Husk meg
Brukernavn
Passord

Bør Morgan få bli i klubben uansett utfall av Mikel-saken?

Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 9 5

Memyselfandi

Juniorspiller
Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 154

Lagt til: 24 sep 07, 12:16
Endret: 24 sep 07, 12:16

Hvis han blir funnet skyldig må det jo bli vanskelig å få tillit fra både klubben/styret og samarbeidspartnere.

Men, han er IKKE dømt enda.

---------------------------

Gud forby at Ham-Kam spiller i tippeligaen igjen.............


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 24 sep 07, 12:44

Opprinnelig postet av Frodal
sportsdirektør

Morgan er Administerende Direktør - ikke sportsdirektør.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Espen

A-lagspiller

Ble medlem: 28 okt 03
Innlegg: 668

Lagt til: 24 sep 07, 14:53
Endret: 24 sep 07, 14:56
Selvsagt må Morgan Andersen være ferdig som FFK-direktør hvis han blir dømt etter tiltalten. Ikke fordi man må være 100% uklanderlig og feilfri for å være velkommen i klubben, men fordi arten av et slikt eventuelt. lovbrudd er så til de grader uforenlig med jobben som klubbdirektør.

Hvordan skal f.eks. FFK fremstå som troverdige på overgangsmarkedet og vinne i konkurransen med andre klubberhvis vi har en adm. dir. som har drevet økonomisk svindel og forfalsket spillerkontrakter? Hvilke spillere og agenter vil da velge FFK når de står overfor to ellers likeverdige tilbud?

Jeg mener dessuten at Morgan Andersen selv burde ha søkt om permisjon til saken er avgjort i rettsapparatet. Dette for å trekke en helt tydelig linje mellom klubben og Mikel-saken. Og når Morgan Andersren ikke innser at en permisjon hadde vært det riktige, burde Styret vært tøffe nok til å tvunget ham. Men dessverre er Styret ikke sterkt nok vis a vis Morgan.

Hva kommer til å skje framover? Med den voldsomme interessen for saken i media tror jeg det skal bli vanskelig å hindre at det oppstår assosiasjoner mellom TILTALTE Morgan Andersen og FFK-DIREKTØR Morgan Andersen, selv om de to egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Vi merker jo allerede nå hvordan bråket rundt denne saken også kaster skygger over klubben (jfr. Klanens riktignok spøkefulle "noen bør være på toppen, andre i fengsel"-banner før kveldens kamp). Mer flåsing skal det nok bli når saken kommer opp i full bredde. Og jeg synes ikke FFK fortjener å bli møkket til av denne saken.
 
Så er det altså noen på forumet som mener at "her kunne vel politiet holdt seg unna siden Shittu trakk anmeldelsen", og "det er vel ikke så farlig - alle unntatt styrtrike Abramovic vant jo på dette". Hvis påtalemakten skulle håndtert dette slik, ville signalet vært at fiksing og triksing og snusk og forfalskninger (igjen med forbehold om at det er det saken handler om) er OK i norsk fotball. Sånn tror jeg de færreste av oss vil ha det.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 24 sep 07, 15:50
Endret: 24 sep 07, 15:52

Opprinnelig postet av Espen
Selvsagt må Morgan Andersen være ferdig som FFK-direktør hvis han blir dømt etter tiltalten. Ikke fordi man må være 100% uklanderlig og feilfri for å være velkommen i klubben, men fordi arten av et slikt eventuelt. lovbrudd er så til de grader uforenlig med jobben som klubbdirektør. 

  

Et meget velskrevet innlegg der, Espen. Med all respekt er det enkelte ting jeg ikke er enig i. Aller først det jeg siterer, det kan godt være det må bli som du sier her. Men det kan være forskjell på dom og dom. Hvis Morgan får 20.000,- i bot for en formell feil som må antas å være gjort i god tro, så bør det få andre konsekvenser enn om hen beviselig har ført flere mennesker bak lyset, forfalsket kontrakter med viten og vilje for å vinne 45 millioner som klubben hans egentlig ikke skulle hatt. Begge deler kan lede til dom, la oss vente og se hva dommen sier først (hvis vi nå for argumentets skyld forusetter at han skulle bli domfelt). Denne saken er mer nyansert enn bare et ord som `dokumentfalsk` indikerer.

Hvis John Shittu aldri skrev under på en kontrakt som har hans signatur så høres det ut som om det er begått en svindel, helt kart. Men jeg vil nå først vite hva slags kontraktsforhold Shittu hadde til Lyn i den tiden han lot Mikel spille for klubben. For han må ha visst at NFF krevde at Mikel skulle ha kontrakt med Lyn for å kunne spille TL-kamper for dem - hvilket Mikel gjorde. Hvis han aldri så den kontrakten Morgan viser fram, hvilken kontrakt så han?

Det til side, du mener at Morgan burde søkt om permisjon nå for å holde rollene sine adskilt. Jeg tror det stikk motsatte. Hvis han hadde trukket seg tilbake fra stilingen i FFK på grunn av Mikel-saken, ville han først på den måten ha blandet de to tingene. Det er ved å fortsette som om ingenting har hendt (noe det heller ikke har, ennå i alle fall) at direktør-Morgan ikke blandes inn i eks-Lyndirektør Morgans pågående sak mot norske påtalemyndigheter. Så der mener jeg at styret i FFK har gjort helt rett. 

 Det er sikkert ingen som ønsker seg mestmulig snusk og tvilsomheter inn i norsk fotball. Ikke jeg heller. Men hvis vi løfter blikket litt så er vi at den påståtte kontraktsforfalskningen ikke har funnet sted i et vakuum, men som ett ledd blant mange i en fotballovergang som på alle måter har internasjonal karakter. Vanskelig å komme utenom når en agent som Shittu og en klubb som Chelsea er sentrale aktører. Ikke for å beskylde noen konkrete, men kan vi holde snusk og tvilsomheter ute av internasjonal fotball? Er det internasjonale spillermarkedet velregulert og velfungerende i henhold til det gitte regleverket? Det tror jeg knapt man kan påstå.  

Så poenget mitt er at hvis vi ska holde snuskete affærer, spill under bordet og lignende utøy borte fra norsk fotball i størst mulig grad, så må vi ligge langt unna alle overganger som har for sterkt internasjonalt tilsnitt. For vi kan lage og håndheve og følge vilke regler vi vil her i landet, men resten av verden får ikke vi gjort noe med.

Denne saken har en del flere aspekter enn bare at den handler om en sigantur på en kontrakt. Jeg ser virkelig fram til at det kommer fram noen større perspektiver enn politiets nitidige granskning av blekktyper og signaturer har gitt oss så langt. Sånn sett er det bare bra med en rettssak. Men legg den gjerne på en tid hvor den i minst mulig grad rammer FFK, for i likhet med politiet har også Morgan en jobb å gjøre.  

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Espen

A-lagspiller

Ble medlem: 28 okt 03
Innlegg: 668

Lagt til: 24 sep 07, 16:29
Endret: 24 sep 07, 17:03
Takk det samme, FlightOfTheRat - velskrevet innlegg! Og ja - jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at hvis Morgan (føler liksom at vi er på fornavn nå..) skulle bli dømt for kun mindre forseelser, mangel på opplysninger eller noe annet "småtteri", så er det trolig ikke noe i veien for at han fortsetter som direktør. Derfor presiserte jeg også i innlegget mitt "hvis han blir funnet skyldig etter tiltalen", fordi denne jo er ganske alvorlig.

Derimot er vi nok ganske uenige når det gjelder om Morgan burde ha trukket seg eller ikke. Jeg klarer ikke å se poenget ditt - nemlig at han bare ved å søke permisjon skulle klare å blande FFK inn i Mikel-saken, mens han ved å bli sittende som direktør sørger for at klubben ikke blir assosiert med det som skjer.

Jeg mener altså tvert i mot at ved å forbli i jobben (som det ikke burde overraske noen at Morgan ønsker i denne situasjonen) så åpnes det nettopp for en kobling mellom de to i utgangspunktet adskilte fenomenene (tiltalte Andersen og direktør Andersen).

Bedre blir det ikke ved at klubben stiller seg så fullstendig og øredøvende bak direktøren sin, trolig ut fra et i mine øyne misforstått ønske om å vise lojalitet innad i klubben. Styret har, mener jeg, kun ett hensyn å ta, og det er å ivareta klubbens beste, og jeg tror altså ikke det er i klubbens beste å ha en så direktør som tiltales for økonomisk kriminalitet nettopp knyttet til utførelsen av sin direktør-funksjon i en tidligere klubb. Selv om han selvsagt ikke er dømt for noe som helst, så skaper denne siuasjonen så mye usikkerhet og støy at det bare kan være skadelig.

Hvis Morgan eventuelt blir dømt (og basert på de tallrike lekkasjene fra etterforskningen tror jeg det er stor grunn til å frykte at det vil skje) vil FFK fort bli plassert i et dårlig lys. I den voldsomme dekningen som denne saken helt sikkert vil få, vil mange da sette spørsmålstegn ved dømmekraften til en klubb og et styre som så ukritisk og blåøyd sto på barrikadene for en klubbdirektør som kan ha begått det mest spektakulære økonomiske sviket i norsk fotball noensinne.

Det kan klubben umulig vinne på.


Frodal

Juniorspiller
Ble medlem: 11 jul 07
Innlegg: 81

Lagt til: 24 sep 07, 18:49
Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Frodal
sportsdirektør

Morgan er Administerende Direktør - ikke sportsdirektør.



I hate when that happens....hjerna kortslutta igjen.

bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 25 sep 07, 09:07
Morgan snakker ut i Se og Hør.

http://www.f-b.no/article/20070925/FFK/70925001/1009/AKTUELT

Må le litt av hele kællen, velger å ikke snakke med pressen for så å snakke ut i Se og Hør.

Merkelig, for å si det pent.

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 25 sep 07, 09:16

Opprinnelig postet av bjorn
Morgan snakker ut i Se og Hør.

http://www.f-b.no/article/20070925/FFK/70925001/1009/AKTUELT

Må le litt av hele kællen, velger å ikke snakke med pressen for så å snakke ut i Se og Hør.

Merkelig, for å si det pent.

 

Er vel ikke merkelig. Han har selvsagt mottatt en god økonomisk kompensasjon for å kun snakke med S&H. Hadde jeg også gjort om jeg kunne sikret penger til kjærring og unger mens jeg satt inne :-)

---------------------------

Rød/Hvit til jeg dør

Har jeg tro? Ja det skulle jeg mene, spørsmålet må være hva man skal tro på...

"kom aldri med noen forutsigelser, spesielt ikke om fremtiden" - S. Goldwyn


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 25 sep 07, 10:22
Endret: 25 sep 07, 10:24

Opprinnelig postet av Espen

Bedre blir det ikke ved at klubben stiller seg så fullstendig og øredøvende bak direktøren sin, trolig ut fra et i mine øyne misforstått ønske om å vise lojalitet innad i klubben. Styret har, mener jeg, kun ett hensyn å ta, og det er å ivareta klubbens beste, og jeg tror altså ikke det er i klubbens beste å ha en så direktør som tiltales for økonomisk kriminalitet nettopp knyttet til utførelsen av sin direktør-funksjon i en tidligere klubb. Selv om han selvsagt ikke er dømt for noe som helst, så skaper denne siuasjonen så mye usikkerhet og støy at det bare kan være skadelig.


 

Som jeg ser det gjør klubbens styre helt rett. Det har ikke kommet fram nye opplysninger som setter denne saken i et nytt lys. Hvis de snudde rundt ville de gi et inntrykk at de ikke hadde sett seg særlig godt for før de hentet Morgan i utgangspunktet. Men det tror jeg de gjorde. Saken var godt kjent den gang og de kan ikke godt ha valgt å ignorere temaet. De må ha tatt en prat med Morgan og slått seg til ro med hans forklaring.

Støyen er medieskapt. Mener du virkelig at den fabelaktige sensasjonspressen vår skal få lov til å tvinge Morgan ut av jobben som direktør for FFK bare gjennom å skrive mye og stygt om ham i anledning Mikel-saken?

I mine ører smaker det av forhåndsdømming de luxe. "Ikke at vi vet om Morgan er skyldig, men nå har mediene skrevet så mye om saken og fremstilt Morgan i et så tvilsomt lys at det blir best om han trekker seg"???

Nei for pokker om tv2 og andre tabloide redaksjoner skal få lov til å legge premissene så til de grader! Jeg hadde syntes det var feigt og tatt det som et tegn på at han har en dårlig sak om Morgan hadde valgt å trekke seg nå. Mediekjøret må han klare å stå i mot, det hører til jobben hans. Så langt gjør han det bra, synes jeg. Kult at han stilte opp i studio i forbindelse med kampen på ullevål i går.  

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 25 sep 07, 11:35

Opprinnelig postet av Espen

Derimot er vi nok ganske uenige når det gjelder om Morgan burde ha trukket seg eller ikke. Jeg klarer ikke å se poenget ditt - nemlig at han bare ved å søke permisjon skulle klare å blande FFK inn i Mikel-saken, mens han ved å bli sittende som direktør sørger for at klubben ikke blir assosiert med det som skjer.

Jeg mener altså tvert i mot at ved å forbli i jobben (som det ikke burde overraske noen at Morgan ønsker i denne situasjonen) så åpnes det nettopp for en kobling mellom de to i utgangspunktet adskilte fenomenene (tiltalte Andersen og direktør Andersen).

Bedre blir det ikke ved at klubben stiller seg så fullstendig og øredøvende bak direktøren sin, trolig ut fra et i mine øyne misforstått ønske om å vise lojalitet innad i klubben. Styret har, mener jeg, kun ett hensyn å ta, og det er å ivareta klubbens beste, og jeg tror altså ikke det er i klubbens beste å ha en så direktør som tiltales for økonomisk kriminalitet nettopp knyttet til utførelsen av sin direktør-funksjon i en tidligere klubb. Selv om han selvsagt ikke er dømt for noe som helst, så skaper denne siuasjonen så mye usikkerhet og støy at det bare kan være skadelig.



Det er flere aspekter ved dette.

For Morgan sin del så vil jeg tro at han mener han "beviser sin uskyld" ved å fortsette som om ingenting har hendt. En annen ting er at det sikkert er greit å ha andre ting i hodet enn en kommende rettsak. Mye tyder også på at han trives i jobben.

Disse argumentene er derimot klubben og styret helt uvedkommende når de tar sin beslutning. Det som betyr noe for dem er det faktum at Morgan gjør en fremragende jobb og ikke kan erstattes over natten, om i det hele tatt.

Jeg synes diskusjonen om hvorvidt FFK trekkes inn i denne saken er tatt helt ut av en sammenheng.

- Morgan er tiltalt for forhold som skjedde mens han var ansatt i FC Lyn.

- FFK har ikke hatt økonomisk gevinst, ikke Morgan heller for den saks skyld, av det forhåldet som er bakgrunn for siktelsen.

- Kontakten det er dissens om var mellom FC Lyn og John Obi Mikel.

- Ei heller har det kommet frem at Morgan har misskjøttet sin stilling som direktør i FFK

Om Morgan skulle bli dømt for så grove forhold at det umuliggjør at han fortsetter som FFK direktør, så vil det faktum at klubben mister en meget kvalifisert medarbeider være den eneste heftelsen for FFK.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 25 sep 07, 11:42

Opprinnelig postet av bjorn


Må le litt av hele kællen, velger å ikke snakke med pressen for så å snakke ut i Se og Hør.

Merkelig, for å si det pent.

De aller fleste medier har i sin omtale av denne saken vinklet det i en veldig negativ retning for Morgan. Overskrifter som "- sikker på at han blir dømt" osv. Vår egen versjon av "Flåklypa Tidende", nemlig F-B har hengt seg på dette. Synes da ikke det er rart at Morgan går til et annet medie med sin historie, og også til en journalist som han kjenner og stoler på.

Morgan sier selv at han ikke får betalt for dette. Se & Hør er heller ikke det eneste medie som betaler for slike historier. De store løssalgs avisene har nok minst like store budsjetter i den sammenheng.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Bjørnen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 sep 03
Innlegg: 412

Lagt til: 25 sep 07, 11:48
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av bjorn


Må le litt av hele kællen, velger å ikke snakke med pressen for så å snakke ut i Se og Hør.

Merkelig, for å si det pent.

De aller fleste medier har i sin omtale av denne saken vinklet det i en veldig negativ retning for Morgan. Overskrifter som "- sikker på at han blir dømt" osv. Vår egen versjon av "Flåklypa Tidende", nemlig F-B har hengt seg på dette. Synes da ikke det er rart at Morgan går til et annet medie med sin historie, og også til en journalist som han kjenner og stoler på.

Morgan sier selv at han ikke får betalt for dette. Se & Hør er heller ikke det eneste medie som betaler for slike historier. De store løssalgs avisene har nok minst like store budsjetter i den sammenheng.

 

Hmmm... det er vel penga som har hatt en betydning her. Morganen er vel ikke så kørka at han stoler på Se&Hør?

---------------------------

MFK - Østfolds stolthet!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 25 sep 07, 11:53
Opprinnelig postet av Bjørnen

 

Hmmm... det er vel penga som har hatt en betydning her. Morganen er vel ikke så kørka at han stoler på Se&Hør?

Ifølge F-B så var det en navngitt journalist som Morgan kjente.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 25 sep 07, 12:03
Endret: 25 sep 07, 12:07
Opprinnelig postet av kanogvetalt

- FFK har ikke hatt økonomisk gevinst, ikke Morgan heller for den saks skyld, av det forhåldet som er bakgrunn for siktelsen.

Vi snakker altså om noe som muligens er tidenes største norske svindel. Bare at ingen egentlig har blitt svindlet og han som skal ha stått bak tjente selv ingenting på det. De som tjente på svindelen anser at de ikke har noe med saken å gjøre, mens de som tapte på dette står igjen som de største vinnerne av alle.

Forbrytelser er ikke lenger hva de en gang var.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5511

Lagt til: 25 sep 07, 13:06
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Vi snakker altså om noe som muligens er tidenes største norske svindel.

Tror kanskje du tar i her, men ellers oppsummerte du det bra.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 25 sep 07, 13:27

Helt enig. Det var en påstand jeg lånte fra annet steds i denne debatten.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Jotjar

Knøttespiller
Ble medlem: 19 jun 03
Innlegg: 49

Lagt til: 25 sep 07, 14:27

Sett utenifra:

Samme hvor god jobb dere mener Morgan har gjort, så ser jeg ikke at det kan være mulig for han å fortsette i jobben sin om han blir dømt. FFK kan rett og slett ikke ha en med en slik dom i den stillingen, da mister man veldig mye troverdighet.

Tror forøvrig ikke at det vil være aktuelt heller, såpass tro har jeg på klubben deres.

---------------------------

*The Worlds Most Promising Cowboy*


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 26 sep 07, 11:20

Det er mer enn "vår mening" at Morgan har gjort en bra jobb. Han overtok et FFK på kanten av konkurs, og ett år senere den økonomiske situasjonen kraftig forbedret, spillerstallen er betydelig styrket, det har vært gjennomført opprydninger internt i FFK, og generelt ser ting lyst ut både sportslig og på annen måte. Morgan skal ikke ha all æren alene, men jeg tror lite av dette hadde skjedd hvis ikke det var for ham.

Som jeg har sagt, det er ikke nok å si at "hvis Morgan blir dømt så må han gå". Det vil bero på hva dommen sier.

Rent bortsett fra beløpet på 45 millioner som vi her i Norge synes er veldig mye penger er det lite eller ingenting i denne saken som gjør den spesielt alvorlig. Kontraktsfalsk meg her og der, John Shittu må ha visst noe. Det er ingen grunn til å fremstille saken som om hele Lyns avtale med Mikel var rent oppspinn fra Morgans side, for det vet vi at ikke er tilfellet.

Man skal ikke, som en del medier gjør, bruke ledende uttrykk og så la seg overbevise av sin egen retorikk. Det er ikke bare å slå fast "kontraktsfalsk" og tro at dermed er alt sagt. Så enkelt er det ikke.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Frodal

Juniorspiller
Ble medlem: 11 jul 07
Innlegg: 81

Lagt til: 27 sep 07, 14:08
FFK-styret diskuterer Morgan.

www.vg.no/pub/vgart.hbs

Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04
Innlegg: 1162

Lagt til: 27 sep 07, 14:20
Er ikke rettsaken til neste sommer engang da?

---------------------------

Best of Ultras:
"men når det står mammaer og unger der som er mer opptatt av å se på kamp, er det kanskje ikke rart man blir irritert"
"Det er ikke trusler de kommer med, de bare redegjør for hva dette vil føre til"



Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 9 5

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3