Husk meg
Brukernavn
Passord

Fantastiske bilder av London by night

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 30 aug 08, 11:24
Endret: 30 aug 08, 13:27
Endret av: denialsander

London by night

Emnet sier det meste.

 

 

Mod: Redigert lang link.

---------------------------

Rødhvitelite-ultrasmentalitet


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 30 aug 08, 12:40

Fantastisk flotte bilder. Savner å dra til London - sist jeg var der hadde jeg omtrent 3 timer i SoHo før jeg måtte hjem igjen...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 30 aug 08, 13:16

Sinnssykt kule bilder!

Nå fikk jeg lyst til å flytte tilbake.

Fantastisk by!

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 30 aug 08, 15:11
Endret: 30 aug 08, 15:14
Endret av: FFK1903

Hvordan i helvete får han til å ta bilder i et helikopter om kvelden/natta? Kort lukkertid og samtidig få inn nødvendig lys er imponerende!

Ikke fullt så imponerende bilder, men samme by i det minste! Til og med et par bilder jeg vet Holters kommer til å "like" godt.

Tongue out

Har ikke London innført noen kjipe skjenkeregler nå forresten? Stenger tidligere enn resten av landet? Tror faktisk siste gang jeg var i London var jeg da tok de bildene (og akkurat kjøpt kameraet). Blir vel en tur tilbake dit en gang, selv om jeg fortsatt setter Liverpool og ikke minst Dublin høyere på ønskelisten...


Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03
Innlegg: 1389

Lagt til: 30 aug 08, 15:23

bare vært der én gang. lyst til å dra tilbake snart. får ikke mindre lyst av å se slike bilder :)


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 30 aug 08, 18:09

Opprinnelig postet av FFK1903

Hvordan i helvete får han til å ta bilder i et helikopter om kvelden/natta? Kort lukkertid og samtidig få inn nødvendig lys er imponerende!

Nå er vel fotografen en av verdens mest anerkjente "flyfotografer" og har nok råd til å kjøpe noe litt dyrere enn et D40 som halve norges befolkning har.  Ikke alle bildene må være tatt med kort lukketid, men sannsynligvis, uansett om han har gyro eller ikke.

Det er jo noe støy synlig i bildene og det er sannsynligvis høy ISO, men det er egentlig umulig å si sikkert ettersom bildene er skalert ned og komprimert.

Kan det være mulig å ta to bilder av samme motiv, ett med kort lukketid og ett med lang og bruke Photoshop til å tweake dem sammen?  Da vil du kunne beholde de lysintense delene av bildet som er tatt med lang lukketid og beholde skarpheten i biler, etc. med kort lukketid.

Hmm... Høres litt for komplisert ut. Kanskje han bare er veldig god. Cool

Etter å ha googlet litt har jeg iallefall funnet to kameraer han har brukt Fuji G617  (Gx617?)og Pentax 645 (digital eller film er usikkert), men det er sikkert mer snacks hos mannen også.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 30 aug 08, 21:11
Endret: 30 aug 08, 21:13
Endret av: FFK1903

Jepp, regner med det er litt dyrere kamera ute og går ;) Men ettersom han har fryst samtlige bevegelser i bildene, så regnet jeg med at alle bildene er tatt med kort lukkertid.

Alternativet er jo at han hadde en djevelsk bra pilot med seg som holdt helikopteret dønn stille mens fotografen kunne ta bildene med lang lukkertid ;) Ellers er det vel vanskelig å skape skarpe bilder. Ustødig kamera/heliopter og lang lukkertid er ofte en dårlig kombinasjon :p


pølse

A-lagspiller

Ble medlem: 15 mar 04
Innlegg: 525

Lagt til: 30 aug 08, 21:21

Var faktisk bombesikker på at han hadde brukt Nikon D3, hvor du kan ta bilder med over 25 000 ISO. Da kan du jo nesten fryse et tog i de dypeste tunneller.

---------------------------

These pretzels are making me thirsty!


Knuty

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05
Innlegg: 2289

Lagt til: 31 aug 08, 18:34
Endret: 31 aug 08, 20:52
Endret av: Knuty

Nå står det jo tydelig at han har brukt et avansert system av gyro-stabilisatorer.. De kan holde kontroll på bevegelsene, slik at kameraet peker i samme retning, selv om helikopteret beveger seg/vibrerer.

Lukkertiden er kanskje kort, men dette ville ikke vært mulig uten et godt system for stabilitet.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 31 aug 08, 19:04

Opprinnelig postet av Knuty

Lukkertiden er kanskje kort, men dette ville ikke vært mulig uten et godt system for stabilitet.

Det er sant. Men det er lett på enkelte bilder å se at lukketiden er kort - spesielt bildene med biler i.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Knuty

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05
Innlegg: 2289

Lagt til: 31 aug 08, 20:23

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av Knuty

Lukkertiden er kanskje kort, men dette ville ikke vært mulig uten et godt system for stabilitet.

Det er sant. Men det er lett på enkelte bilder å se at lukketiden er kort - spesielt bildene med biler i.

Jepp, det stemmer det. Imponerende arbeid, fra en meget, meget dyktig fotograf..


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 31 aug 08, 20:25

Opprinnelig postet av Knuty
Nå står det jo tydelig at han har brukt et avansert system av gyro-stabilisatorer..

Kan dette spesialtilpasses fotballspillere også? Enkelte sliter jo med stabilliteten. Vil ikke har noe sprell fra Pelu mot FFK!

Uansett, av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan det systemet ser ut, må i tilfelle være kompliserte og nøyaktige greier.

 


Knuty

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05
Innlegg: 2289

Lagt til: 31 aug 08, 20:31
Endret: 31 aug 08, 20:46
Endret av: Knuty

Opprinnelig postet av FFK1903

 

Uansett, av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan det systemet ser ut, må i tilfelle være kompliserte og nøyaktige greier.

 

Nå¨aner jeg ikke hva denne karen har brukt, men det finnes mye forskjelling sånt..

Her har du et eksempel på hvordan noe sånt ser ut.. Et annet her . Slike store løsninger er vel mest brukt når det monteres i kraner, på utsiden av biler osv.

Så lenge helikopteret er nogenlunde i ro, vil et slikt system eliminere vibrasjon såpass mye at man kan ta gode bilder også med moderate lukkertider.

Det finnes også enklere løsninger, beregnet på håndholdt fotografering (eller forsåvidt filming).

Kenyon ser ut til å være en viktig produsent av relativt enkle håndholdtne løsninger, spesielt utstyr som kobles til SLRs.. De fungerer ved at man skrur apparatet til tripod-festet på kamera. Inni denne boksen er det da to gyro'er som roterer hurtig (over 20.000 RPM) langs motsatte akser (altså 90 grader på hverandre), og vil med det stabilisere bevegelser. Dette medfører igjen (nødvendigvis) at man må panorere og tilte kameraet noe langsommere enn man hadde gjort uten en gyro påmontert, nettopp fordi det er slike bevegelser gyroen forsøker å eliminere.

 

Edit: I prinsippet er dette lignende på hva et objektiv med bildestabilisering forsøker å gjøre, bare i mindre format og med mindre komponenter. Der forsøker gyro'er å påvirke en liten prisme inne i objektivet, som igjen påvirker hvordan lyset blir brutt, og sendt mot sensoren/filmen - igjen for å kompensere for bevegelser.


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 22 sep 08, 15:13

Ikke London, men fantastiske bilder lell.

 

http://www.smashingmagazine.com/2008/09/21/25-beautiful-macro-photography-shots-photos/

---------------------------

Rødhvitelite-ultrasmentalitet



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3