Husk meg
Brukernavn
Passord

Bråk i forbindelse med Stabæk - LSK og påfølgende utestengelser

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 5 1

BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 07 apr 08, 09:53
Endret: 08 apr 08, 12:27

Hmm... Husker debatten som gikk her på forumet da BRH skulle opprettes. Den gangen argumenterte man med at ikke ultras nødvendigvis var bråkmakere (noe som sikkert kan være tilfelle). UFC i Lillestrøm ble tatt frem som et godt eksempel på det. Andre, meg selv inkludert, var skeptiske på litt mer generelt grunnlag til hva denne kulturen kunne utvikle seg til på sikt...

I går gikk i hvertfall "glansbildet" av UFC i vasken. Og jeg kan ikke annet en å si "hva sa jeg???".

Blir spennende å se om denne sesongen blir et "veiskille" for den gode, gamle fredelige tribunekulturen...

MOD: Flyttet tråd til riktig kategori og endret emne til noe mer beskrivende.

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 07 apr 08, 12:50
Bråk har det da alltid vært i fotballen, man skal være forsiktig med å dra alle over med en og samme kam...

---------------------------

døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 07 apr 08, 12:58
Lillestrøm har flere grupperinger. Det er hverken bekreftet eller avkreftet at UFC hadde noe med dette å gjøre.

Uansett liker jeg reaksjonen på forumet til kanarifansen, der de aller fleste syns det som skjedde i går var forkastelig av de involverte blant LSK supporterne.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05
Innlegg: 1057

Lagt til: 07 apr 08, 17:21
Opprinnelig postet av BøgeJon

Hmm... Husker debatten som gikk her på forumet da BRH skulle opprettes. Den gangen argumenterte man med at ikke ultras nødvendigvis var bråkmakere (noe som sikkert kan være tilfelle). UFC i Lillestrøm ble tatt frem som et godt eksempel på det. Andre, meg selv inkludert, var skeptiske på litt mer generelt grunnlag til hva denne kulturen kunne utvikle seg til på sikt...

I går gikk i hvertfall "glansbildet" av UFC i vasken. Og jeg kan ikke annet en å si "hva sa jeg???".

Blir spennende å se om denne sesongen blir et "veiskille" for den gode, gamle fredelige tribunekulturen...



UFC hadde ingenting med blusset å gjøre. Av de som ble dratt inn var to KFL-styremedlemmer, der de hadde prøvd å mekle en uenighetssak. Dette har jeg fått bekreftet fra en nøytral bekjent LSK-supporter som var på kampen.

Så der gikk vel innlegget ditt i vasken. Ytterlige kommentarer er overflødige, og tråden bør stenges. Eventuelt hva som skjedde bør diskuteres i en evt. annen tråd med en annen overskrift som ikke er så misvisende.

---------------------------

Den unge generasjonen...

http://www.brigaderodhvit.com


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 07 apr 08, 23:41
Endret: 07 apr 08, 23:42
Opprinnelig postet av Martin_
Opprinnelig postet av BøgeJon

Hmm... Husker debatten som gikk her på forumet da BRH skulle opprettes. Den gangen argumenterte man med at ikke ultras nødvendigvis var bråkmakere (noe som sikkert kan være tilfelle). UFC i Lillestrøm ble tatt frem som et godt eksempel på det. Andre, meg selv inkludert, var skeptiske på litt mer generelt grunnlag til hva denne kulturen kunne utvikle seg til på sikt...

I går gikk i hvertfall "glansbildet" av UFC i vasken. Og jeg kan ikke annet en å si "hva sa jeg???".

Blir spennende å se om denne sesongen blir et "veiskille" for den gode, gamle fredelige tribunekulturen...



UFC hadde ingenting med blusset å gjøre. Av de som ble dratt inn var to KFL-styremedlemmer, der de hadde prøvd å mekle en uenighetssak. Dette har jeg fått bekreftet fra en nøytral bekjent LSK-supporter som var på kampen.

Så der gikk vel innlegget ditt i vasken. Ytterlige kommentarer er overflødige, og tråden bør stenges. Eventuelt hva som skjedde bør diskuteres i en evt. annen tråd med en annen overskrift som ikke er så misvisende.

Ehhh... bombe at du kom med et sånt møkkasvar. Ultras-kulturen om det så var UFC, en liten fraksjon innen denne gruppa, venner eller famile av UFC eller andre tilfeldige forbipasserende, så er disse "pent kledde" som dere liker å kalle dere som stod bak all møkka. Det vet du og det vet jeg. Sjekk bildegalleriet hergallery.mentalboys.com/main.php

Men du står vel forsatt på ditt og mener at ultraskulturen i Norge er heeelt uskyldig.

 

 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 07 apr 08, 23:53
Opprinnelig postet av BøgeJon
Opprinnelig postet av Martin_
Opprinnelig postet av BøgeJon

Hmm... Husker debatten som gikk her på forumet da BRH skulle opprettes. Den gangen argumenterte man med at ikke ultras nødvendigvis var bråkmakere (noe som sikkert kan være tilfelle). UFC i Lillestrøm ble tatt frem som et godt eksempel på det. Andre, meg selv inkludert, var skeptiske på litt mer generelt grunnlag til hva denne kulturen kunne utvikle seg til på sikt...

I går gikk i hvertfall "glansbildet" av UFC i vasken. Og jeg kan ikke annet en å si "hva sa jeg???".

Blir spennende å se om denne sesongen blir et "veiskille" for den gode, gamle fredelige tribunekulturen...



UFC hadde ingenting med blusset å gjøre. Av de som ble dratt inn var to KFL-styremedlemmer, der de hadde prøvd å mekle en uenighetssak. Dette har jeg fått bekreftet fra en nøytral bekjent LSK-supporter som var på kampen.

Så der gikk vel innlegget ditt i vasken. Ytterlige kommentarer er overflødige, og tråden bør stenges. Eventuelt hva som skjedde bør diskuteres i en evt. annen tråd med en annen overskrift som ikke er så misvisende.

Ehhh... bombe at du kom med et sånt møkkasvar. Ultras-kulturen om det så var UFC, en liten fraksjon innen denne gruppa, venner eller famile av UFC eller andre tilfeldige forbipasserende, så er disse "pent kledde" som dere liker å kalle dere som stod bak all møkka. Det vet du og det vet jeg. Sjekk bildegalleriet hergallery.mentalboys.com/main.php

Men du står vel forsatt på ditt og mener at ultraskulturen i Norge er heeelt uskyldig.

 

 



Ryktene sier at disse "pent kledde" også var observert i Paris i det OL-fakkelen ble stumpet. Det vet både du og jeg BøgeJon. Rykter er som kjent sterkere enn fakta.

---------------------------

Burn in hell, por favore..


DeMeNteD

Juniorspiller

Ble medlem: 03 mai 04
Innlegg: 198

Lagt til: 08 apr 08, 03:09
Endret: 08 apr 08, 03:12

Opprinnelig postet av KFL.no

Inntil straffen for de to styremedlemmene blir et eksakt antall kamper, og utestengelsen av undergruppene UFC og MB trekkes tilbake, har styret i samråd med alle formelle instanser i KFL bestemt i full enighet å stoppe all aktivitet utenom primærfunksjoner.

Tifogruppa
Turgruppa
Tribunegruppa
Sanggruppa
KFL Sikkerhet
Forsangerfelt

Alt er stoppet.

---------------------------

Frihet For Ultras!

Hest er best som pålegg!


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 08 apr 08, 08:30

Opprinnelig postet av bønna


Ryktene sier at disse "pent kledde" også var observert i Paris i det OL-fakkelen ble stumpet. Det vet både du og jeg BøgeJon. Rykter er som kjent sterkere enn fakta.

Det er tydelig ekstremt hardt å innrømme personlige nederlag...

Er overbevist om at de fleste, oppegående fotballinteressert mennesker ser at jeg har et meget sterkt poeng i denne debatten. Du kommer kun med bortforklaringer.

Ultraskulturen i Norge er i ferd med å utarte seg.

Det er det jeg har fryktet fra dag 1.

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 08 apr 08, 08:45
Endret: 08 apr 08, 08:47
Opprinnelig postet av Martin_
UFC hadde ingenting med blusset å gjøre.

Jeg kjenner ikke bedre til saken enn det jeg har sett av TV-bildene og den milelange tråden på forumet til Kanarifansen. Men det ser da vitterlig ut som et UFC-banner blir brukt for å skjule blusseren.

Det sagt, det virker som om reaksjonen til LSK er noe overilt. At de klarer å ha en utestengelsesdom klar dagen etter opptrinnet på Nadderud betyr muligens at alle stemmer ikke har blitt hørt.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 08 apr 08, 09:36
LSK skyter tydeligvis fra hofta her ja. Politiet har altså pågrepet (og bøtelagt) fem-seks personer, og så stenger LSK ute to undergrupperinger av KFL i sin helhet, til sammen flere titalls personer.

På meg virker det som media, politi og klubbene tror at vi er i ferd med å få et stort hooligan-problem i Tippeligaen og at de handler ut fra det. At de altså ikke setter noe skille mellom ultras (i den betydningen supporterne legger i det), casuals (som vel utgjør et ganske lite antall) og hooligans (altså mer "tradisjonell" fotballpøbel).

Dette gjør politiet, klubbene og media selvsagt feil i. At man har en forkjærlighet for sydlandsk tirbunekultur eller Burberry-luer gjør en ikke til en casual.

Dog har de som danner ultrasgrupperinger eller bare henger rundt disse et delansvar for at situasjonen har blitt slik. Mange av dem uttrykker ganske fiendtlige holdninger mot andre supportere, som ikke har den rette "mentaliteten" for å bruke en ultrasklisjé. De er juletrær, hobbyfans og følger saueflokken, eller er gjort til slaver av den moderne fotballen.

Videre har jeg sett på flere debattfora at  en del  heller ikke tar avstand fra grupper som faktisk har  gått over grensen til casuals-grupperinger. Holdningen om at så lenge de ikke skader andre enn "mot-casuals" så er det greit at de lager bråk.

Da Dinamo Zagreb spilte mot Brann i høst, fikk Bad Blue Boys også skryt av enkelte - når det gjaldt å lage tribunestemning var det med rette. Men enkelte skrøt faktisk også av at "de hadde lært masse om hvordan man skal sette seg i respekt". Da er man i ferd med å gå over en linje som nødvendigvis må medføre trøbbel.

Jeg forsvarer på ingen måte den overilte og lite gjennomtenkte måten LSK har reagert på. Dog er det opplagt at det har vært bråk innad på Kanaris-feltet på Nadderud. Enten det nå skyldes fyll eller stridigheter om tribunekultur, vil jeg si det er på tide å stoppe opp og tenke litt. Helst uten å gå i skyttergravene.

BøgeJon generaliserer noe helt forferdelig i denne tråden, men til tross for dette har han et poeng. Selv om fokuset til dem som lager ultrasgrupperinger i Tippeligaen tydeligvis er å innføre en mer italiensk-inspirert tribunekultur med pyroteknikk og evighetssanger, har det fulgt med en fiendtlig holdning til politi, til andre supportere og til klubbenes ledelse. Og denne holdningen er like ofte dårlig som godt begrunnet.

---------------------------

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 08 apr 08, 12:17
Endret: 08 apr 08, 12:19

redigerte bort mitt eget innlegg, orker ikke denne endeløse diskusjonen en gang til nå!

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
KLE DEG I LAGETS FARGER PÅ STADION!


Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Spørsmål, Hvor mange ganger har L.pool vunnet Premier League?

*22.05.08*


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 08 apr 08, 12:43
Opprinnelig postet av BøgeJon

Opprinnelig postet av bønna


Ryktene sier at disse "pent kledde" også var observert i Paris i det OL-fakkelen ble stumpet. Det vet både du og jeg BøgeJon. Rykter er som kjent sterkere enn fakta.

Det er tydelig ekstremt hardt å innrømme personlige nederlag...

Er overbevist om at de fleste, oppegående fotballinteressert mennesker ser at jeg har et meget sterkt poeng i denne debatten. Du kommer kun med bortforklaringer.

Ultraskulturen i Norge er i ferd med å utarte seg.

Det er det jeg har fryktet fra dag 1.

Hvordan kan utestengelsene av 60 LSK-supportere være et personlig nederlag for meg?

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 08 apr 08, 15:42

Må rette deg bønna. 100 supportere utestengt.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/lillestrom/article1741236.ece

---------------------------

signatur


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 08 apr 08, 15:43
Opprinnelig postet av Liraren

Må rette deg bønna. 100 supportere utestengt.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/lillestrom/article1741236.ece

 

Bedre sånn.


Marcus

A-lagspiller

Ble medlem: 17 apr 07
Innlegg: 675

Lagt til: 08 apr 08, 21:38
kanarifansen har hvertfall baller nok til å forsvare gruppene, noen som faktisk skjønner hva tribunekultur er fornoe, og hva gruppene står for

Plankehaugen var jo bare glad for å bli kvitt BRH virket det som

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 08 apr 08, 22:14
Endret: 08 apr 08, 22:19
Det er da en liten forskjell på de to sakene.
Her nede var det fire stk som ble utestengt og alle var innblandet i et eller annet. (Om utestengelsen var riktig tar ikke jeg stilling til her. Den diskusjonen er vel utdebattert en haug med ganger)

Opprinnelig postet av BRH

Person 1: Fyrt opp bluss på Nadderud.
Person 2: Oppbevaring av pyroteknikk på kampdag.
Person 3: Beruset ”agering” på stadionområdet.
Person 4: Fyrt opp bluss i en grøft langs E6.


Når det gjelder LSK så er det mange som er utestengt på grunn av gruppetilhørighet selv om de ikke var i nærheten av Stabæk på kampdagen. Det er også to styremedlemmer som er utestengt på grunn av at de fikk forelegg fra politiet fordi de prøvde å roe ned folk.

Skjønner derfor meget godt at KFL reagerer, i og med at mange uskyldige har blitt utestengt
Den forskjellen syns jeg absolutt du burde klare å se

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


EFF.EFF.KÅ

Juniorspiller
Ble medlem: 16 apr 07
Innlegg: 183

Lagt til: 08 apr 08, 23:02
Opprinnelig postet av Tøfflus

laaangt innlegg


Min fulle støtte. Jeg for min del klarer ikke få tak i hva som er så flott og beundringsverdig med å etterape en kultur som over hodet ikke dreier seg om fotball, men om å slå inn hodet på andre. Ett fett om man absolutt vil gjøre det til sitt mål i livet, what ever makes you happy. Men jeg ser ikke hvordan det hjelper spillerne i sine prestasjoner, laget og deres sponsorer eller fotballen som sådan.

---------------------------

Plankegjengen - kaffe og MacDonnalds, så ordner Guttæne resten


danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 08 apr 08, 23:25
Opprinnelig postet av EFF.EFF.KÅ
Opprinnelig postet av Tøfflus

laaangt innlegg


Min fulle støtte. Jeg for min del klarer ikke få tak i hva som er så flott og beundringsverdig med å etterape en kultur som over hodet ikke dreier seg om fotball, men om å slå inn hodet på andre. Ett fett om man absolutt vil gjøre det til sitt mål i livet, what ever makes you happy. Men jeg ser ikke hvordan det hjelper spillerne i sine prestasjoner, laget og deres sponsorer eller fotballen som sådan.

Ehh... Off-Topic? Hvorfor drar du inn det? Er vel ingen som har sagt seg uenige i det du skriver her. Greia er at LSK utestenger 100 supportere, hvorav kanskje 10-15stk faktisk lagde bråk på søndag og har den mentaliteten som du beskriver over her. Det blir feil å utestenge supportere som har bidratt med tifo, sang, oppmøte og støtte hele veien.

Jeg håper at KFL setter seg på bakbena og ikke lar seg pille på nesen av LSK.

Full støtte til KFL / UFC / MB fra meg.

---------------------------

Libertà per gli Ultras!

http://www.brigaderodhvit.com


Marcus

A-lagspiller

Ble medlem: 17 apr 07
Innlegg: 675

Lagt til: 08 apr 08, 23:33
Opprinnelig postet av Rey
Det er da en liten forskjell på de to sakene.
Her nede var det fire stk som ble utestengt og alle var innblandet i et eller annet. (Om utestengelsen var riktig tar ikke jeg stilling til her. Den diskusjonen er vel utdebattert en haug med ganger)

Opprinnelig postet av BRH

Person 1: Fyrt opp bluss på Nadderud.
Person 2: Oppbevaring av pyroteknikk på kampdag.
Person 3: Beruset ”agering” på stadionområdet.
Person 4: Fyrt opp bluss i en grøft langs E6.


Når det gjelder LSK så er det mange som er utestengt på grunn av gruppetilhørighet selv om de ikke var i nærheten av Stabæk på kampdagen. Det er også to styremedlemmer som er utestengt på grunn av at de fikk forelegg fra politiet fordi de prøvde å roe ned folk.

Skjønner derfor meget godt at KFL reagerer, i og med at mange uskyldige har blitt utestengt
Den forskjellen syns jeg absolutt du burde klare å se


jaja selvføgelig ser ejg forskjellen,  hvovedpoenget er at utestengelses-sakene har gått alt for langt :S  å utestenge 100 pers er altfor drøyt

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 08 apr 08, 23:54
Min personlige oppfatning er at det alltid er behov for en motkultur til den rådende kulturen. Uten kritiske sjeler ville kulturen fort bli stillestående og konform. Selvfølgelig skjønner jeg at man må reagere ovenfor de som tar det for langt, men å utestenge 100 personer pga 3(?) arrestasjoner og ett bluss på Nadderud er for drøyt uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Til EFF.EFF.KÅ:

Det er vel egentlig ikke snakk om å etterape en kultur, det er snakk om å skape en positiv og dynamisk kultur rundt klubben man elsker ved total tilstedeværelse under kampene. Jeg ønsker at gutta på banen virkelig skal føle at vi står bak de, at de føler trykket og at det igjen skal være en enorm vitamininnsprøyting for de som løper ut på banen iført Fredrikstad-drakter.

Til slutt vil jeg sende mine sympatier til alle de uskyldig utestengte i Flisbyen.

---------------------------

Burn in hell, por favore..



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 5 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24