Husk meg
Brukernavn
Passord

Da TV2 filmet hjertestansen på tribunen i går (FFK-TIL)

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 12 aug 08, 21:28

Under kampen i går utartet det seg noe ganske dramatisk på hovedtribunen. En person fikk hjertestans og vaktmannskap måtte iverksette HLR, og Røde Kors kom ilende til. Alle som så kampen på tv, meg selv inkludert, fikk med seg dette. Hvor godt dette ble lagt merke til på stadion og om det ble vist på storskjermene, er for meg uvisst.

Det ble heldigvis ingen sak av det hos kommentatorene. Morten Langli sa vel bare kort "Oi. Noe alvorlig skjer på hovedtribunen". Jeg er ikke 100% sikker på hva han sa, men all ære til ham for at han ikke gjorde noe mer ut av det.

Et aspekt er personvern, uten at det behøver mer utdypning. Et annet er de pårørende. En kan jo bare tenke seg hvor sjokkerende og grusomt det ville vært å se sin egen mor, far, bror, ektefelle eller lignende motta hjerte- lungeredning på riksdekkende tv. Det er dramatiske bilder selv for en nøytral tilskuer. Et uhyre viktig poeng er at dette har absolutt ingenting med en tv-dekning av en fotballkamp å gjøre!

Personen ble heldigvis stabilisert på sykehuset i følge f-b.no

Alle frivillige, vaktmannskap, Røde Kors og andre som var involvert i saken fortjener et stort klapp på skuldra for flott og viktig jobb. Godeste Waters er en omdiskutert mann, men i går gjorde han og spesielt hans team en fremragende jobb, og heldigvis gikk det bra.

Jeg har tenkt til å skrive et klagebrev til TV2 for at de filmet dette, og i den anledning lurer jeg på om noen av dere andre har reagert noenlunde likt. De som vil må gjerne sette sitt navn på brevet, slik at de ser at mange står samlet bak dette. Til dere som eventuelt måtte være helt uenig i min reaksjon, så er det helt greit, men la da helst være å trekke dette ut i det vide og det brede. Jeg kommer uansett til å sende brevet, så får vi se hva TV2 svarer.

Til moderatorene: Hvis dette ikke hører under denne kategorien må det gjerne flyttes, men jeg håper å skape litt blest rundt saken, og det angår på sett og vis FFK.

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 12 aug 08, 21:45

Idiotene i TV2 fornekter seg ikke. Personvern er et fremmedord hos både TV2 og FB.


solano2

Landslagsspiller
Ble medlem: 30 mar 07
Innlegg: 1217

Lagt til: 12 aug 08, 21:47

Jøss...De filma i 3 sekunder og det var jo ikke sjans i havet å se hvem som lå der..Var jo ikke akkurat noe nærbilde heller.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 12 aug 08, 21:55

Jeg satt omtrent 5 seter og 2 rader unna vedkommende som fikk hjertestans. Det ble opplevd som noen dramatiske minutter - der én del av meg ønsket å se mer på det som skjedde på tribunen (ja, nysgjerrighet er en sterk drivkraft...) og en annen del ønsket å få med resten av kampen.

Jeg vil også rette ros til vaktmannskapene, røde kors, legen(e), sikkerhetsvakter, politi og ikke minst ambulansepersonellet. Det ble handlet raskt og resolutt av alle involverte:

Ved første rop om hjelp ble det litt "armer og bein", men en stadionvert ble kontaktet kjapt. Vedkommende sprang fort til nærmeste person med walkie-talkie, og det tok kanskje ett minutt før de første røde kors-personene var på plass. Deretter kan jeg tenke meg at det tok maksimalt ett minutt før en person med hjertestarter var på plass. Da mottok allerede mannen hjertekompresjon. Det ble da tilkalt ambulanse - som kom fra Fredrikstad-siden og var på plass utenfor stadion kanskje 6-7 minutter etter at mannen segnet om og første rop om hjelp ble hørt.

FFKs vaktmannskap, inkludert Waters, viste handlekraft og godt omdømme og fikk bidratt til å pushe nysgjerrige tilskuere unna.

Vi snakket om det på jobben i dag - og endte vel opp med den konklusjonen at det finnes ikke noe bedre sted for noen å få hjerteproblemer. Det er villige mennesker, kompetente mennesker og ikke minst - utstyr - til å håndtere hendelser.

Jeg ble imponert over hva som skjedde og hvordan det ble håndtert.

Når det gjelder TV2 kan jeg ikke uttale meg, siden jeg ikke vet hva TV2 viste av bilder, om det f.eks. var mulig å se ansiktet til vedkommende og graden av detaljer for å kunne gjenkjenne vedkommende. Selvsagt er det i en livesending vanskelig for TV2 å avgjøre hva som skal vises live eller ikke, fordi det er avgjørelser som skal tas på veldig kort tid. Hvis du, Scout, mener bildene var av slik karakter at det er naturlig å sende en klage til TV2 synes jeg selvsagt du skal gjøre det. Utfra det du skriver kan det ikke ha blitt fokusert så mye på, siden kommentatorene ikke sa så mye om det - de ser jo selvsagt på monitor hva som vises live - og det virker jo positivt.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


iatros

Bedriftsspiller

Ble medlem: 23 feb 08
Innlegg: 6

Lagt til: 12 aug 08, 22:00

Er dette virkelig noe å gjøre noe mer ut av? Som poengtert var det ikke mer enn 2-3 sekunder på skjermen, personen var overhodet ikke identifiserbar og kommentatorene gjorde ikke noe mer ut av det enn å nevne at det var en lite hyggelig situasjon. Det er da like "ille" som at de viser en bussulykke eller andre hendelser der de involverte ikke er identifiserbare, spør du meg... 


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 12 aug 08, 22:03

Om det hadde blitt filmet i 3 sekunder eller 3 minutter spiller liten rolle. Det er fortsatt unødvendig og smakløst. Det hadde absolutt ingenting med fotballkampen å gjøre! Nei, man så ikke hvem personen var, men det spiller heller ingen rolle. Når man trenger livsnødvenig hjelp skal ikke det ses om underholdende om det så vises kun et lite glimt av det. TV2 viste en person som trengte hjelp for å overleve! Tenk på det.

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


iatros

Bedriftsspiller

Ble medlem: 23 feb 08
Innlegg: 6

Lagt til: 12 aug 08, 22:16

Opprinnelig postet av Scout
Om det hadde blitt filmet i 3 sekunder eller 3 minutter spiller liten rolle. Det er fortsatt unødvendig og smakløst.

Klart et spiller en rolle. Hadde de filmet hele seansen så hadde det vært spekulativt, men slik det ble gjort viste de at det skjedde "noe" på tribunen, og det var vel også en stopp i spillet da det skjedde. 

Opprinnelig postet av Scout
Nei, man så ikke hvem personen var, men det spiller heller ingen rolle. Når man trenger livsnødvenig hjelp skal ikke det ses om underholdende om det så vises kun et lite glimt av det. TV2 viste en person som trengte hjelp for å overleve! Tenk på det.

Det var vel hele poenget mitt, at TV2 ikke gjorde situasjonen til underholdning. Det var naturligvis ikke _nødvendig_ å vise det, men slik det ble gjort er absolutt ikke noe å reagere så sterkt på, etter mitt syn. 


Tiger

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 06
Innlegg: 660

Lagt til: 12 aug 08, 22:30
Endret: 12 aug 08, 22:32
Endret av: Tiger

Fatter ikke problemet med dette, de sendte kun bilder av dette i 2-3 sekunder og man så ikke ansikt eller noen person. Det eneste man så var at et eller annet alvorlig muligens skjedde.

Ingen som klagde på tv2 når de viste bilder av slåsskampene på Ullevåll under EM kval.

Synes ikke tv2 gjorde noen feil i denne situasjonen. Folk må klage på alt mulig...det er vel kanskje bra, men i denne saken synes jeg ikke bør blåses mer opp en det publikum her har gjort.


Knuty

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05
Innlegg: 2289

Lagt til: 12 aug 08, 22:35

En annen ting - Hvorfor i alle dager var det ikke ambulanse på stadion under kampen? Trodde det var påkrevd jeg?


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 12 aug 08, 23:06

Opprinnelig postet av Tiger

Fatter ikke problemet med dette, de sendte kun bilder av dette i 2-3 sekunder og man så ikke ansikt eller noen person. Det eneste man så var at et eller annet alvorlig muligens skjedde.

Ingen som klagde på tv2 når de viste bilder av slåsskampene på Ullevåll under EM kval.

Synes ikke tv2 gjorde noen feil i denne situasjonen. Folk må klage på alt mulig...det er vel kanskje bra, men i denne saken synes jeg ikke bør blåses mer opp en det publikum her har gjort.

Det er vel en litt annen ting når folk sloss enn når det er en person som er i ferd med å dø? Man kunne også tydelig se en person som var i følge med denne personen, og hadde dette blitt vist til bekjente som visste at disse skulle på kampen, gir jo dette et sjokk, og en helt feil måte å få greie på insidenten.


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 12 aug 08, 23:08

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Det er vel en litt annen ting når folk sloss enn når det er en person som er i ferd med å dø? Man kunne også tydelig se en person som var i følge med denne personen, og hadde dette blitt vist til bekjente som visste at disse skulle på kampen, gir jo dette et sjokk, og en helt feil måte å få greie på insidenten.

Meget viktig poengtert Supreme NTM!

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


solano2

Landslagsspiller
Ble medlem: 30 mar 07
Innlegg: 1217

Lagt til: 12 aug 08, 23:15

Du får sende mailer både hit og dit da vettu! :) Tror ikke du kommer så fryktelig langt med dem.


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 12 aug 08, 23:18

Opprinnelig postet av solano2

Du får sende mailer både hit og dit da vettu! :) Tror ikke du kommer så fryktelig langt med dem.

Det er i og for seg ikke poenget. Så lenge bare én person har reagert, så har TV2 i det minste fått én reaksjon, det er én mer enn de hadde. Velger jeg å holde kjeft og tenke at kanskje det ikke er noe i det fordi 7-8 brukere på ffksupporter.net er uenige med meg, så kan jeg like godt bare legge meg. Kanskje overreagerer jeg, men at ting reageres på er bare sunt.

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


GoFFK

Juniorspiller
Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 105

Lagt til: 12 aug 08, 23:25

Radio Fredrikstad tok dette veldig alvorlig. Bergstrøm og sidekommentatoren var helt ute av seg. De klarte nesten ikke kommentere videre. "Håper det ikke blir jubelscener nå..." osv.

Dessuten så la mannen i studio seg helt flat. Han angret veldig sangvalget (Kilevold sangen). Han var helt fra seg etterpå og beklaget til familien osv. FIkk nesten vondt av teknikeren. Jeg tenkte ikke over at dette gjorde noe.....

Vi er jo mennesker alle sammen og alle syns slikt er veldig trist. Selv TV2. Men når over 10.000 er samlet vil slike ting skje innimellom. Slik er det bare. Sånn sett var jeg overrasket over Radio Fredrikstads reaksjoner. Men som en annen sa her, dette må jo være et av de beste steder å få hjertetrøbbel på. Får inderlig håpe det gikk bra med mannen.....


stiansti

Knøttespiller

Ble medlem: 07 nov 07
Innlegg: 47

Lagt til: 12 aug 08, 23:54

Synes det er beundringsverdig å lage en sak rundt dette! Et bilde som ble vist i 3 sekunder, uten at det var mulig å se hvem personen var! Det var tross alt en hendelse som hendte på stadion, å derfor blir det nok ganske spontant filmet. Sikkert en grunn til at bilde ble tatt bort så fort.

Menmen, hvis det er sånn det skal være må man la være å sette bildet av en bil som har krasjet i avisa også?!


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 13 aug 08, 00:46

tipper det var slik: oi noe skjer på tribunen -> gå til kamera X. Dæven, det er noen med helseproblemer -> tilbake til kampen, la oss ikke vise dette.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 13 aug 08, 00:59

Mener det må være lov å si fra hvis man er sterkt uenig i tv2s vurdering her. Skrives klagen godt og velbegrunnet tar de det sikkert til etteretning.

En annen ting er hva de egentlig skal gjøre med det. Man kan liksom ikke endre en livesending i ettertid. Skjedd er skjedd. Jeg ser ikke helt hva man skal prøve å lære av dette til neste gang. Det kan ikke godt være forbudt å filme tribunene heller. Hadde de gjort et større poeng ut av saken så hadde jeg nok vært mer enig. Men selvsagt skal du bare si fra hva du mener.

Rent prinsippielt har jeg selvsagt ingenting i mot av tv2 kritiseres. Det er som om en grenselandsituasjon smaker litt annerledes på tv2 enn det samme ville gjort på nrk. Men det gidder jeg ikke skrive til dem og si, for det tar de neppe til etteretning uansett.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 13 aug 08, 01:12

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Mener det må være lov å si fra hvis man er sterkt uenig i tv2s vurdering her. Skrives klagen godt og velbegrunnet tar de det sikkert til etteretning.

En annen ting er hva de egentlig skal gjøre med det. Man kan liksom ikke endre en livesending i ettertid. Skjedd er skjedd. Jeg ser ikke helt hva man skal prøve å lære av dette til neste gang. Det kan ikke godt være forbudt å filme tribunene heller. Hadde de gjort et større poeng ut av saken så hadde jeg nok vært mer enig. Men selvsagt skal du bare si fra hva du mener.

Rent prinsippielt har jeg selvsagt ingenting i mot av tv2 kritiseres. Det er som om en grenselandsituasjon smaker litt annerledes på tv2 enn det samme ville gjort på nrk. Men det gidder jeg ikke skrive til dem og si, for det tar de neppe til etteretning uansett.

Det burde vel være rimelig åpenlyst at TV2 ved evt lignende episoder i framtiden har dette i bakhodet og er litt mer varsomme med å sette på et kamera som filmer "noe som skjer".


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 13 aug 08, 01:18

Tilgi litt flisespikking, men "litt mer varsomme" enn å filme 2-3 sekunder?

Altså ikke filme det som skjer på tribunen. Eller hvordan skal det egentlig siles?

Jeg fikk mest inntrykk av at de sluttet å filme når de så hva det var. Først ser de at noe skjer, de retter et kamera dit. Så skjer de hva som skjer, og slutter å filme. Så da ser jeg ikke hva de kan gjøre så veldig mye bedre hvis de ikke slutter helt å filme alt som sker på tribunen.

Men det kan jo være tv2 ser et poeng her, selv om jeg ikke gjør det.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 13 aug 08, 01:54

Appropo personvern, gjelder det i alle sammenhenger?

Veldig bra at det gikk bra med mannen(?) som fikk hjertestans, kudos til Waters og kompani!

---------------------------

Jeg snakker aldri på vegne av noen, kun for meg selv!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24