Husk meg
Brukernavn
Passord

ffksupporter.net lanserer historikk

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 6 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 23 mai 08, 15:26
Det startet som en liten idé blant visjonære menn og har endt opp som et av de rikeste kapitlene i norsk klubbfotball. Dette er historien om Fredrikstad Fotballklubb. Nå får du den servert her på ffksupporter.net.

www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1471

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03
Innlegg: 1046

Lagt til: 23 mai 08, 15:42
Helt fantastisk!! Da har jeg noe å lese på i stedet for det trøtt pensum :)

---------------------------

heia heia...


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 23 mai 08, 15:48
Endret: 23 mai 08, 15:50
Et par motiverende gullkorn:

----------------------------------------------

Det går mange historier om ”Snæbbus”, men denne skal visstnok være sann. Under en kamp var han svært uenig i en dommeravgjørelse. Til slutt ble dommeren lei ”Snæbbus’” bemerkninger.

”Hvem er’e som dømmer? ”

”Hørte dere det, guttær?” ropte ”Snæbbus.

”Han vet ikke det engang!”

----------------------------------------------

Henry Johannessen var inne i sin tredje sesong i FFK, og hadde for lengst etablert seg som en viktig spiller både på klubb- og landslag. Mot Holland gjorde han muligens sin beste landskamp, ifølge pressen var han ”djevelsk elegant”. En talentspeider fra italienske Fiorentina lot seg også imponere av nordmannen. Så høyt var han ønsket at italienerne tilbød 150.000 kroner samt 1000 kroner i ukelønn for hans tjenester – en uhørt sum da vi vet at en gjennomsnittlig arbeiderlønning i 1951 lå på ca 7000 kroner i året.

Men Henry Johannessen takket nei, å flytte til Italia kom ikke på tale. Den italienske klubben ga seg ikke og kom tilbake med et høynet bud, denne gangen på 180.000 kroner (ca. 10 millioner i dag).

 Johannessen var urokkelig. Han og hans forlovede Ingrid ønsket å bli i Fredrikstad.

”Hadde jeg bare meldt avbud til landskampen i Rotterdam, hadde jeg sluppet alt dette bråket”, sa Henry J.

”Når jeg har lyst til å spille fotball gjør jeg det, føler jeg meg ikke opplagt, lar jeg være. Proffotballen, hvor det blir tvang å spille, passer ikke meg”.

----------------------------------------------

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 23 mai 08, 15:53
Dette er fantastisk godt jobbet og er med på å løfte FFKsupporter.net enda et par hakk. Suverent! Stor takk til de som har jobbet med dette!

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 23 mai 08, 16:37

Helt konge!

Fantastisk at ffksupporter.net lanserer den fantastiske historien til FFK her på nett

Mer vinner-historie skal skrives....kanskje allerede i 2008

Hva med å skrive historien til det 10-ende seriemesterskapet til FFK?

---------------------------

FFK Østfold`s fotball-stolthet!
Bygg på stadion til 20 000!

Be Loyal Be Proud Be Stokie!


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 23 mai 08, 17:05

HELT FLOTT, og ikke for å klage men den 1.norgesmesteren er riktignok Grane, men i det gamle erværdige fotballleksikon fra ca 1950, sto det Grane Nordstrand. mao bydelen i Oslo.

Laget spilte forøvrig i Newcastle trøyer, svarte og hvite striper og lange svarte (fhv tettsittende" bukser.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 23 mai 08, 17:59
fantastisk tiltak!!!usedvanlig mer snasent stoff enn dørvelig kjedelig pensum...! fikk frysninger når jeg leste om kamper som den mot kvik i 2div, oslo øst i adeccon, 16mai kampen borte mot ørn horten - vendepunktet. totalt sett sitter jeg igjen med inntrykket at ffk er dyktige på overgangsmarkedet, alle klubber vil gjøre feilkjøp. spillere som gjorde suksess: risholt, ringberg, lars petter hansen, tore pedersen, enerly, bora zivkovic, raio, lund hansen, dadason, kvisvik, brenne, west, bertelsen, shaaban, bjørkøy, gerrbrand, wehrman, gashi, gardar - samt unggutter som tarik, staw, braathen og thomassen. det er de jeg kommer på umiddelbart!

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL 2008


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 23 mai 08, 18:32

nå er husken min som surrer, kanskje var det gamle Grane bildet med tverrstripete trøyer.

Jaja, dette ergret meg nå, at husken bare svitsjer av og på, dimme lys

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 23 mai 08, 19:22
Drømmetidtrøyte!

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 23 mai 08, 19:25
Endret: 23 mai 08, 19:46
Historikken vil etter hvert også bli spritet opp med bilder. ffksupporter.net har kun bilder fra 2003 og fremover. Om noen sitter på bilder fra før det tar vi det gladelig imot. Det er egentlig det samme hva det er, om det så er fra en ubetydelig treningskamp fra 80-tallet. Dreier det seg om FFK har vi bruk for det.

Send meg gjerne en PM eller en mail på mahenrix@hotmail.com. Vi har også mulighet til å skanne bilder. Bildene får dere selvsagt tilbake.

EDIT: Jeg har rundet 1000 innlegg!

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 23 mai 08, 19:52
Veldig bra! Brått hadde jeg lest i nesten 2 timer og det er ganske sensasjonelt til å være meg . Kan kanskje ta med at  den gamle ståtribunen ble erstattet med ny sittetribune vinteren 2003/2004.

Godt skrevet, mange minner som vekkes.

---------------------------

Libertà per gli Ultras!

http://www.brigaderodhvit.com


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 23 mai 08, 19:54
Bra Danan, det skal vi få med.

Om dere kommer på andre ting som mangler eller dere mener er feil er det bare å fyre løs.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


jambo

A-lagspiller
Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 314

Lagt til: 23 mai 08, 20:04
Hva med en oversikt over hvem som har vært formann til enhver tid?

Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 23 mai 08, 20:07
Det kommer, sammen med oversikt over hovedtrener og toppscorer de enkelte år.

Men, veldig bra innspill.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 23 mai 08, 21:15
Endret: 24 mai 08, 01:31
Opprinnelig postet av Per Egil
Det kommer, sammen med oversikt over hovedtrener og toppscorer de enkelte år.

Mye av toppscoreropplegget osv vil komme i statistikken etter hvert.

I første omgang konsentrerer vi oss om tiden i TL, deretter ffksupporter.nets levetid, deretter det lengste nåværende medlem av A-stallen har vært i klubben, og til slutt jobber vi oss helt tilbake til 1903. Vi har det meste av statistikken, men databasen må utvikles, og det er en utrolig kjedelig og langtekkelig pønsjejobb for å få inn alle dataene.

Men fortsett med alle innspillene!

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 24 mai 08, 01:21
Endret: 24 mai 08, 01:56

Det står at Stjernen debuterte i Eliteserien 1975. Feil.

Eliteserien Våren 1974 var det store øyeblikket kommet for Stjernen Hockey. Plassen i øverste serie var sikret. Fra sesongen 1974/75 har Stjernen Hockey alltid vært med i den øvre serien uten opphold, og bare det i seg selv er en bra prestasjon. Dette er fra Wikipedia. Selv synes jeg det står rotete der ang. Stjernen.

Sesongen startet høsten 1974. Var selv på samtlige kamper den sesongen.

Under 1979 står det at det var Nesjagutten som ble slått ut. Nessegutten er det riktige navnet.

1981 : Frode Hansen debuterte mot Nigeria, og denne kampen gikk på Sentralidrettsanlegget på Lisleby.

1983: Reidar Lund toppscorer med 20 mål er riktig. Jørn Andersen har 16 mål etter mine notater, men FFK fikk  selvmål denne sesongen, og det er mulig han er blitt kreditert for disse. Jeg var på begge disse kampene og mener også dette er feil.

31/7 FFK - Vidar : 6-0  Reidar Lund 2, Atle Kristoffersen 2, Tommy Warchoel og 1 selvmål

25/9 Pors - FFK : 1-4 Jan E. Audsen, Reidar Lund, Jørn Andersen + 1 selvmål.

 


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 24 mai 08, 14:27
Endret: 24 mai 08, 14:28
Takk for bra innspill, Rune.

Opprinnelig postet av Rune Haugen
Det står at Stjernen debuterte i Eliteserien 1975. Feil.

Eliteserien Våren 1974 var det store øyeblikket kommet for Stjernen Hockey. Plassen i øverste serie var sikret. Fra sesongen 1974/75 har Stjernen Hockey alltid vært med i den øvre serien uten opphold, og bare det i seg selv er en bra prestasjon. Dette er fra Wikipedia. Selv synes jeg det står rotete der ang. Stjernen.


Det ser ut til at du har rett. Dette er nå endret.

Opprinnelig postet av Rune Haugen
Under 1979 står det at det var Nesjagutten som ble slått ut. Nessegutten er det riktige navnet.

Stemmer, det. Endret.

Opprinnelig postet av Rune Haugen
1981 : Frode Hansen debuterte mot Nigeria, og denne kampen gikk på Sentralidrettsanlegget på Lisleby.

Det står på NFF sine sider at kampen ble spilt i Oslo. Er du sikker på at den ble spilt på Lisleby?

Opprinnelig postet av Rune Haugen
1983: Reidar Lund toppscorer med 20 mål er riktig. Jørn Andersen har 16 mål etter mine notater, men FFK fikk  selvmål denne sesongen, og det er mulig han er blitt kreditert for disse. Jeg var på begge disse kampene og mener også dette er feil.

Her lener vi oss på statistikken i Fredrikstadgutter våre veier. Der står Lund med 20 mål og Andersen med 18.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 24 mai 08, 17:03

Jeg har statistikk ( kun serie, ikke cup ) ang. FFK siden 10-klubbsserien starta i 1963 og fram til nå. Jeg har begge bøkene som FFK har gitt ut, og det er nok av feil i de.

Frode Hansens kamp er det mulig jeg husker feil. Men mener å huske kampen endte 1-1, og at denne privatkampen ble lagt til Sentralidrettsanlegget i den perioden FFK spilte der ( p.g.a. reperasjoner på Holmen ). Så når du la ut den linken ble jeg overraska over resultatet også.

 


windingstad

Bedriftsspiller
Ble medlem: 25 mai 08
Innlegg: 6

Lagt til: 25 mai 08, 17:02
Dette var morsomme saker. Bra jobba! Særlig å lese om veien opp fra 2.div, som jeg fikk gleden av å følge tett, var morsom. Noen bilder kommer nok aldri til å forsvinne fra netthinnen, som det av den noe berusede Marcus Ringberg fra scenen i et telt på dampskipsbrygga: "Vi e i Tippeligan" For fan! Vi e i Tippeilgan!" Eller den legendariske klappeseansen for "Kristian Østli" på Halden Stadion...flere som husker den? Forøvrig vil jeg anbefale alle som ikke har gjort det å skaffe seg Are Byes bok....den karen har lagd bok av alle de morsomme FFK-øyeblikkene de siste 20 årene eller noe. Verdt å lese!

jambo

A-lagspiller
Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 314

Lagt til: 25 mai 08, 17:54
Kopierer dere bare 100-års boka til FFK?


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 6 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3