09, 21:04
Endret av: schpa84

Meget gode innlegg; brutobrutalis og safari

 

Dersom Norge er Jantelovens fødested Fredrikstad dets fødselsby. Det er  utrolig hvordan man blir uglesett i denne byen hvis man er litt annerledes. Håper alle klarer å ta til seg noe av dette, men mange ser desverre ut til å gå i direkte forsvar. De fleste forumbrukere her orker ikke delta lenger, på grunn av dette. Er det så vanskelig å se?

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


jorhan

Juniorspiller
Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 159

Lagt til: 11 jun 09, 15:30

Helt ening med trådstarter. Bruker ikke dette forumet lenger. Er innom og titter litt men det er det. Samme folka som krangler om de samme tinga gang etter gang. Kjedelig...trudde forumet var til for å brukes men slik det er nå så velger nok veldig mange å la være. Og den kranglinga mellom BRH og PH er jo rett og slett blitt latterlig! Tar jo aldri slutt jo....

---------------------------

jorhan


danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 11 jun 09, 16:05

Opprinnelig postet av jorhan
Og den kranglinga mellom BRH og PH er jo rett og slett blitt latterlig! Tar jo aldri slutt jo....

Er ingen krangling mellom oss. Tonen mellom PH-styret og BRH er ganske god for tida, greit det er mye vi ikke er enige om, men som regel så blir man enten enige om noe eller så får man prøve å ignorere, så lenge ikke "saken" er så altfor stor.

Diskusjonene med BRH her inne på ffksupporter og den faktiske diskusjonen på stadion/med PH er ikke sammenlignbar.

Forøvrig to meget gode innlegg av brutobrutalis og Safari! Tommel opp.

---------------------------

http://www.brigaderodhvit.com

Det ordner seg alltid for snille gutter!


Nøytral

Bedriftsspiller
Ble medlem: 12 jun 09
Innlegg: 3

Lagt til: 12 jun 09, 13:59

Det er vel flere syn på dette. Selv bor jeg i oslo følger mye med på fotball generelt men ikke noe spes lag i Norge men holder vel kanskje en knapp på FFK og har jo da fulgt med på alt dette mer utenfra og også hørt mange kommentarer fra folk utenfra.

Det at folk ler av Plankehaugen føler jeg ikke stemmer. Den oppfattningen jeg sitter igjen med er at Plankehaugen faktisk prøver å drepe et alvorlilg problem ved roten altså de som sloss og lager kvalme og det er det mange med meg som også mener.

Videre så nevner BRH at de føler seg forhåndsdømt og at de aldri har fått noe sjanse. Første kjennskapet Publikum får så står dere frem med tildekte ansikter bannere som kanskje kan virke ikke voldlige men mer fasistiske opprørske. BRH selv ønsket jo å endre tribunelivet på stadion. Folk flest er jo stort sett alltid skeptiske til noe nytt og var jo da skeptiske. Og dette blir så fulgt opp med en slosskamp under brua. Selv om BRH aldri ble nevnt i denne sammenheng trak jo folk selv konklusjoner. Dette ble så vider fulgt opp med mye bråk om blussing. Så mot lillestrøm sist sesong som også jeg faktisk var på tro det eller ei var det litt bråk pluss at alle ble holdt igjen pga at LSK folka venta på noen fra FFK for å sloss. Og nå dette senest i oslo.

Så en kombinasjon av hvordan BRH valgte å fremstå og vise seg for offentligheten kombinert med mange mange mange uheldige situasjoner har jo gjort at BRH har fått dette dårlige rykte. Å da legge all skyld på trause forhåndsdømmende osv osv fredrikstad folk blir for dumt.

Det er kanskje på tide at BRH setter fingeren i jorda og innser at måten de har valgt å fremstå på i media og alle hendelsene som de selv har skapt ene og alene har gitt de dette elendige rykte.

Den sammenligningen med legen og homopaten føler jeg ikke stemmer med BRH for er det noe BRH har fått så er det mange mange mange sjanser uten å dra opp alle de hendelsene som de har vært enten direkte eller inderekte involvert i. Disse negative hendelsene får mye fokus og et negativt rykte tar lang tid å kvitte seg med.

Så slutt å skyld på alle andre se heller på hva dere selv har gjort og hva dere kan gjøre i fremtiden for å få et bedre rykte.

 

Hilsen Morten fra Oslo


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 12 jun 09, 16:03

Opprinnelig postet av Plankekæll
Opprinnelig postet av Safari
En hel masse svada og oppgulp.
Takk for bidraget og fortsatt god sommer.

Hilsen tante Plankekæll.

Det er jo poster som dette, som ødelegger hver en konstruktiv diskusjon. Det er som å avslutte en diskusjon med å bare si du er dum.
Han har da vitterlig noen veldig gode synspunkter her inne. Også han andre som jeg ikke husker i farten. Strengt tatt er vel de 2 postene en av de bedre skrevet den siste tiden.

---------------------------

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 12 jun 09, 16:03

Tommel opp til Nøytral! Dette kjenner jeg meg bedre igjen i. Bra innlegg.

Hilsen tante Sofie Plankekællsen.


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 12 jun 09, 16:08
Endret: 12 jun 09, 16:12
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av Nøytral

Videre så nevner BRH at de føler seg forhåndsdømt og at de aldri har fått noe sjanse. Første kjennskapet Publikum får så står dere frem med tildekte ansikter bannere som kanskje kan virke ikke voldlige men mer fasistiske opprørske. BRH selv ønsket jo å endre tribunelivet på stadion. Folk flest er jo stort sett alltid skeptiske til noe nytt og var jo da skeptiske. Og dette blir så fulgt opp med en slosskamp under brua. Selv om BRH aldri ble nevnt i denne sammenheng trak jo folk selv konklusjoner. Dette ble så vider fulgt opp med mye bråk om blussing. Så mot lillestrøm sist sesong som også jeg faktisk var på tro det eller ei var det litt bråk pluss at alle ble holdt igjen pga at LSK folka venta på noen fra FFK for å sloss. Og nå dette senest i oslo.

Når du tydeligvis ikke har noen kjennskap til oppstarten i det hele tatt, hvordan kan du ha en formening om hvordan den var? BRH la aldri ut noe sladda bilder før vår kjære lokalavis klinte til med "Utbrytergruppe truer stadionidyllen"-artikkelen hvor man ble stempla som bråkmakere og utbrytere med én gang, selv om det gang på gang hadde blitt gjort klart at det ikke var snakk om noen utbrytergruppe. Da er det ikke direkte smart å brette ut ansiktene sine for alle og enhver når man vet hvordan folk dømmer i denne byen her.

 

Og Plankekæll, du underbygger jo bare myten om at vi i PH er trangsynte, du viser at du tåler null kritikk og fornekter og ignorer fakta og støtter deg til direkte usannheter og falske rykter som sannheten.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 12 jun 09, 16:09

Nøytral: Der var det mye BRH ja, tråden handler forresten om "Plankehaugen sett utenfra", prøv å hold deg til topic!

---------------------------

http://www.brigaderodhvit.com

Det ordner seg alltid for snille gutter!


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 12 jun 09, 16:37

flott innlegg Nøytral. velkommen som bruker her inne oxo Smile

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 12 jun 09, 20:29

Vet ikke hvorfor, men får en sterk følelse av at denne nøytral bare er en annen bruker kamuflert i et annet brukernavn. Det virker ganske merkelig at en person som kaller seg for nøytral sitter med så mye formeninger om en spesifikk sak. Jeg tror nok at du kalte deg nøytral for å bidra til mer til konflikten. Virker som om jeg har lest dine innlegg før med et annet brukernavn, men kan ikke helt sette fingeren på det.

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 12 jun 09, 20:31
Endret: 12 jun 09, 20:33
Endret av: Plankekæll

Ja, for det går jo ikke an å være kritisk mot BRH. Fytti katta for en fyr denne Nøytral må være som sier noe som hvertfall jeg er 1000% enig i. Nei, sånne folk kan man ikke ta seriøst. "banke-seg-i-hodet-veldig-hardt-smily"

Jeg er forresten helt sikke på at jeg har sett denne "Safari" før. Kan det være Klokan? Ja, det må det være.


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 12 jun 09, 20:47

Opprinnelig postet av Plankekæll

Ja, for det går jo ikke an å være kritisk mot BRH. Fytti katta for en fyr denne Nøytral må være som sier noe som hvertfall jeg er 1000% enig i. Nei, sånne folk kan man ikke ta seriøst. "banke-seg-i-hodet-veldig-hardt-smily"

Jeg er forresten helt sikke på at jeg har sett denne "Safari" før. Kan det være Klokan? Ja, det må det være.

Du må jo være full  hvis du tror det er Klokan. Det er ikke hans måte å skrive på i det hele tatt. Det var heller ikke nøytral som startet denne tråden, men safari. Derfor virker det litt merkelig at han plutselig kommer med masse ting som bare omhandler konflikt med BRH, og ikke PH. Safaris innlegg omhandlet ting litt mer generelt. Det virket påfallende at en person sitter med så mye informasjon, kaller seg først nøytral, men innrømmer at han holder med FFK. Etter alt dette så kommenterer han ting som omhandler BRH. Det virker ikke spesiellt nøytralt spør du meg.

Jeg må si at du har et utrolig voksent ordforråd og argumenterer bra! Les innlegget ditt en gang til, så forstår du hva jeg mener. Håper du får noe ut av all den aggresjonen din. Dessuten er nok ikke du den rette til å kritisere meg for å ikke akseptere andre meninger. Du kommenterte jo innlegget til Safari veldig voksent, med gode argumenter.

Har ingen problemer med å takle at folk mener noe annet, men dette virket som en annen bruker.

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24