Husk meg
Brukernavn
Passord

Styrearbeid, forvaltning og sunn fornuft

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 11 apr 08, 10:08
Jeg tror det kommer til å bli veldig vanskelig å finne gode folk til styret i framtida, når vi ser at folk med erfaring blir overkjørt til fordel for svært løse rammer og fullmakter, og en useriøs innstilling til det å sitte i styret.

Jeg har lang erfaring som styreleder i idrettslag med mer enn 3000 medlemmer sjøl, og det jeg har lært av dette er at det å sitte i et styre krever et totalt forskjellig sett med ferdigheter og egenskaper fra det å være ildsjel og drivkraft i et supportermiljø eller idrettslag.

 - Det er klart man skal ha løpende kontroll med økonomi.
 - Det er klart en skal følge opp leiekontrakter, avtaler om drift osv
 - Det er klart man skal ha en leder
 - Det er klart man må dra nytte av det erfaringsgrunnlaget som finnes i et styre
 - Det er klart man skal ha orden på hvem som kan attestere fakturaer

Nei, jeg synes det høres ut som om vi må få inn en sterk leder i PH, en leder som ikke nødvendigvis alltid går i rødt og hvitt, men en leder som ALLTID har god forvaltnings-skikk og -kultur i bånn for alt som blir sagt og gjort.

Et styre skal ha, etter min mening, en avstand til den daglige virksomheten sånn at man kan se klart, og ta rett avgjørelse, sjøl om det kan være smertefullt for enkeltpersoner eller grupper med kraftig eierforhold til organisasjonen og/eller konktrete oppgaver.

Det er absolutt ingenting som taler for at styret i en stor medlemsorganisasjon er den gruppa personer som skal gjøre jobben i det daglige. Snarere tvert imot.

Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 11 apr 08, 10:29
Endret: 11 apr 08, 10:29
Kloke ord dette, Asgeir. Jeg er stort sett enig i alt du skriver.

Jeg vet det har vært diskutert tidligere, men en mulighet kunne være å ansette en leder i en heltidsstilling. Den store, og voksende, arbeidsmengden i Plankehaugen var, slik jeg har forstått det, grunnen til at Lars Thoresen trakk seg ut av PHs ledelse noen år tilbake.  Det er grunn til å tro at arbeidsmengden ikke  har blitt noe mindre, og om organiseringen er så rotete som Morten Stene hevder bør man kunne se på muligheten å ansette en daglig leder. Om Plankehaugens økonomi fortsatt er så god som tidligere bør det være rom for dette.

Dette bør (selvsagt) være en person med erfaring fra organisasjonsarbeid.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 11 apr 08, 10:55

Vanskelig å si seg uenig i dette, men skjønner ikke hvorfor supportere på død og liv skal organisere seg så enormt. Ekte engasjement og initiativ finner alltid veien fram allikevel..

 

 


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 11 apr 08, 11:18
Opprinnelig postet av foyn

Vanskelig å si seg uenig i dette, men skjønner ikke hvorfor supportere på død og liv skal organisere seg så enormt. Ekte engasjement og initiativ finner alltid veien fram allikevel..

Fordi det begynner bli nødvendig å ha en fast organisasjon når man når et visst nivå... ! Det er ikke mulig å administrere flere tusen medlemmer, å forvalte en økonomi nærme millionklassen og samtidig velge å ikke ha en skikkelig organisasjon på plass. Det resulterer i cowboy-takter som kan være greit når man forvalter 100 personer, men ikke på dette nivået.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 11 apr 08, 11:27
Endret: 11 apr 08, 11:50

 

Opprinnelig postet av denialsander

Fordi det begynner bli nødvendig å ha en fast organisasjon når man når et visst nivå... ! Det er ikke mulig å administrere flere tusen medlemmer, å forvalte en økonomi nærme millionklassen og samtidig velge å ikke ha en skikkelig organisasjon på plass. Det resulterer i cowboy-takter som kan være greit når man forvalter 100 personer, men ikke på dette nivået.

 

 

Selvfølgelig enig i det, men det er steget foran jeg ikke skjønner. Å kunne representere/jobbe for en så ulik gruppe som "supportere" fremstår nesten meningsløst. Kan noen forklare meg konkret hva f.eks PH har bidratt med for at FFK skal ta flere poeng ?


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 11 apr 08, 12:18
Det kan vel kanskje være en tanke for PH å fokusere på supportervirksomhet og ikke drive med investeringer. Aristokraten, hest og kafé er ikke nødvendig for driften og legger masse ekstrarbeid på styret. De har mer enn nok med å forsøke å  drive supporterklubb effektivt, om de ikke skal starte med alle slags risikable og tidkrevende investeringer i tillegg.

---------------------------

"Hest er best, ingen protest! Klemz"
- Styret i Plankehaugen


Espen

A-lagspiller

Ble medlem: 28 okt 03
Innlegg: 668

Lagt til: 11 apr 08, 13:13
Hva i alle dager er greia med denne travhesten som visstnok står på for for Plankehaugens regning? Høres jo helt sprøtt ut...

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 11 apr 08, 13:25
Jeg lover, hvis ikke hesten selges eller skytes, så vil ikke jeg fornye medlemskapet i plankehaugen. Det er rett og slett latterlig at 5-6 eldre herrer koser seg på travbanen med en hest som vi supportere er med på å betale for.

---------------------------

Frode
- Semper fi Fredrikstad
- Norgesmester 2006
- Seriemester 2009


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 11 apr 08, 13:27
Endret: 11 apr 08, 13:29
Opprinnelig postet av Espen
Hva i alle dager er greia med denne travhesten som visstnok står på for for Plankehaugens regning? Høres jo helt sprøtt ut...

Les "Plankehaugen går så det suser"

og

Den jæv..... hesten igjen....

Jeg har allerede meldt meg ut, og dagens FB-artikkel gjør ikke at jeg angrer på det valget...

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 11 apr 08, 14:15
Og medlemsskap koster ?? Omtrent som en pizza. Det har jeg alltids råd til uansett. Og hvis FFK havner i en ny finale, så er jo billetten sikra p.g.a. ansiennitet i PH. Jeg foretrekker nok å fortsatt være med.

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 11 apr 08, 14:43
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Og medlemsskap koster ?? Omtrent som en pizza. Det har jeg alltids råd til uansett. Og hvis FFK havner i en ny finale, så er jo billetten sikra p.g.a. ansiennitet i PH. Jeg foretrekker nok å fortsatt være med.


Nå er det ikke prisen jeg kritiserer, det er ett billig medlemskap. Og jeg fikk kjøpt billett til cupfinalen pga sesongkortet og ikke PH medlemskapet.

---------------------------

Frode
- Semper fi Fredrikstad
- Norgesmester 2006
- Seriemester 2009


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 11 apr 08, 15:08

Opprinnelig postet av Frode
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Og medlemsskap koster ?? Omtrent som en pizza. Det har jeg alltids råd til uansett. Og hvis FFK havner i en ny finale, så er jo billetten sikra p.g.a. ansiennitet i PH. Jeg foretrekker nok å fortsatt være med.


Nå er det ikke prisen jeg kritiserer, det er ett billig medlemskap. Og jeg fikk kjøpt billett til cupfinalen pga sesongkortet og ikke PH medlemskapet.

Du er da ikke sikra billett selv om du er sesongkortinnehaver.


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 12 apr 08, 00:25

Opprinnelig postet av Frode
Jeg lover, hvis ikke hesten selges eller skytes, så vil ikke jeg fornye medlemskapet i plankehaugen. Det er rett og slett latterlig at 5-6 eldre herrer koser seg på travbanen med en hest som vi supportere er med på å betale for.

He he. Sinna nå Frode!!. Har stusset litt ang. den hesten jeg å, Så der er vi enige, har ingenting i en supporterklubb å gjøre. Men det finnes andre ting i Plankehaugen som skulle vært fjernet før den hesten, uten at jeg skal utdype det her nå. Nå er det faktisk lørdag og kampdag. Bare 18 timer og 36 min til kampstart. Kos dere folkens, årets første borteseier er et faktum i dag.

Hilsen Henning Bødtker-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 12 apr 08, 16:14
Bare lurer, på hvilken generalforsamling ble det bestemt at PH skulle drive en kafe ?

---------------------------

Et lag skal rykke direkte ned fra TL i år, og det skal bli HamKam...
----
Vi har fått Wallace, når får vi Grommit ?
------
FFK - Østfolds stolthet


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 12 apr 08, 16:55

Opprinnelig postet av Bob Page
Bare lurer, på hvilken generalforsamling ble det bestemt at PH skulle drive en kafe ?

http://webhotel.enkelweb.no/plankehaugen27/system/script/GetFile.asp?ID=1

Post 10. er heller ikke gjennomført. Det var mening at ekstraordinær skulle være ca. 2 uker før seriestart. Jeg kan heller ikke huske at PH-kafe var oppe til vedtak. Mulig jeg husker dårlig men.


Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03
Innlegg: 1150

Lagt til: 12 apr 08, 22:21

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Espen
Hva i alle dager er greia med denne travhesten som visstnok står på for for Plankehaugens regning? Høres jo helt sprøtt ut...

Les "Plankehaugen går så det suser"

og

Den jæv..... hesten igjen....

Jeg har allerede meldt meg ut, og dagens FB-artikkel gjør ikke at jeg angrer på det valget...

Noen i Fredrikstads supporterklubb vurderer feil, og vil satse på en hest. Du er så opphengt i denne hesten at dine signaler til alle i Fredrikstad er at "jeg gir opp". Jeg er ikke supporter lenger. Hva er det for signaler å gi? Dette ligner ikke deg............-

---------------------------

VærsteUltras


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 12 apr 08, 23:18
Opprinnelig postet av Møklegård
Opprinnelig postet av Holters
Jeg har allerede meldt meg ut, og dagens FB-artikkel gjør ikke at jeg angrer på det valget...

Noen i Fredrikstads supporterklubb vurderer feil, og vil satse på en hest. Du er så opphengt i denne hesten at dine signaler til alle i Fredrikstad er at "jeg gir opp". Jeg er ikke supporter lenger. Hva er det for signaler å gi? Dette ligner ikke deg............-

Høh? Er dette ment seriøst? Må man være medlem av Plankehaugen for å være supporter?

Jeg ser ikke på meg selv som noen nikkedukke og nekter å være medlem av noe jeg ikke føler jeg kan stå inne for. Jeg klarer ikke å akseptere hvordan Plankehaugen er organisert, hvordan de har opptrådt i media, hvordan ting blir avgjort og idiotiske "investeringer" som denne med hesten. Sistnevnte er bare en del av et større bilde - jeg meldte meg ikke ut da Hesten ble vedtatt, men i det siste har det vært en økende grad av idiotiske hendelser. For meg stinker det av hele greia, og som student i Bergen har jeg ikke mulighet til å involvere meg i Plankehaugen selv. Synd at en kar som virker så fornuftig som Stene føler at må trekke seg.

Og nei, jeg føler meg over hodet ikke som noen mindreverdig FFK-supporter av den grunn.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 14 apr 08, 00:14
Det beste du kan gjøre med PH-medlemsskapet er vel å ta det med på årsmøte/generalforsamling og tale så det tordner...

Er ellers totalt enig i det du skriver om grunnlaget for at du melder deg ut, Holters. Jeg sitter med PH-felt-årskort, og vil således ikke kunne melde meg ut uten at jeg mister årskortet. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan delta aktivt i diskusjoner her inne, som tross alt favner om en god del kjernemedlemmer...

Jeg tror PH er nødt til å få et styre som har basis i erfaring i styrearbeid, og ikke "ildsjel". Man kan skrive tjukke bøker om ildsjelens fortreffelighet, men at man som ildsjel også har en gudegitt evne til å drive god forvaltning, ja det må man slite med å dokumentere statistisk...

Som styremedlem i et styre i en så stor gruppe medlemmer har man diverse utfordringer:
1) Å være ryddig med styrevedtak kontra hva som faktisk blir gjort, og hvilke fullmakter som blir gitt
2) Å la medlemsmassens mening komme best mulig til syne i ethvert vedtak, og ikke la sine egne idéer og eierforhold stå i veien for den gode avgjørelse
3) Å sette hensynet til medlemsmassen, i vid forstand, så høyt som det er mulig, og dette inkluderer supporterfraksjoner som ønsker å utføre sitt supporterskap på alternative måter
4) Å få en klart definert organisasjon som fordeler ansvar og fullmakter på en hensiktsmessig måte, inklusive ekstern regnskapsfører, leder, nestleder, økonom og sekretær, talsperson osv osv
5) Å få en organisasjon som bruker tillitsvalgtes og bidragsyteres evner på best mulig måte uten at nøkkelpersoner blir utbrent og går lei

Jeg mener å huske konkrete vedtak og avgjørelser som åpenbart bryter flere av disse utfordringene, for å si det sånn...

Nei, til høsten er jeg på plass på Gullberg/Cicignon, så da skal jeg nok forsøke å engasjere meg litt mer i PH. Det er tungt å engasjere seg når en ikke bor i byen, naturligvis, Holters.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3