Husk meg
Brukernavn
Passord

Unødvendig formulering

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Carlsberg

A-lagspiller
Ble medlem: 14 mai 04
Innlegg: 366

Lagt til: 22 aug 08, 10:17
Endret: 22 aug 08, 10:18
Endret av: Carlsberg

I artikkelen om vår nye spiss fra Ghana foretar artikkelforfatteren en henvisning til et norsk rockeband. Selv om vi som kjenner Turboneger forstår henvisningen kan den veldig lett misforstås av de som ikke er like vel bevandret i norsk rock. Og en slik misforståelse vil tjene ffksupporter.net veldig dårlig.

 


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 22 aug 08, 10:38

Jeg reagerte på ordet jeg også. Ikke på den måten at jeg tok meg nær av det personlig, men jeg tenkte at "å nei, nå blir det bråk...".

Jeg syns det helt klart er problematisk å trekke opp grenser for hvor politisk korrekt en skal være, hvor "nøytralt" en er nødt til å formulere seg for å prøve å sikre at ingen blir støtt. Det er vel ikke mulig engang! Og jeg syns det er direkte idiotisk at en skal være nødt til å fjerne "Vesle Hoa" fra nye opplag av Torbjørn Egners sangbøker.

Jeg holdt på å si at det er jo ikke en kjeft som trur at formuleringa "turboneger" var vondt eller rasistisk ment - men det er det jo helt sikkert noen som trur. Personlig sliter jeg mer med ting som f.eks. Frps på overflaten "renslige" lefling med folks rasistiske impulser (hvor ingen kan ta dem - i hvert fall ikke partitoppene - for å ha sagt noe "feil", men hvor det allikevel er helt åpenbart hva de mener. Da Carl Ivar snubla over dette sjakktrekket i 1987, begynte folk åpenlyst å skryte av å være rasister. Nå sier de "jeg er ikke rasist, altså, men...") enn en i utgangspunktet morsom lek med ord som dette.

Men skulle jeg sjøl treffe en beslutning om å bruke ordet "turboneger" eller ikke (jeg hadde nok ikke brukt det uansett, men samma det), så ville jeg nok skilt mellom om jeg skrev noe "redaksjonelt" (som en artikkel på vegne av FFKsupporter.net) eller "personlig" (et forumunnlegg, en blogg, en kronikk e.l.). Og "redaksjonelt" hadde nok ikke jeg brukt ordet.

---------------------------

Hater hat!


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 22 aug 08, 10:47
Endret: 22 aug 08, 10:48
Endret av: Per Egil

Hei Carlsberg og Magnum

Det er flere som har reagert på formuleringen, og denne er nå endret.

Personlig synes jeg det blir helt feil å blande inn rasisme i en slik diskusjon. Selv om ordet "neger" kan oppfattes som nedsettende, brukes det fortsatt i norsk dagligtale i kontekster som, selv om man legger godviljen til, ikke kan kan oppfattes som rasistiske. Og jeg tviler sterkt på at Are Kalvø mente å være rasistisk da han skrev "Kunsten å være neger".

Som Carlsberg helt riktig poengterer forsøkte jeg meg på en liten rockereferanse, men muligheten er selvsagt til stede for at noen ikke tok denne eller føler seg støtt.

Jeg takker for tilbakemeldingene og tar disse til etteretning. Jeg skal trå litt forsiktigere neste gang.

Uansett gleder jeg meg til å se begge våre nye spillere i aksjon.

Med vennlig hilsen

Martin Henriksen

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 22 aug 08, 11:03

Jeg er egentlig helt enig med deg, jeg skjønner hva du mente med formuleringa, og, ja, ordet "neger" brukes i mange sammenhenger på en helt "uskyldig" måte.

Torbjørn Egner brukte naturligvis ikke ordet på noen rasistisk måte i "Vesle Hoa". Han hadde nok, som 99,98 % av resten av den norske befolkninga på 50-tallet, veldig lite kunnskap om Afrika og afrikanske kulturer i det hele tatt.

Turboneger (bandet) - som var et ganske annet band da de tok navnet enn de er i dag - fant det nok på dels av humoristiske, dels ironiske og dels provokative årsaker.

Are Kalvø brukte ordet ironisk, for nettopp å sette fokus på rasisme (særlig den som som skyldes kunnskapsløshet) og understreker veldig godt hvorfor ordet er problematisk.

Personlig sliter jeg mer med ordet "fremmedkulturell" enn jeg sliter med "neger". Men det kan nok være lurt å trå forsiktig innimellom, ja... Wink

---------------------------

Hater hat!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3