Husk meg
Brukernavn
Passord

Bråk i forbindelse med Stabæk - LSK og påfølgende utestengelser

Flat Trådet Nøstet
Side 4 av 5 4

danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 15 apr 08, 16:48
Opprinnelig postet av endre
neivel??? Du tror at klanen har gått god for 14 ACAB skilt? Du tror ikke det har noe med at de møter LSK som har hatt problemer med Ultras, og tar avstand fra ACAB hendelsen som de hadde selv?

Det var ikke slik jeg tolket den. Jeg tenkte at det var en humorgreie mot LSK som klubb, fordi LSK tidligere i uken gikk ut å sa at:  "LSK har for sesongen 2008 bestemt at all ultrasrelatert bekledning, flagg, skjerf, tostangs osv er forbudt."
Men jeg kan jo ta feil..

---------------------------

Libertà per gli Ultras!

http://www.brigaderodhvit.com


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 15 apr 08, 17:08
Ren sarkasme fra klanen! genialt

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
KLE DEG I LAGETS FARGER PÅ STADION!


Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Spørsmål, Hvor mange ganger har L.pool vunnet Premier League?

*22.05.08*


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 15 apr 08, 18:11
Jeg tror vi mener det samme Danan :) Bare at jeg var litt krassere, og sikkert mye troettere! :)

---------------------------

døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 15 apr 08, 20:44
Endret: 15 apr 08, 21:01

Opprinnelig postet av danan
Opprinnelig postet av endre
neivel??? Du tror at klanen har gått god for 14 ACAB skilt? Du tror ikke det har noe med at de møter LSK som har hatt problemer med Ultras, og tar avstand fra ACAB hendelsen som de hadde selv?

Det var ikke slik jeg tolket den. Jeg tenkte at det var en humorgreie mot LSK som klubb, fordi LSK tidligere i uken gikk ut å sa at:  "LSK har for sesongen 2008 bestemt at all ultrasrelatert bekledning, flagg, skjerf, tostangs osv er forbudt."
Men jeg kan jo ta feil..

Du tar ikke feil. Vålerenga-supporterne har i allefall ikke vært godvenner med politiet, og bannerne var mer et angrep på LSK-ledelsen, ikke KFL. Og for å vise at takhøyden for sånne bannere kanskje er en del lavere på for LSK-supportere nå. Det er jo ikke mer enn to uker siden noen Vålerenga supportere og politiet kom i klammeri, hvor 200 personer ropte "All cops are bastards (ACAB)".

http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/01/531238.html

IB sin versjon: http://iskoboys.com/Oslopolitiet%20pa%20kick%20off%20party.html

 


Markus

Juniorspiller
Ble medlem: 15 mar 04
Innlegg: 106

Lagt til: 15 apr 08, 21:58
LSK har ihvertfall nå bannlyst ultrasbeklednng.. Kommer de i vanlig supporterutsyr så kommer de inn.

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 15 apr 08, 22:31
Opprinnelig postet av Markus
LSK har ihvertfall nå bannlyst ultrasbeklednng.. Kommer de i vanlig supporterutsyr så kommer de inn.


Spenstig av LSK. To spørsmål stiller jeg meg selv. Hva er ultrasbekledning i deres øyne? Går det an å forby tekstiler?

---------------------------

Burn in hell, por favore..


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 16 apr 08, 00:01
Opprinnelig postet av bønna
Opprinnelig postet av Markus
LSK har ihvertfall nå bannlyst ultrasbeklednng.. Kommer de i vanlig supporterutsyr så kommer de inn.


Spenstig av LSK. To spørsmål stiller jeg meg selv. Hva er ultrasbekledning i deres øyne? Går det an å forby tekstiler?


Har tenkt litt på den jeg og! Hva er Ultrasbekledning? Kun Lacoste, Fred Perry, Stone Island, Armani og Burberry?! Sikkert en bedagelig jobb å nekte folk i disse tekstilene :) Betyr det da at jeg ikke kan flæshe min Stone Island genser, som er deilig og varm på LSK kampen i September? Er det da automatikk i at jeg skal banke opp noen?

---------------------------

døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 16 apr 08, 00:10
Du skal være rimelig tjukk i huet for å ikke forstå hva LSK mener med ultrasbekledning.

Du skal videre være rimelig tjukk i huet for å forsvare slik oppførsel som dette.

Du skal være enda mer tjukk i huet for å ikke forstå at det er nødvendig å iverksette preventive tiltak her til lands, slik at vi ikke ender opp med for eksempel svensklignende tilstander.

Dette minner meg faktisk om NOKAS-ranet og hvordan den norske stat taklet den: Politiet fikk ubegrenset med ressurser; ranerne skulle tas koste hva det koste ville, og det klarte de. Norge markerte at dette er totalt uakseptabelt. Hva ser vi per i dag? Jo, det finnes ikke liknende bande- og væpnede ran her til lands, mens i Sverige, der de ikke slo like hardt ned på dette, kan vi omtrent ukentlig lese om maskerte, væpnende, voldelige og profesjonelle ran av alt fra banker til posthus gjennomført av internasjonale ligaer. Folk tør nesten ikke gå ut i visse svenske storbyer.

Selvsagt en far fetched sammenligning, men virkemidlene er det samme: Klubbene - OG supporterne - må markere at vi ikke ønsker slik oppførsel her til lands, og det er det faktisk ingen som gjør. Dere som gjør det er i et så mikroskoptisk, ubetydelig mindretall at vi like godt kan runde det hele nede til null.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 16 apr 08, 00:47

Opprinnelig postet av Holters
Dette minner meg faktisk om NOKAS-ranet og hvordan den norske stat taklet den: Politiet fikk ubegrenset med ressurser; ranerne skulle tas koste hva det koste ville, og det klarte de

Selvsagt en far fetched sammenligning, men virkemidlene er det samme

Ikke bare litt far fetched heller, det er en brutal forskjell på å bruke samme virkemidler på å slå ned på noen som har begått en forbrytelse og på å slå ned på noen som kanskje kan begå en forbrytelse. Når det skal slåes ned på bruk av helt vanlige klær så blir det bare for dumt etter mitt syn, samtidig som skeptikere sikker med rette kan stille spørsmål om rettsikkerhet og trakassering.

Hva med å fokusere på å ta de som faktisk gjør noe galt. Når etter sigende er snakk om så utrolig få som ødelegger for så mange, så burde det vel ikke kreve så utrolig stor kapasitet å rydde opp og samtidig holde rettsikkerheten inntakt?

---------------------------

"Hest er best, ingen protest! Klemz"
- Styret i Plankehaugen


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 16 apr 08, 01:14
Opprinnelig postet av TgfkaFFK
Hva med å fokusere på å ta de som faktisk gjør noe galt. Når etter sigende er snakk om så utrolig få som ødelegger for så mange, så burde det vel ikke kreve så utrolig stor kapasitet å rydde opp og samtidig holde rettsikkerheten inntakt?

Er vel ikke akkurat direkte uenig at det er litt drøyt å slå ned på bekledning, men samtidig tror jeg dette blir litt den samme praksisen som man ser på utesteder.

Noen steder setter man en aldersgrense til 25 år for å kunne filtrere ut nisser som ikke kler seg i henhold til kleskodeksen på utestedet, eller fordi man da rett og slett har en unnskyldning for å nekte uønskede elementer inngang. Andre kan komme inn fordi de ser ut som ordentlige personer til tross for at de har en yngre alder enn hva "grensen er satt til".

Jeg tviler på at noen blir nektet inngang på langsiden ved å ha på seg en pastellfarget lacoste pique t-skjorte, men kommer du derimot med full ultrasbekledning, hetta langt nedenfor øyene, bluss i baklomma og acab tatovert i panna, så skjønner jeg godt at de ønsker å luke deg bort før du får muligheten til å gjøre noe faenskap.

Det virker definitivt som om vi har et voksende holdningsproblem blant ultrasfanatikerne her til lands.

Kulturen er faktisk ikke så ulik den vi allerede har hatt her i alle år dersom vi ser på de lovlige, stemningsskapende elementene. Dette i seg selv gjør at jeg ikke fatter hvorfor ultrastilhengerne ikke kan føye seg noe og tilpasse seg den norske kulturen og det norske lovverket (eller fotballreglementet).

Greit nok at det er nyanseforskjeller, som for eksempel at jeg personlig ønsker å kunne uttrykke følelser ved store sjanser og lignende, mens søreuropeisk kultur mer går ut på å synge konstant uansett hva som skjer på banen.

Samtidig er ikke dette med å synge selv i motgang noen ultrasnyvinning - dette har man jo gjort i alle år! Se for eksempel på Liverpool da de lå under 3-0 i CL-finalen. Hopping har man også gjort tidligere (se Klanen), veivet flagg og skjerf har man også gjort, også videre. Noen vil ha tromme, andre ikke. Dette er minimale forskjeller.

Problemet derimot ligger i at at ultrastilhengere har rullegardina godt trukket ned for øynene når det kommer til symbolikkbruk. Oppfattelsesevnen er fraværende når man rett og slett ikke forstår hvorfor man blir stemplet som tullinger når man synes det er råkult å benytte ACAB-bannere, knyttede never og så videre. Man mangler rett og slett kunnskap om psykologiske mekanismer.

Det er her den grunnleggende totalkrasjen ligger; altså gjennom mangelen på respekt for grunnleggende instanser i vårt samfunn - instanser som får vårt samfunn til å fungere. Mange ultrasgrupperinger innehar viljen - og evnen - til å ikke gå av veien for å bruke både makt, saueflokkmentalitet styrkes, man får anarkistiske tilstander, og livsløgnen om at man er mektige fordi de skaper leven på fotballarenaen blomstrer. Og så videre.

Er det seriøst noen som synes det er greit at BBB banket opp sine egne spiller? Kledde de nakne og tok fra de drakta, da de "ikke fortjente å bære den"? Er det noen som synes det er greit at man tenner på stadioner, kaster bluss på naboen, og så videre? Jeg tror faktisk ikke det - i alle fall ikke dersom vi ser på alminnelige, fornuftige personer.

Det er dette som er de store problemene som må lukes bort.

Det er dette folk flest reagerer på.

Det disse holdninger som må endres.

Spørsmålet da blir om de som tiltrekkes av ultrasmentalitet kommer til å synes det hele er spennende lenger. Jeg tror nemlig det er denne biten mange blir tiltrukket av - at det er denne biten de synes er "tøff".

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 16 apr 08, 02:14
Man må jo flire litt Holters, du klarer virkelig å skvise vann ut av steinen.

Grunnen til at jeg trekkes mot en litt mer sydlig tribunekultur er sangen, hoppingen, tifoen og pasjonen som blir vist før, under og etter kampen, uansett om det er Serie C-kamp eller Champions League-finale. "Voldsom" og "anarkist" er beskrivelser ihvertfall ikke jeg helt klarer å kjenne meg selv igjen i.

Mitt syn på ultraskulturen er at den kan sammenlignes med punken når den blomstret sent på 70-tallet/tidlig 80-tallet. Noe helt nytt var i emning, de unge hadde sett seg lei på det konforme samfunnet som de stampet i, de ville ha endringer og de ville ha det nå. De kledde seg annerledes, satte en sikkerhetsnål gjennom øret og farget håret sitt mens de ga fingeren til det som alle så på som "normalt". Punkerne var hatet og til dels også fryktet uten at det var belegg for det. I dag er punken og dens kritiske holdninger til det "etablerte" hyllet som et av de viktigste "ungdomsopprørene" i moderne historie(sammen med 69erne selvsagt). Nå vil riktignok ikke ultrasbeveglsen ha en like stor betydning for samfunnet som punken hadde en gang i tiden, men den dagen folk begynner å se forbi de verste stereotypene og aksepterer en kultur som er i ferd med å få fotfeste i Fredrikstad, så vil Fredrikstad Fotballklubb muligens få den beste vokale og visuelle støtten i Norge.

---------------------------

Burn in hell, por favore..


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 16 apr 08, 06:37
Jeg går ut ifra at de fleste her inne har fått med seg det siste i "tribunekultur" fra Sverige og oppgjøret Hammarby-AIK.... Trengs nok både utestengelser og det som "værre" er for å få has på pøbelen.  Fint at klubbene i Norge er mer våkne og tar tak i dritten før det utarter.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 16 apr 08, 07:52

Opprinnelig postet av bønna
Punkerne var hatet og til dels også fryktet uten at det var belegg for det.

Problemet med en del punkere var at de ikke bare satte en sikkerhetsnål igjennom øret, farget håret og viste fingeren til det alle så på som normalt.

Problemet var at punk-miljøet samlet på seg en god del skrotinger med lite annet (synlig) ønske enn å proppe seg med droger og begå voldshandlinger - du hadde også et fåtall ekstremskrotinger i subkulturer som f.eks nazi-punkerne.På den andre siden har du subkulturen Straight Edge som også oppstod i kjølvannet av punken - delvis som en motkultur til dopen som plaget punken - der medlemmene var veggiser, anti-dopere og anti-drikkere. Sunnhetens templer, med andre ord.

De negative elementene punken fikk er den samme typen skrotinger som tiltrekkes av Ultras - og som overhodet ikke klarer å bidra til det positive Ultras kan stå for. De er med på å ødelegge for alle sammen. Noen ødelegger for alle. Slik er det med Ultras i dag også. 

Den eneste måten det kan forhindres på er at Ultrasgruppene selv tar klart og tydelig avstand fra de som begår ulovlige handlinger (ødelegge stoler, kaste bluss, osv), voldshandlinger og politiske holdninger som nazisme, etc. Utskudda og de som gjømmer seg blant de som ønsker noe positivt (som Ultras kan være) må fjernes. Dette må Ultrasgruppene gjøre selv. Hvis de klarer det er det ingenting som skulle tilsi at de ikke skal kunne eksistere i en (relativt) fredelig symbiose med klubb og øvrige fans.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 17 apr 08, 02:07
Opprinnelig postet av denialsander

Problemet var at punk-miljøet samlet på seg en god del skrotinger med lite annet (synlig) ønske enn å proppe seg med droger og begå voldshandlinger - du hadde også et fåtall ekstremskrotinger i subkulturer som f.eks nazi-punkerne



Man finner idioter i alle deler av vårt samfunn, fra skipsredere og børsmeklere til gatefeiere og horer. Dessverre så kan de være godt representerte i enkelte subkulturer.

Hverken jeg eller BRH som gruppe har problemer med å ta avstand fra grove lovbrudd og ekstreme politiske holdninger. 

---------------------------

Burn in hell, por favore..


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 17 apr 08, 06:49

Opprinnelig postet av bønna


Hverken jeg eller BRH som gruppe har problemer med å ta avstand fra grove lovbrudd og ekstreme politiske holdninger. 

Det er godt. 

Hva skal forresten til før noe blir et grovt lovbrudd? 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 17 apr 08, 07:37
Så hvor mener du den grunnleggende krasjen ligger da, bønna, siden du hevder at jeg er helt på jordet?

Stemningsskapningnsmetodene er nemlig minimale nyanseforskjeller, det er ikke der problemet ligger.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 17 apr 08, 10:36

Opprinnelig postet av denialsander
Problemet var at punk-miljøet samlet på seg en god del skrotinger med lite annet (synlig) ønske enn å proppe seg med droger og begå voldshandlinger - du hadde også et fåtall ekstremskrotinger i subkulturer som f.eks nazi-punkerne.

http://www.azlyrics.com/lyrics/deadkennedys/nazipunksfuckoff.html

---------------------------

Svensk magi!


jambo

A-lagspiller
Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 314

Lagt til: 18 apr 08, 17:49
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
Ren sarkasme fra klanen! genialt


Dette viser vel at det på langt nær var sarkasme fra klanens side. Her sier de jo rett ut at de selv måtte gjøre jobben til kanarifansen fordi kanari selv risikere utestengelser "samme hva" de foretar seg. Så sarkasme var det ikke denne gangen.

jambo

A-lagspiller
Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 314

Lagt til: 18 apr 08, 17:59
Her ligger det en liten avhandling om hvordan Klanen ser på det med casuals, ultra og andre grupperinger. Godt og informativt skrevet, og det er vanskelig å motsi noen av argumentene. Kanskje er det noen som har litt å lære her?

foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 18 apr 08, 19:49

Opprinnelig postet av jambo
Her ligger det en liten avhandling om hvordan Klanen ser på det med casuals, ultra og andre grupperinger. Godt og informativt skrevet, og det er vanskelig å motsi noen av argumentene. Kanskje er det noen som har litt å lære her?

Syns faktisk ikke det er spesielt reflektert. Klanen har lagt seg på en linje som vil være nesten håpløs å kunne følge. Klanens problem er at de har en så enorm stor spredning fra bestemødre/akademikere/bønder/fjortiser til de som utgjorde den opprinnelige klanen. De som har fulgt hockey i en del år vet at det var ikke de snilleste guttene i klassen som herjet der. Derfor blir det litt dumt når talsmann gjør dette til en kamp mot 50 personer i en gruppering. Det er betraktelig flere enn 50 som sympatiserer med de "gamle" verdiene, men de gjør ikke noe stort nummer utav det. Hvis klanen "rydder" i alt som ligger tett på dette, så kommer klanen til å sprekke fra innsiden...

 



Flat Trådet Nøstet
Side 4 av 5 4

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24